Even voorstellen / San & Jack!

San

New Member
Dag allemaal,

Wij willen ons hier ook graag even voorstellen!

We zijn een koppel (ik 33, mijn vriend 36) uit Antwerpen, en we hebben net zoals jullie de (zeer aanstekelijke) OZ-microbe te pakken!
We willen graag een aantal jaren (of meer) in Australië wonen en werken, en liefst in WA/Perth.

We hebben zelf al veel info verzameld en veel leeswerk verricht, maar (voorlopig nog) geen professionele hulp onder de arm genomen.
Onze beste optie lijkt een 457 visum. Mijn beroep staat op de CSOL-lijst, en ik heb de geschikte ervaring.
In dat geval kan mijn vriend mee op hetzelfde visum, als we onze de-facto relatie kunnen bewijzen.

Op dit moment zijn we alle documenten aan het verzamelen die we op voorhand kunnen regelen (politie-attest, IELTS, medische controle, diploma vertaling enz.), zodat we onze visa-procedure snel kunnen opstarten, van zodra ik een jobaanbieding zou hebben.
Maar die jobaanbieding is natuurlijk de allergrootste uitdaging...
Ik heb van hieruit al een aantal sollicitaties gedaan, maar voorlopig zonder concreet resultaat.
Daarom denken we eraan begin volgend jaar naar Perth te vliegen, om (gedurende een maand ofzo) ter plaatste op zoek te gaan naar een job.
We zijn er nog niet uit of dit best een one way vlucht is (een heel grote sprong), of eerder een (werk-)vakantie, om daarna pas te verhuizen.

We zijn heel erg benieuwd naar jullie input / reacties over onze plannen! Is het haalbaar om van hieruit een job te vinden of is het sowieso beter gewoon ter plaatste te gaan zoeken?
We vinden het heel erg moeilijk om alles goed in te schatten, en de meeste onder jullie zijn ondertussen ook al experts geworden :)
In elk geval heel erg bedankt voor jullie feedback!

We hebben natuurlijk nog veel andere (meer concrete) vragen, maar die zullen we posten in specifiekere topics :)

San & Jack

Welkom!
Mooie intro. ZOu je misschien kunnen vertellen wat je beroep is, dan is het gemakkelijker om gericht te antwoorden. Over het algemeen is solliciteren vanuit NL/BE vrijwel onmogelijk. Ze reageren zowiezo niet als je geen visum hebt. En ze moeten wel heel erg om je zitten te springen, willen ze je klakkeloos een sponsorship aanbieden. Ik wil je niet ontmoedigen hoor. Op een toeristenvisum reizen en serieus op zoek gaan naar werk, is tricky. Immigration is scherp hier.Dus geen papieren in je koffer stoppen o_O dan ga je gelijk retour.....en dat wil je zeker niet. Vraag maar raak, wij zijn hier op een 457. Nu bezig met Skilled Independent.

Welkom op het forum San en Jack.
Over de 457-aanvraag kan ik helaas niet zoveel zeggen. Wel heb ik een tip: ik zou wachten met de medische keuring en de politie-check tot je daadwerkelijk het visum kan aanvragen. Deze zijn namelijk maar 1 jaar geldig (je moet niet alleen je visum binnen die tijd hebben, maar ook je visum valideren oftewel iig een keer de grens met Australie zijn gepasseerd nadat je je visum hebt gekregen). Het zou zonde zijn als je die weer opnieuw moet laten doen als alles net iets langer duurt.

De politie-check (in NL en UK iig) en medische keuring duren allebei niet zo lang.

Het bewijzen van een relatie is niet zo moeilijk als je al langere tijd samen bent (en een gezamenlijke rekening helpt volgens mij enorm :))

Succes!

Welkom hier!

De medische keuring kun je niet op voorhand doen want hiervoor heb je een nummer nodig dat je pas krijgt als je de visum aanvraag gedaan hebt. Tenminste, bij het Skilled Independant Visa was dat het geval.

In Australië op zoek gaan naar werk is erg tricky. Jullie hebben helaas geen recht meer op een WHV, dus dan wordt het toeristenvisum. En als immigratie er achter komt dat je op een toeristenvisum op zoek bent naar werk dan wordt je het land uitgezet en mag je er de komende 4 of 5 jaar niet meer in.

Wat is je beroep inderdaad?

• Like
Reactions: San
Ow, in elk geval al heel erg bedankt voor deze nuttige info!

Ondanks het feit dat we ondertussen al een paar in keer in Australië waren (één keer op toeristenvisum en één keer op een WHV), wisten we niet dat het zo gevoelig lag om ter plekke een job te zoeken.

Dat maakt het er uiteraard niet makkelijker op… We hebben gelukkig wel een aantal vrienden in Perth die voor ons de ogen en oren openhouden voor eventuele vacatures als interieurarchitecte / interior designer obv 457. Moest iemand van jullie ook nog dergelijke opportuniteiten tegenkomen, mogen jullie dat uiteraard altijd laten weten! :)

Erg benieuwd trouwens hoe jullie de jobzoektocht dan precies aangepakt hebben!

Erg benieuwd trouwens hoe jullie de jobzoektocht dan precies aangepakt hebben!

Ik heb destijds wel vanuit NL gesolliciteerd, maar zonder positief resultaat. Dus net als de meesten zonder baan deze kant opgekomen en vrijwel meteen begonnen met solliciteren. In Adelaide heeft de Advertiser zaterdags een aparte vacature bijlage, dus die krant werd braaf elke zaterdag gekocht.
Daarnaast natuurlijk online zoeken, me ingeschreven bij een aantal recruiting- en temp-agencies. Van de recruitingsagencies had ik weinig verwachtingen, maar had gehoopt via bijv Randstad aan de slag te kunnen. Die belden uiteindelijk ook, maar toen had ik al (vast) werk :) Overigens - net als in NL en BE - ook daarbij zelf veel iniatief tonen. Dus elke week bellen/mailen, zodra je CV geupdate is, deze doorsturen e.d..
Bepaalde instanties hebben ook een 'casuals register'.

Ik ben bibliothecaris en ben uiteindelijk aan het werk gekomen, door diverse bibliotheken in mijn toenmalig vakgebied (theologie) te benaderen voor een korte stage (3-4 weken). In twee gevallen leverde dat meteen casual werk op en in het derde geval werd het eerst een stage van 2 dagen per week, maar die werden na een een week of drie omgezet in een casual contract. Die bibliotheek heeft me uiteindelijk ook een jaarcontract (voltijds) aangeboden, maar toen was ik al naar Whyalla verhuisd.

In mijn geval werkte het om assertief te werk te gaan (moeilijk voor iemand die normaalgesproken vrij introvert is). Dus niet thuis blijven zitten, maar bellen, je gezicht laten zien. In een niet-commerciele sector werkt het vinden van een korte stage waarschijnlijk beter dan in de super-commerciele sector, maar het is absoluut te proberen. Maak wel duidelijk dat het om een korte stage (placement) gaat en dat je niet op zoek bent naar een baan (ondanks dat je dat natuurlijk wel bent!). Het is echt heel belangrijk om locale/Aussie werkervaring te hebben.

Ik had redelijk vlot werk: binnen twee maanden 2-3 casual baantjes, waarmee ik uiteindelijk de huur kon betalen. Geen topsalarissen hoor, daarvoor zit ik sowieso in de verkeerde branche ;-) , maar het was geld dat binnenkwam en dat was heel erg fijn na een aantal maanden van alleen maar uitgaven.
Daarnaast deed ik ook wat vrijwilligerswerk. Goed voor de sociale contacten, netwerken en eigenwaarde: fijn om gewaardeerd te worden :) Ik ben momenteel nog steeds actief als vrijwilliger bij een sportclub, het is ook de ideale manier om in te burgeren :)

Let wel, bij mij ging het vrij vlot. Ik lees verhalen van mensen die ook nu nog heel snel werk hebben, maar het meerendeel lijkt toch veel moeite te hebben met het vinden van een baan met wat vastigheid of uberhaupt een baan. Voor sommigen is dat uiteindelijk de reden om terug te gaan naar NL of BE.

Dus blijf reeel: het vinden van een baan met wat zekerheid kan erg lang duren (denk aan een jaar of langer), dat je beroep op de lijst staat, houdt niet in dat ze hier om je zitten te springen; je begint hier echt helemaal opnieuw bij nul: je moet alles weer opbouwen: vriendenkring, woonplek, baan en niet in die volgorde :)

Niet om je te ontmoedigen, hoor! Maar hou het je voor ogen. Emigreren is een beetje een sprong in het diepe. Lees dus niet alleen de positieve verhalen, maar ook de teleurstellingen van het opgeven van een droom.
Emogreren noemde iemand het ooit. Helemaal mee eens!

Succes met orienteren in elk geval!

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Beebmeep, super!

Jullie input en verhalen helpen ons heel erg vooruit! We zijn al grote fan van dit forum, een geweldige bron van informatie! :)

Hoi, welkom.

Wij zijn momenteel in de fase 1 van de visum aanvraag, ons contract is ondertussen getekend. Wij gaan ook op een 457 en gaan in maart reeds op vakantie in Australie om rond te trekken.
Wij gaan ook natuurlijk langs bij een potentiële werkgever (zelfde bedrijf als hier in Belgie waarvoor mijn man werkt) en gaat mijn man zich daar live voorstellen om misschien wat later bij hun aan de slag te kunnen. Vanuit Belgie reeds geprobeerd maar zeer weinig respons op 1 bedrijf na maar dan moet je reeds visa ready zijn, dus op zijn minst IELTS en assessment gedaan hebben. Wij hebben in oktober IELTS test opstaan dus spannend...

Veel succes met de voorbereidingen.

Assesment voor 457? Of voor het bedrijf/de baan? IELTS voor 457 is wel een makkie te noemen, geen zorgen!

Hey Sofie,

Bedankt voor jullie verhaal!
Wat bedoel je precies met 'contract getekend'? En welk beroep doet je man precies, als ik zo nieuwsgierig mag zijn? :)

Merci!
San

Ik vraag me toch af hoe dat zit @Sofie&Christophe voor een aanvraag 457 moet je toch eerst een sponsor hebben? Dat kun je toch niet zonder sponsor aanvragen?
Gaan jullie misschien voor een State sponsored visa? :confused:

Ik vraag me toch af hoe dat zit @Sofie&Christophe voor een aanvraag 457 moet je toch eerst een sponsor hebben? Dat kun je toch niet zonder sponsor aanvragen?
Gaan jullie misschien voor een State sponsored visa? :confused:

Hoi,

heb even alles eens nagekeken want ben soms in de war met al die visa soorten :)
We kunnen aanspraak maken op een Skill nominated SN190 of het tijdelijke SP489. Mar ook een skill independent/skill regional als de engelse test zeer goed is. Dus mijn foutje oeps ... ;-)

Hey Sofie,

Bedankt voor jullie verhaal!
Wat bedoel je precies met 'contract getekend'? En welk beroep doet je man precies, als ik zo nieuwsgierig mag zijn? :)

Merci!
San

Ik bedoel het contract met Move2Australia emigratiekantoor.
Mijn man is auto spuiter :)

Hoi,

heb even alles eens nagekeken want ben soms in de war met al die visa soorten :)
We kunnen aanspraak maken op een Skill nominated SN190 of het tijdelijke SP489. Mar ook een skill independent/skill regional als de engelse test zeer goed is. Dus mijn foutje oeps ... ;-)

Duidelijk!

Back