Even voorstellen: vrouw/ 32 jaar/ visumaanvraag in 2020

Shakas

Member
Hoi allemaal,

Allereerst ben ik super blij dat ik dit forum heb gevonden. Zo inspirerend en bemoedigend om al jullie verhalen en ervaringen te lezen. Veel herkenning, vooral in de verhalen over de terugkeer naar Nederland en het blijvende verlangen om terug te keren naar the Land Down Under.

Ik ben vorig jaar terug gekomen in Nederland na 2 jaar op een working holiday visum te hebben gewoond en gewerkt. Voornamelijk in de duikindustrie. Zoals aan mijn avatar te zien ben ik obsessed met de oceaan en na een jaar WHS in paradijs wist ik het zeker: ik wilde blijven.

Toen begon ik onderzoek te doen naar wat er mogelijk voor mij was met mijn achtergrond. Ik heb een HBO diploma van de kunstacademie in Graphic Design, maar ben na een jaar werkervaring in die branche erachter gekomen dat ik liever voor mijzelf iets wou starten. Eigenlijk ben ik na mijn studie jarenlang zoekende geweest wat bij mij het beste past: creatief zijn, liefst als zelfstandige, en een nuttige bijdrage leveren aan de wereld. Altijd bijbanen daarnaast gehad. Vervolgens ben ik als ontwerper vrijwilligerswerk gaan doen bij een marine conservation project in de Filipijnen. Toen mijn tijd daar afliep besloot ik naar Australië te gaan, aangezien ik goede verhalen had gehoord over het Ningaloo Reef. Mijn huur en werk in Nederland had ik al opgezegd, en ik was nu toch 'in de buurt'. En de rest geschiedde :). Ik werd onder meer divemaster en heb de tijd van mijn leven gehad.

Maar toen ik informatie begon in te winnen, raakte ik langzaamaan ontmoedigd. Telkens als ik een manier dacht te hebben gevonden, werd er roet in het eten gegooid. Ik kwam erachter dat Graphic Design ook op bepaalde lists stond, maar ik zou dan 3 jaar werkervaring moeten hebben. En vanwege mijn keuzes gemaakt in het verleden, had ik bij elkaar geschraapt maar 1 jaar werkervaring bij een werkgever. Daarbij leek het dat ik toch niet genoeg punten zou hebben voor een visum. Ik dacht namelijk tot voor kort dat een diploma pas punten oplevert als je die had behaald in Australie. Het afgelopen halfjaar heb ik dus onderzoek gedaan naar wat voor studie ik zou willen doen en kunnen betalen in Australia, om met een mega omweg toch ook in aanmerking te komen voor een visum.

Maar toen kwam ik per ongeluk op dit forum terecht. Ik klikte op wat topics tot ik op die van Bobthecactus uitkwam. En ik kreeg zowat een hartverzakking :eek::D. Hier is een vrouw met vrijwel hetzelfde profiel als ik en die heeft ook genoeg punten! En kennelijk is 1 jaar werkervaring wel genoeg. Ik kan je vertellen dat ik sinds dat bericht heel onrustig slaap haha.

Ik heb een visumbureau benaderd en zij hadden goed en slecht nieuws voor mij. Mijn jaar werkervaring is langer dan 5 jaar geleden opgedaan en telt dus niet mee. Maar, en zo zie ik het, ik heb dus MAAR 1 jaar werkervaring nodig als ontwerper. Dus... ineens zie ik toch een mogelijkheid om te gaan in de toekomst! Een jaar werken is zo om. Het hele proces om daadwerkelijk te emigreren zal vast langer duren dan dat, zeker als ik de verhalen hier zo volg, maar in ieder geval al een heeeeel stuk minder lang dan eerst 3 jaar werkervaring opdoen plus een studie volgen!

Achterliggende angsten spelen wel op nu en ik slaap al een week zo slecht haha. "Als ze mijn beroep maar niet van de list halen, wat als ik toch niet genoeg punten heb, wat als ik toch niet wordt uitgenodigd.. En wat als ik wel mag gaan, dan moet ik weer afscheid nemen van mijn geliefden hier. Ga ik daar niet eenzaam zijn.." etc etc.. Maar die gedachten moet ik maar loslaten. Komt tijd, komt raad. Ik denk dat ik eerst maar eens begin met het opnieuw maken van een goed portfolio en dan ga solliciteren naar een grafisch beroep. Zodra ik ergens ben aangenomen, zal ik een LaStaVa aanmaken.

Bedankt voor het lezen! Het is misschien een beetje een lang verhaal geworden.. Maar als iemand verder nog goede tips heeft of een praatje wilt maken vind ik dat heel leuk!
 
Last edited:
HI Shakas, welkom op het forum! Het klinkt in ieder geval of je voldoende doorzettingsvermogen hebt om het emigratieproces aan te gaan. Er zijn er hier zelfs Xpditers die een hele HBO studie doen om maar in aanmerking te komen voor een skilled visum. Dus jouw jaartje werken in een beroep dat je eigenlijk niet wilt uitoefenen lijkt een wel te overkomen horde te zijn. En als je eenmaal binnen bent op een skilled visum maakt het toch niet meer uit wat je doet! Succes met al het hele proces, het is eentje voor de lange adem. En ik hoop dat je snel een baan vindt om je droom te kunnen verwezenlijken. En angsten? Die heeft bijna iedereen wel die overweegt om deze kant op te verhuizen. Het is een grote stap en niet iedereen zal begrijpen waarom je zo nodig naar de andere kant van de wereld wilt verhuizen. Wij als Xpditers 'family' snappen dat heel erg goed :)
 
@Shakas Tof hoor! Wat fijn dat je meteen al een partner-in-crime hebt in @BobtheCactus. Dat maakt het waarschijnlijk een stuk minder eenzaam en voor het gevoel korter. Ik denk ook dat jullie synergie kunnen kweken met al die gedeelde ervaringen en tips.

Ik zit in een heel ander traject dat niks te maken heeft met de passie voor Oz en alles met de passie voor mijn partner, die toevallig (ja echt per ongeluk, niks datingsites of zo, en ik had er al helemaal geen zin in aanvankelijk :cool:) Australier is. Aan mij worden heel andere eisen gesteld (some meer, soms minder en in ieder geval driemaal zoveel geld en drie keer zoveel tijd ;)). Dus advies of tips heb ik niet. Je weet al dat dit een kwestie van jaren kan worden, dat kan je op de proef gaan stellen vwb motivatie. Ik heb veel begrip voor de twijfels en onzekerheden, heimwee. Ik denk ook niet dat daar stabiliteit of voorspelbaarheid in zit. Ik ken evenveel mensen die hier graag hadden gebleven maar visatechnisch en/of financieel niet konden, als mensen die hier meteen en voorgoed, of pas na jaren piekeren op hun plek vielen, als mensen die na jaren twijfelen en op en neer reizen, toch besloten hebben om terug te keren naar NL. Al die uiteenlopende verhalen vind je hier, dus er past altijd wel een draadje van iemand bij je gemoedstoestand op een bepaald moment. Het wordt een project van lange adem, rollercoasters, geduld, ergernissen, emoties, spanningen en mijlpalen zonder garanties op de gewenste uitslag (ook voor mij is niks zeker). Ik denk dat je er het meeste lol aan beleeft als je het einddoel voor ogen houdt en de weg erheen lekker met veel mensen deelt en bespreekt. Iedereen hier is of gaat er nog doorheen. Good luck.
 
Alle twijfels (is dit nu echt wat ik wil, wat als...) klinken allemaal bekend en zijn in meer of mindere mate ook allemaal ‘waar’. Je zult daar ‘gewoon’ door heen moeten. Onderdeel van het proces.

En zoals hierboven al beschreven. Lekker door andermans LaStaVaZa lezen is vaak een goed medicijn.

Succes met wakker liggen ;) Je komt er wel uit!
 
Heb je gepm'd! :) En nogmaals leuk je gevonden te hebben, we kunnen vast wat aan elkaar hebben denk ik! Het geeft hoop dat er een klein gaatje is toch? Als je het niet probeert, dan weet je het niet! Je hebt een goed plan klaar liggen, gewoon hard werken en positief blijven.:):)
 
Hi,

Welkom op het forum en heel veel succes met alles. Heb je vragen laat het weten. Wij hebben het proces net afgerond en zijn inmiddels 10 weken in Australia.
 
HI Shakas, welkom op het forum! Het klinkt in ieder geval of je voldoende doorzettingsvermogen hebt om het emigratieproces aan te gaan. Er zijn er hier zelfs Xpditers die een hele HBO studie doen om maar in aanmerking te komen voor een skilled visum. Dus jouw jaartje werken in een beroep dat je eigenlijk niet wilt uitoefenen lijkt een wel te overkomen horde te zijn. En als je eenmaal binnen bent op een skilled visum maakt het toch niet meer uit wat je doet! Succes met al het hele proces, het is eentje voor de lange adem. En ik hoop dat je snel een baan vindt om je droom te kunnen verwezenlijken. En angsten? Die heeft bijna iedereen wel die overweegt om deze kant op te verhuizen. Het is een grote stap en niet iedereen zal begrijpen waarom je zo nodig naar de andere kant van de wereld wilt verhuizen. Wij als Xpditers 'family' snappen dat heel erg goed :)

Dankjewel! Wat een leuk bericht, ik voel me helemaal welkom. Het is zo fijn om een plek met gelijkgestemden en ervaringsdeskundigen gevonden te hebben! En inderdaad, ik las al van een aantal mensen dat die zelfs een HBO studie zijn gaan doen. En dat je echt een lange adem nodig hebt. Maar dat motiveert mij juist om mijn Australië droom een kans te geven, nu ik lees dat ik niet de enige ben waarbij het niet 1,2,3 zal gaan lukken. En dat die angsten blijkbaar ook heel herkenbaar zijn voor iedereen. Ik voel me een stuk minder alleen! :)
 
@Shakas Tof hoor! Wat fijn dat je meteen al een partner-in-crime hebt in @BobtheCactus. Dat maakt het waarschijnlijk een stuk minder eenzaam en voor het gevoel korter. Ik denk ook dat jullie synergie kunnen kweken met al die gedeelde ervaringen en tips.

Ik zit in een heel ander traject dat niks te maken heeft met de passie voor Oz en alles met de passie voor mijn partner, die toevallig (ja echt per ongeluk, niks datingsites of zo, en ik had er al helemaal geen zin in aanvankelijk :cool:) Australier is. Aan mij worden heel andere eisen gesteld (some meer, soms minder en in ieder geval driemaal zoveel geld en drie keer zoveel tijd ;)). Dus advies of tips heb ik niet. Je weet al dat dit een kwestie van jaren kan worden, dat kan je op de proef gaan stellen vwb motivatie. Ik heb veel begrip voor de twijfels en onzekerheden, heimwee. Ik denk ook niet dat daar stabiliteit of voorspelbaarheid in zit. Ik ken evenveel mensen die hier graag hadden gebleven maar visatechnisch en/of financieel niet konden, als mensen die hier meteen en voorgoed, of pas na jaren piekeren op hun plek vielen, als mensen die na jaren twijfelen en op en neer reizen, toch besloten hebben om terug te keren naar NL. Al die uiteenlopende verhalen vind je hier, dus er past altijd wel een draadje van iemand bij je gemoedstoestand op een bepaald moment. Het wordt een project van lange adem, rollercoasters, geduld, ergernissen, emoties, spanningen en mijlpalen zonder garanties op de gewenste uitslag (ook voor mij is niks zeker). Ik denk dat je er het meeste lol aan beleeft als je het einddoel voor ogen houdt en de weg erheen lekker met veel mensen deelt en bespreekt. Iedereen hier is of gaat er nog doorheen. Good luck.

Hey @Emulate , thanks voor je berichtje! Leuk om jouw situatie te lezen, hilarisch dat je er aanvankelijk niet eens zin in had haha. Ik snap het ook wel, vanwege alle twijfels en onzekerheden en daarbij was het nooit jouw idee is geweest om in Oz te gaan wonen. Jouw situatie had mij aanvankelijk wel relaxed/ makkelijk geleken: om verliefd te worden op een Ozzie en zo via partnership in Australië te blijven. Twee vliegen in 1 klap zal maar zeggen, als single zijnde ;). Maar inmiddels is het mij ook wel duidelijk dat dat niet perse makkelijker is. En zeker niet goedkoop inderdaad. Ik ga alle draadjes lekker doornemen en dat zal wel helpen bij de emotionele rollercoasters die mij tegemoet gaan komen. Nogmaals dank voor je bericht! Oh en zeker fijn dat @BobtheCactus ook deze weg aan het bewandelen is, dat inspireert. Mooi gezegd over die synergie :).
 
Alle twijfels (is dit nu echt wat ik wil, wat als...) klinken allemaal bekend en zijn in meer of mindere mate ook allemaal ‘waar’. Je zult daar ‘gewoon’ door heen moeten. Onderdeel van het proces.

En zoals hierboven al beschreven. Lekker door andermans LaStaVaZa lezen is vaak een goed medicijn.

Succes met wakker liggen ;) Je komt er wel uit!

Ha @afterbang , dankje voor je bericht en je support! Haha het ging de afgelopen paar dagen wel goed, maar vannacht heb ik ook alweer wakker gelegen. Ach ik zie het maar als onderdeel van het proces dan! :).
 
@BobtheCactus jaaa gelukt! Er staat een reply in de DM's voor je klaar :) Hard werken en positief blijven is mijn mantra :D

Hoi @JP2017, bedankt voor je berichtje! Wat geweldig dat jullie daar al 10 weken zitten inmiddels, gefeliciteerd dat het gelukt is! Ik laat het zeker weten als ik vragen heb :)
 
Ha, twijfels -- welkom! ;)
Ik denk dat twijfel intussen onze middle name is geworden, en tegelijk, zoals al gezegd, ook wel iets wat hier regelmatig terugkomt op het forum. En in het echte leven, vroeg of later. Maar je ervaring van 2 jaar in het buitenland en Aus helpt vast ook wel om met een realistisch beeld aan het avontuur te beginnen.

Veel succes gewenst in elk geval!
 
Last edited:
@M5 dankjewel! :)

@Tamarind dankje! Haha ja, het is wel fijn om zoveel herkenning te lezen. Ik kan me voorstellen dat dat steun gaat kunnen geven als ik uiteindelijk de grote stap zet/ mag gaan zetten. Ik denk dat ik inderdaad een vrij goed beeld heb van Australië, al zal daadwerkelijk emigreren natuurlijk toch anders zijn. Ik maak mij in ieder geval geen illusies dat het allemaal alleen maar rooskleurig gaat zijn! Ook tijdens mijn twee jaar verblijf heb ik zeker dalen meegemaakt. Ik weet dat ik echt from scratch moet beginnen om daar een nieuw leven op te bouwen, en dat is best spannend natuurlijk. Maarja, toch is die wetenschap niet genoeg om me te weerhouden om het te proberen :).

Maar eerst maar eens kijken of het lukt natuurlijk!
 


OFX
Back
Top