Even Voorstellen - Nina

NinaV

New Member
Hoi! Ten eerste heel leuk om al de verhalen te lezen over jullie ervaring met het emigreren. Ik ben zelf met mij familie (ouders en zusje) naar Australie ge-emigreert in 2001 toen ik dertien was en heb Nederland altijd zo gemist. Had altijd het idee om ooit weer terug te gaan maar het is er tot nu toe niet van gekomen. Ik woon al een tijd in Lismore (NSW North Coast) en heb het er redelijk naar mijn zin alhoewel de zomerse temperaturen me een beetje te hoog zijn!

Ik vraag me af of iemand ervaring heeft met studeren in Nederland als buitenlander? Ik ben ondertussen Australian Citizen en vondt het echt zo jammer om mijn Nederlandse nationaliteit af te staan maar het kwam beter uit met studeren op de universiteit in Australie omdat ik als citizen HECS kon gebruiken om mijn studie te 'betalen'. Nu werk ik al een aantal jaar als Food Technologist en zit er over te denken om een Masters degree te doen. Heb ik ontdekt dat de Universiteit in Wageningen een online Masters aanbied in Food Technology die ik vanuit Australie kan doen, part-time en dan ook nog verder mijn normale werk erbij kan doen. Dit is heel gunstig want zo ver ik weet zijn zulke Masters opleidingen niet mogelijk in Australie zelf. Het is wel jammer dat het blijkt erg duur te zijn voor buitenlanders, namelijk $15,000 per jaar. Ik denk er over om mijn werkgever te vragen om het te betalen, of in ider geval een gedeelte ervan, wat in principe wel moet kunnen aangezien de Masters met mijn baan te maken heeft. Heeft iemand mischien een idee van scholarships of andere mogelijkheden? Ik heb het idee om de Masters te vervolgen met een PhD, waarvoor ik wel naar Nederland zou toe gaan maar dat zou dan pas over een jaar of 4 zijn.

Ben ook wel benieuwt of er veel Nederlanders in het Noorden van NSW wonen!
 
Welkom Nina. Ik kan je helaas niet helpen met je vraag, maar wilde je even welkom heten op het forum!
 
Hooi! Ik kan ook niet helpen. Het enige waar ik op kan komen is tijdelijk je NL nationaliteit weer aannemen (en na je studie weer je Australische). Wel een gedoe natuurlijk.


 
North NSW…. Naar mijn weten geen actieve Xpditers daar. Wel een mooie omgeving!

Geen antwoord maar de route via werkgever, al dan niet via een soort terug betaal regeling mocht je binnen X-jaar vertrekken zou een mooie manier kunnen zijn. (Bijvoorbeeld: Vertrekken binnen een jaar 66% terug betalen, binnen 2 jaar 33% en daarna niets meer) Zoiets heb ik wel eens gedaan geloof ik.

En… welkom!
 
North NSW…. Naar mijn weten geen actieve Xpditers daar. Wel een mooie omgeving!

Geen antwoord maar de route via werkgever, al dan niet via een soort terug betaal regeling mocht je binnen X-jaar vertrekken zou een mooie manier kunnen zijn. (Bijvoorbeeld: Vertrekken binnen een jaar 66% terug betalen, binnen 2 jaar 33% en daarna niets meer) Zoiets heb ik wel eens gedaan geloof ik.

En… welkom!
Gut ja, dat heb ik in de jaren '90 ook gedaan in de managementbaan die ik toen had. Ik heb op kosten van de zaak toen een hele nieuwe bachelor na mijn PhD gehaald naast mijn 40-uursbaan, in de avonduren aan de Erasmus. Kon niet online toen, dus ik zat continu in de auto en kwam om 01:00 thuis. Ik kan me herinneren dat ik daarvoor een zogenaamd concurrentiebeding heb moeten ondertekenen. Dat kwam, naast dat ik een tijd niet naar de directe concurrent mocht overstappen, neer op wat jij zegt, alleen was het terugbetalen gespreid over 5 jaar. Volgens mij is dit redelijk gebruikelijk in het bedrijfsleven, hoe het in de not-for-profit/overheid gaat, weet ik niet.
 
Last edited:
Geen antwoord hier, maar welkom.
Ben dan wel nieuwsgierig wat je dan zo mist aan dit land??
 
Back
Top