Even voorstellen: Ricardo Jansen

Ricardo87

New Member
Hallo allemaal,

Mijn naam is Ricardo Jansen. Ik ben 26 jaar en ben woonachtig in Utrecht. Ik studeer Integrale Veiligheidskunde (HBO) in Utrecht en ben op dit moment bezig met mijn afstudeeronderzoek. Ik heb een bijbaan bij de afdeling cameratoezicht van de politie Utrecht.

Een jaar geleden heb ik een vrouw leren kennen uit Australië en tot op de dag van vandaag hebben we dagelijks contact via de telefoon, Skype en Whatsapp. Op 21 april jl. is zij voor mij naar Nederland gekomen en ze is tot en met 8 mei jl. bij mij gebleven. Hierna is zij terug gevlogen naar Australië (Melbourne).
Ik wil graag z.s.m. naar Australië verhuizen en met haar samenwonen. Mijn vriendin heeft een baan en woont op kamers met een tweetal huisgenoten. Ze is op dit moment op zoek naar een goedkoop en geschikt appartement voor ons samen.

Ik heb al wat rond gekeken voor visums, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk waar en hoe te beginnen. Ik kwam bij dit forum en het lijkt mij de ideale manier om meer informatie te verkrijgen en eventueel ervaringen te delen/hulp te krijgen.

Ik hoor graag van jullie!
Groeten Ricardo Jansen.

Welkom op het forum Ricardo.

Waar jij je op moet richten is een visum waar je als partner die kant op kan. Maar, zoals je het nu schetst gaat dat niet makkelijk worden. Probeer de http://www.immi.gov.au/visawizard/ eens om te kijken wat je exact nodig hebt en ga er vanuit dat part time banen in Australie alleen als vol aangezien worden als het > 20 uur is.

Succes met het verder uitzoeken van je kansen, er is veel te lezen over de partner visa hier op het forum.

Welkom Ricardo!
Zoals Zwerver al aangeeft, goed om te beginnen op de visawizard. Misschien is een Working Holiday visum iets voor je?

Bedankt allen voor de reacties. Ik heb me meer verdiept in de verschillende topics op dit forum en heb meerder verhalen en ervaringen gelezen. Ik heb mijn vriendin vanochtend gesproken en we gaan dit samen goed uitzoeken. Al moet ik zeggen dat dit forum een grote bron van informatie en hulp is.

Een vereiste voor een Working Holiday visum is dat je start bedrag van 3200 Euro moet hebben en het visum kost ongeveer 200 Euro. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Ik vind het start bedrag best hoog. Moet je dit aantonen of is het gewoon iets dat verstandig is om mee te nemen en ze adviseren?

En kan ik op dit visum naar Australie reizen en daar met mijn vriendin een jaar lang een leven opbouwen? Mijn intenties zijn natuurlijk wel eerlijk; de cultuur en de stad Melbourne verkennen en daar werken. Het dagelijks leven meemaken. Wij willen dit proberen en dan gaandeweg een verzoek tot een partner visum/huwelijks visum indienen, zodat ik daar kan blijven.

Mijn vriendin en ik hebben het hier al over gehad en we houden zoveel van elkaar dat we er alles aan willen doen om een leven samen op te bouwen.

Groetjes Ricardo.

Hoi Ricardo, ik ben ook 26, woon in Utrecht, ga dit jaar afstuderen en ik ben nu bezig met het aanvragen van een partner visum om bij mijn vriend in Australië te gaan wonen. Zie een paar overeenkomsten hier ;)
http://www.immi.gov.au/allforms/booklets/1127.pdf Dit is de link naar een informatie boekje bij het aanvragen van een partner visum. Dan kun je een beetje zien aan welke voorwaarden je moet voldoen. En op dit forum kun je best veel vinden over zowel partner visa als WHV, maar daar was je vast al achter!

Ik heb wel eens van anderen op dit forum gelezen dat hun aangeraden werd om eerst op een WHV samen te wonen. Dan heb je ook meer bewijs. Aan de andere kant: je mag het land niet binnen gaan met andere intenties dan waar het visum voor bedoeld is. Vind ik lastig. Lijkt me niet dat je er bij de douane uitgepikt wordt omdat je zo verliefd kijkt ofzo ;) Dat moet iedereen voor zichzelf weten.

Over die 3200 euro: Ik heb geloof ik nog nooit van iemand gehoord dat dat echt gecontroleerd is. Heb zelf het idee dat dat een leidraad is voor hoeveel geld je ongeveer nodig hebt om het daar een paar maanden uit te zingen als je er ook werkt. Maargoed, daar moet je je zelf maar even goed in verdiepen :)

Oh ja hou ook in je achterhoofd dat je maar een beperkte periode bij dezelfde werkgever mag werken op een WHV. (Half jaar uit mijn hoofd?)

Hoi Margriet,

Dat is toevallig en wat leuk!! Hoop dat het allemaal snel en voorspoedig verloopt met je aanvraag:) Waar woont jou vriend?

Van het werken heb je gelijk. Mag max 6 maanden voor één werkgever werken. Maar dat is geen probleem. Op die manier kan ik vast rondkijken wat er allemaal mogelijk is en hoe het leven daar is.
Opzich hou ik me aan de intentie van het visum. Ik wil graag werken en wonen in een stad of plek in Australië. Voor mij is dat natuurlijk Melbourne. Ik wil hier ook weleens weg uit Nederland en genieten van het leven in Australië. Ik heb er zoveel goede dingen over gehoord en gelezen. Op die manier kan ik kijken hoe het gaat en natuurlijk een leven proberen op te bouwen en mocht het allemaal goed gaan dan kunnen we een partner visum aanvragen vanuit Australië.
Ik las dat meer mensen dat doen, omdat je toch bewijs moet hebben dat je een serieuze relatie met elkaar hebt.

Denk je dat dit een goede keuze is voor mij?

Groetjes Ricardo.

Hi Ricardo,

Welkom!

Een vereiste voor een Working Holiday visum is dat je start bedrag van 3200 Euro moet hebben en het visum kost ongeveer 200 Euro. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Ik vind het start bedrag best hoog. Moet je dit aantonen of is het gewoon iets dat verstandig is om mee te nemen en ze adviseren?

Dit is het makkelijkste en goedkoopste visum om aan te vragen en over het algemeen het meest vrijblijvend in 1e instantie. Die $5000 zijn er voor om jezelf te kunnen onderhouden en voor het geval je onverwachts terug zou moeten keren naar Nederland. Heel af en toe worden reizigers met een WHV gecheckt voor een bewijs van "funds". Ze vragen dan om een bankafschrift bijvoorbeeld. Dus mocht iemand dat bedrag voor een dag/week op je rekening kunen zetten, dan kun je een afschrift afdrukken en dat meenemen. Dat is al voldoende.

Voor andere visa heb je aanzienlijk meer geld nodig en zit je vast aan allerlei voorwaarden. Ik zou dit visum zeker overwegen, zeker omdat je nog in de beginfase van je relatie zit etc. En zo kun je inderdaad bewijs opbouwen van je relatie zodat je na je WHV makkelijker een ander visum aan kunt vragen.

Backpackers op een WHV worden zelden ondervraagd over hun intenties. En als ze dat wel doen dan kun je zeggen dat je tijdelijk wil gaan werken in Melbourne en het land wil ontdekken, dan spreek je nog steeds de waarheid!

Hoi Ricardo, welkom!

Al het bovenstaande is al heel goede informatie. Een zakcentje voor je verblijf is bovendien best wel handig, want Australië is gewoon een duur land. Natuurlijk wil je ook een beetje vakantie vieren en je hebt natuurlijk ook niet meteen werk, dus als je een paar duizend Euro mee kan nemen, altijd beter.

Ik heb ook op WHV rondgereisd. Het is een onvergetelijke ervaring. Om een beetje geld te sparen heb ik eerst m'n auto verkocht, op de fiets naar het werk (scheelt enorm in de kosten!) en flink gespaard. Hoewel nooit gecontroleerd is of ik wel voldoende geld had, heb ik er veel van genoten.

En nog iets: De officiële lezing mag dan zijn dat het geld bedoeld is om voor jezelf te kunnen zorgen, en het retourticket om er zeker van te zijn dat je het land verlaat, het is voor de Australische economie natuurlijk ook een voordeel als je veel geld meebrengt en daar achterlaat;).

Good luck.

Hallo Kims en HardCore,

Heel erg bedankt voor de bruikbare en goede informatie! Ik ga de aankomende maanden sparen om tot een mooi bedrag te komen (heb een bijbaan dus zal hard werken worden:)). Een ticket boeken en voor een WHV gaan. Door middel van dit visum kan ik de cultuur en het leven in Melbourne van dichtbij meemaken en zien hoe het allemaal verloopt met mijn vriendin. Ook lijkt het me verstandig om voor dit visum te gaan, omdat we bewijs kunnen opbouwen tijdens mijn verblijf alvorens we voor een partner visum gaan. We kunnen dat later tijdens mijn verblijf samen vanuit Australië indienen etc.?

Hopelijk gaat dit allemaal lukken. Het land lijkt me geweldig en de cultuur ook.

Groetjes Ricardo!

Hoi Ricardo, WHV is idd het verstandigst. Je hebt twee opties als dat visum afloopt. Je kunt - als je 3 maanden (zie voorwaarden WHV) in regional areas hebt gewerkt een 2e WHV aanvragen. Aangezien jij in Melbourne wilt blijven, zal dit geen optie zijn.
De tweede optie is na een jaar een partnervisum (of hoe het ook maar heet) aan te vragen. Je moet dan om de periode te overbruggen een bridging visum aanvragen.

Hoi Alie,

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat de tweede optie voor mij inderdaad het beste is. Op die manier kunnen mijn vriendin en ik genoeg bewijzen van onze relatie verzamelen. En het verzoek tot een partner visum tegen het einde het WHV indienen in Australië.

Ik las ook ergens dat men een bridging visum toekent zolang het verzoek tot een ander ingediend visum loopt? Hierdoor zou ik daar kunnen blijven totdat ik een reactie krijg op de aanvraag?

Groetjes Ricardo.

Die $5000 gaat er zo doorheen als je even geen werkt hebt, dus zeker belangrijk. Een WHV mag je inderdaad maar 6 maanden voor de zeflde werkgever werken, maar je kan ook gewoon een verlengen aanvragen (heb ik gedaan). De noemen ze;
Request Permission to Work with an Employer Beyond Six Months on a Working Holiday or Work and Holiday Visa'
Vanuit je baan kun je je later sponsoren (wat ik zou doen), of inderdaad een spouse visum maar dat zal moeilijk met een relatie op afstand.
Ik heb het ook allemaal gedaan op een WHV gedaan en geen controle op financiën, wel had ik 18.000 euro mee genomen en heb het allemaal moet opmaken om mijn leven op te starten hier.

Succes! En gewoon doen, niet teveel nadenken want het komt allemaal goed.

Back