Even voorstellen 'twee therapeuten op zoek naar een visum'

FRL

Member
Hallo allemaal,

Na een jaar met mijn vrouw rondgereisd en gewerkt te hebben in Australië (WHV) zitten wij nu twee jaar te dromen van een toekomst in dit prachtige land. De laatste weken proberen wij ons beter in te lezen in de verschillende routes die mogelijk zijn om dit voor elkaar te krijgen.

Mijn vrouw en ik zijn 25 en 27 jaar oud en werkzaam als psychomotorisch therapeut in de (forensische) psychiatrie. Vanuit andere topics op dit forum hebben wij begrepen dat de psychiatrie/behandeling achterloopt op die in Europa. Dit is misschien ook wel de reden dat het beroep Psychomotor therapist ook minder bekend is in Australië waardoor deze niet specifiek op de SOL zal komen te staan. Wij hebben verschillende keren gezien dat in dergelijke gevallen ingezet wordt op 'Social worker' ondanks dat zij geen MWD diploma op zak hebben. Zou dit misschien ook een ingang voor ons kunnen zijn?

Nu wij de verschillende opties doorlopen vragen wij ons af of het mogelijk is om sponsorship te ontvangen in een werkgebied wat niet direct die van ons is?

Wij hebben vaak gehoord dat een (2e) WHV een goede optie is om vanuit daar opzoek te gaan naar een sponsorship. Echter voelt dit als een groot risico aangezien wij onze hond graag mee willen nemen en dit ook een intensief traject is.

De komende periode zullen wij rondkijken op dit uitgebreide forum om zo veel mogelijk te weten te komen!

Mochten er mensen zijn die ons kunnen helpen met wat extra informatie, dan horen wij graag van jullie!
 
@TessenEmil Wellicht wat overeenkomsten met jullie?

Je hebt het zelf al goed samengevat. Het beroeps assessment is een belangrijke sleutel. Je kunt op de SOL zien welke organisatie je gaat assessen (Aphra?) en daar de requirements ophalen. Dan kun je zien welk vak het beste past bij je opleiding EN ervaring.

Een sponsorship krijgen... hmmm. Wellicht wel op je eigen vakgebied. Op een ander.... niet echt eerder gehoord. Maar Sponsored visa zijn niet de fijnste om te hebben. Veel mitsen en maren. En wellicht nooit kans op permanent.

Maar je moet het vooral voor jezelf bekijken. Ieder is weer net anders!
 
Hi,

Ik zou contact opnemen met een emigratiebureau. Zij weten alle ins en outs. Jullie situatie is niet doorsnee (welke wel?), zeker ivm jullie beroepen. Ik vraag me af of jullie beroepen onder "social work" zouden vallen...

Succes ermee!
 
just to add....een 2e WHV kan alleen als je 90 dagen rural bepaald werk hebt gedaan. Het is een extension op je eerste visum zeg maar. Dat hadden jullie al geregeld moeten hebben in de eerste 12 maanden visum. En zal dus niet van toepassing zijn. Voor de rest, like @Kims said. Ga op zoek naar een goed emigratiebureau. Succes!
 
Bedankt voor de reacties!
We hebben inmiddels Visa4you benaderd. Hopelijk kunnen we met behulp van hun inzicht krijgen in welke opties er zijn.. spannend!
 
Afgelopen week zijn wij op gesprek geweest bij visa4you. De nieuwe lijsten van 1 juli komt snel dichterbij dus wij wilden graag snel horen welke opties er voor ons liggen. Na het gesprek blijkt dat ons beroep aanknopingspunten heeft op de SOL. Dit maakt dat er binnen een aantal staten mogelijk kansen liggen om in aanmerking te komen voor een 489 of een 190. Op dit moment komen wij in aanmerking voor een visum in de staten SA en TAS. Hoewel dit niet direct de staten zijn waar onze grootste voorkeur naar uitgaat, staan wij wel open om hier in eerste instantie naar toe te gaan voor de eerste jaren. Het is natuurlijk afwachten op welke lijsten er na 1 juli nog kansen voor ons liggen. Het is voor ons nu zaak om de IELTS spoedig te halen en in te zetten op het skills assessment. In eerste instantie waren wij zeker van het gebruik maken van de diensten van een bureau. Dit om op korte termijn veel voor ons te kunnen betekenen waar het zelfstandig meer tijd in beslag zal nemen en wij toch enige tijdsdruk voelen. Enerzijds hebben wij de extra paar duizend euro uiteraard over voor een grote stap als deze. Echter is dit bedrag ook erg bruikbaar voor alle vervolg stappen die nog gaan komen. Lastig, lastig..... Volgens mij hebben er meer forumleden voor dit dillema gestaan?
 
Er zijn boeken vol geschreven over wel/niet een bureau.

Mijn idee is dat als je zeer beperkte kansen hebt (one shot) en in principe het geld hebt en je twijfelt of je het zelf in 1x allemaal goed doet je het niet na moet laten.

Ik ken de huidige methode van de 190 niet en is in principe volgens mij niet te ingewikkeld maar zoiets als skills assessment kan je lelijk opbreken als je beroep langs de eisen heen schuurt. Een bureau zou daarin moeten kunnen helpen. (Ik spreek uit ervaring)

Maar als alles kraakhelder is dan zou zonder een optie kunnen zijn. Maar wederom: one shot... :rolleyes:
 
Wij hebben 3 visum bureaus gesproken op de emigratiebeurs. De eerste zei direct dat het onmogelijk was voor mij om naar Australië te gaan. De tweede zei dat later in een email en de laatste kwam met een moeilijk verhaal wat uiteindelijk niet bleek te kloppen.
Geen van de drie noemde het visum wat ik nu heb. Dat is welliswaar een tijdelijk visum (wat onbeperkt verlengd kan worden), maar het werkt, was snel en heeft een duidelijk traject richting een PR.

Ik wil ze absoluut niet afvallen, maar staar je niet blind op wat een visum bureau zegt. Ik sluit niet uit dat het feit dat wij ze spraken op die beurs niet meehielp, maar ik ben van mening dat je met goed research doen een hele hoop zelf kunt.
 
Last edited:
Mijn visum aanvraag was destijds relatief simpel. De enige echte vertraging die ik opliep, werd veroorzaakt door veranderingen van de visum eisen, waardoor het zo'n 2-3 maanden niet mogelijk was om een visumaanvraag in te dienen. Het was veel werk (en veel sress! :) ), maar prima te doen.
 
Nu de nieuwe lijst er op staat zijn de kaarten weer geschud. Waar wij op de oude lijst onder psychotherapist mogelijkheden op Tasmania zagen is deze momenteel van elke lijst verdwenen. Daarnaast staat complementary health therapist er niet op waardoor er alleen enkel nog raakvlakken lijken te zijn met social worker. Deze raakvlakken lijken groot genoeg te zijn om op korte termijn een skills assessment te gaan doen. Momenteel is dit ook mogelijk voor Queensland. Één van de twee staten waar wij uiteindelijk graag zouden willen wonen. Nu hebben wij ons laten vertellen dat Queensland in de praktijk weinig mensen uitnodigd. Kan iemand hier mogelijk iets meer over vertellen? Met 7´s op de IELTS kom ik uit op 70 punten. Nu maar hopen dat het aantal aanvragen geen storm gaat lopen aangezien er bij ons nog wat tijd overheen gaat voordat wij de aanvraag daadwerkelijk kunnen doen.
 
Toch bedankt voor de reactie Afterbang. Voor het skills assessment van social worker dien ik als hoofdaanvrager een 7 te halen op de academic IELTS. Nu kan ik nergens vinden of mijn partner dan ook voor de academic moet gaan of dat zij ook voor de general kan gaan. Ik heb gehoord dat er een 4,5 behaald dient te worden maar kan dit niet specifiek terugvinden. Wij zijn niet van plan om de partner points te halen middels een skills assessment van haar kant. Is er iemand die ons misschien kan helpen met goede informatie!?:)
 
Als je geen punten van je partner claimt voor het visum en je partner alleen meelift op jouw visum. Dan hoeft je partner inderdaad maar een 4,5 gemiddeld te halen voor de Ieltstest en de general test is dan voldoende. Je partner hoeft dus niet de academic test te doen.
 
Ik hoefde als partner ook maar een 4,5 te halen voor de general test, maar omdat we voor de academic eerder terecht konden en we onder tijdsdruk voor de aanvraag van het visum stonden, hebben we die gedaan. Die 4,5 halen op academic is zelfs onvoorbereid goed te doen en het is wel zo gezellig om samen op een zaterdag dezelfde test te doen. Bovendien weet je nooit of het later nog van pas gaat komen. Zo moest ik later alsnog voor de registratie van lerares een academic test doen en was toen blij dat ik in ieder geval al een keer de academic test had gedaan.
 
Bij deze nog 2 vraagjes! Ons werk als psychomotorisch therapeut heeft toch de meeste raakvlakken met complementary health therapist. Het beroep dat momenteel niet open staat. Voor Tasmania staat er dat er wel aanvragen in overweging worden genomen wanneer er aan de voorwaarden voldaan wordt(190/489). Zijn er hier meer die op deze manier binnen zijn gekomen wanneer het beroep niet daadwerkelijk op de lijst staat? Eerder twijfelden wij nog om voor social worker door te gaan. Onze diploma´s zijn hier echter niet specifiek op gericht. Ondanks dat social work jobs in Nederland wel ingevuld kunnen worden door psychomotorisch therapeuten lijkt het een groot risico om van hetzelfde principe uit te gaan bij de visumaanvraag. Nu hebben wij gehoord dat er veelal meer kansen liggen om een 489 te ontvangen in plaats van een 190. Delen jullie die mening?
 
Heeft Tasmanie niet zoiets in de regels als: Je moet een baan geregeld hebben en dan maak je (meer) kans. (voor sommige 190 beroepen volgens mij)

Wellicht kun je wat meer info vinden bij ISCAH? Zie linkje in deze post.
https://xpdite.net/forum/threads/vragen-vragen-en-nog-eens-vragen.14650/#post-225099

Dit heb ik inderdaad voorbij zien komen maar weet niet of dit ook voor de 489 geldt. Bij deze nog even een update! Helaas hebben wij een beroep dat niet erkent wordt in Australiè. In ieder geval wordt het beroep niet als zodanig uitgevoerd. Wij zijn de afgelopen tijd aan het onderzoeken welk beroep de meeste raakvlakken hebben. We komen dichterbij maar 100% gaat dit niet matchen. Nu hebben mijn vrouw en ik ook hetzelfde beroep met hetzelfde diploma... W ijhebben inmiddels met veel mensen in zowel Australiè als Nederland contact gezocht. Heel bijzonder hoeveel onbekende mensen de moeite nemen om je te helpen met de informatie die zij hebben. Ik ben wel heel benieuwd of er meer mensen hier zijn die een skills assessment hebben behaald bij een beroep dat veel raakvlakken heeft maar niet 100% matcht? De mogelijkheden lijken voor ons nu enkel in complementary health therapist of anders social work te liggen. Voor de eerste is er een mogelijkheid tot aanvraag in TAS of NT.
 
Ja, er zijn meer goede mensen in de wereld dan slechte. Helaas zie je de slechte vaker in het nieuws.

De missus matched ook niet 100% procent en dat heeft ons ook bijna de kop gekost maar uiteindelijk met veel hulp van ons bureau in AU wel gelukt. Bureau bestaat niet meer helaas.

En wat betreft de 489, en werk hebben. Vraag het eens in Tassie? (klinkt makkelijker dan het waarschijnlijk is..)
 


OFX
Back
Top