Hi Richard, Welkom! Dit klinkt als een bekend scenario. Ik was anderhalf toen mijn Nederlandse ouders terugkeerden van Australia naar NL. In 2014 hebben ik en mijn lief ons huis verkocht en zijn we naar Australia vertrokken. Ik had wel twee nationaliteiten volgens het bevolkingsregister, maar moest nog wel eerst een Australisch paspoort aanvragen. Ik ben vervolgens op mijn Australische paspoort, en mijn partner op een partnervisa naar Oz verhuisd.
Mijn partner is toen nog een jaar op uurbasis voor zijn oude werkgever blijven werken. En nu werkt hij voor een Chinees/NL opdrachtgevers en factureert als Australische ZZP-er. Hij betaalt gewoon in Australia inkomstenbelasting en factureert zijn buitenlandse klanten zonder BTW. Hij heeft wel een BTW nummer om betaalde BTW (hier GST) terug te krijgen. Je moet hier registreren voor GST als je omzet de 75,000 dollar overstijgt. Voor meer informatie, kijk eens op de website ato.gov.au. Je zegt dat je je huidige werk ook hier kunt doen, dus dat is een lekkere start. Als zelfstandige kun je kunt gewoon vanaf hier factureren en een Australian Business Number (ABN) heb je zo. Een Pty LTD (zeg maar een BV) opzetten heeft iets meer voeten in de aarde, maar dat is in NL ook zo. Mocht je in loondienst zijn en blijven bij een NL werkgever, weet ik niet precies hoe dat werkt.
@afterbang heeft een andere constructie voor het werken met een NL bedrijf, die kan je daar meer over vertellen.
Huis kopen: de minimale deposit voor een huis is 10%. Bij voorkeur betaal je 20% zelf want als je meer dan 80% wil financieren wordt waarschijnlijk om extra verzekering gevraagd (die risico van de bank afdekt als je je hypotheek niet langer kunt betalen = Lenders Mortgage Insurance). Omdat jij een Australisch paspoort hebt is een huis kopen/financieren geen enkel probleem. Maar net als in NL, zijn de huizenprijzen hier de laatste tijd flink gestegen. Het ligt een beetje aan de regio waar je wilt wonen, maar rondom Sydney start je vanaf een miljoen AUSD. Zelfs hier in de Blue Mountains, een uur van Sydney, gaan huizen nu zeer regelmatig over de 1 mln grens heen.
Gezondheidszorg: we hebben hier Medicare (zeg maar ziekenfonds) en daarboven kun je je bijverzekeren. Pas wel op dat je die extra verzekering afsluit binnen een jaar na aankomst, anders krijg je een boete. Voor de extra verzekering moet je echt even nadenken wat je nodig hebt en welke risico's je wilt afdekken. Daar zijn wel andere discussie draadjes over op dit forum. Voordeel: je omzeilt vaak wachtlijsten en bv. ambulance vervoer zit niet in Medicare.
Andere valkuilen? Huren is hier een stuk duurder dan in NL. De gemiddelde weekhuur bij ons in het dorp ligt nu rond de 600 dollar per week, in Sydney is dat al gauw 700-800 dollar/week. Auto's en brandstof zijn goedkoper, boodschappen en vooral verse groenten/fruit vind ik hier weer erg duur (bv. ijsbergsla kostte vorig week 5.50 AUSD, boontjes regelmatig 15 dollar en je betaalt hier 6 dollar voor een kg yoghurt). Maar de inkomstenbelasting ligt hier weer een stuk lager, zodat je netto meer overhoudt. Dus al met al denk ik dat het allemaal niet zoveel uitmaakt met NL.
Er zijn verschillende draadjes over de kosten van levensonderhoud, ziektekosten verzekering etc. En anders: vraag maar raak!