even voorstellen (:

xoxLOVEHURTSxox

New Member
heeej allemaal!

ik ben Samantha, en ik ben nu 16 jaartjes jong...
ik ben een aantal jaar geleden met mijn familie op vakantie geweest naar Australië (toen was ik 12 :) ) en ben eigenlijk al meteen verkocht geweest xD
veel mensen vinden mij nog te jong voor zon beslissing, maar ik wil over een aantal jaar (ik moet eerst sparen enzo) naar Australie verhuizen.
dat heeft niet alleen te maken met mijn voorliefde voor het Australische accent (en de engelse taal in het algemeen ;p) maar ook met een goede vriend die daar woont en de situatie thuis die niet meer uit te houden is....
heeft er iemand tips?? :)

groetjes!

Beste Samantha,

Persoonlijk denk ik dat je inderdaad nog iets te jong bent voor zo'n ingrijpende beslissing. Ik zou eerst eens zorgen dat je een studie gaat volgen waarmee je in een sector komt waar altijd overal wel een tekort aan is. Dan lekker hier een paar maanden op een WHV rond trekken en dan pas een beslissing nemen. Laat in elk geval je thuis situatie niet mee spelen in je beslissing, want dat soort problemen neem je gewoon met je mee als je dus kiest om te vluchten.

Succes,
Sacha

Hoi Samantha, welkom op het forum!

Ik denk dat Sacha hele wijze raad geeft. Er komt heel wat kijken bij emigreren, neus maar eens rond op dit forum. Het is echt niet alleen maar happy happy joy joy! Het kost veel tijd en inspanning, overgave, onzekerheid, stress en last but not least geld.

Maar natuurlijk kun je best met je wens om te emigreren in je achterhoofd een studie kiezen. De deuren openhouden zogezegd. En te zijner tijd, na je 18e, eens op een WHV naar Australië gaan - dan merk je een beetje hoe het is om daar te werken en te wonen.

Weglopen van je problemen lost ze in de meeste gevallen niet op... Succes ermee meis. Hopelijk wordt het gauw beter voor je, wat het ook is.

En zoals ik al zei, wat let je om je eens goed in te lezen hier ;) Er is een hoop te leren! En vraag bv. ook eens aan jongelui die een WHV hebben gehad hoe zij het vonden.

Groetjes, Kooka

Hi available XB,

Niet luisteren naar die wijze raad.
Heb je problemen of pijn moet je bij Jack zijn :up:
Pak je koffers en gaan met de banaan.
En als de datum op je paspoort verloopt dan hoef je ook niks te doen.
50% - 50% kans
Als ze je vinden dan schoppen ze je buiten.
Vinden ze je niet dan blijf je toch heerlijk.

Australia is a land of plenty...

Cheers BMX,

Jack :evil:

heej!

miss heb ik het iets anders gezegd dan ik eigenlijk bedoelde :p
ik wil eerst een studie doen (met eventueel ook de mogelijkheid om in het buitenland te gaan studeren) maar ik zou dus begod niet weten welke richting daar mensen nodig zijn...
ik kan het zo ook niet vinden op internet... ik heb wel een open profiel gekozen op havo, waarmee ik, (bijna) elke richting in kan...
en de soort problemen die ik hier heb kan ik zeg maar niet mee nemen (het feit dat mijn ouders mij niet als hun dochter accepteren&zo veel mogelijk mensen tegen mij opzetten)

groetjes!

Deze SOL link stuurt je naar de lijst met beroepen waarvoor je nu in aanmerking komt voor een permanent visum. Maar helaas is deze lijst jaarlijks anders en niets is zeker. Maar een opleiding richting ziekenhuis of technisch maakt over het algemeen veel kans op de lijst te blijven staan. Veel suc6 met het zoeken en lezen. Zorg er vooral voor dat je Engels goed is en dat je geduld hebt en geld spaart, dat kan je beide goed gebruiken als je voor een permanent visum gaat.

Natuurlijk is het slim om eerst een jaar op een WHV te gaan dan kan je kijken waar je je wilt vestigen en of het echt wel het beloofde land is.

Groetjes
Yvonne

@yvonne, stom dat ik die link zelf niet had gevonden, hij is inderdaad wel makkelijk :p
wat voor mij ook nog een andere mogelijkheid zou zijn is een study abroad...
weet iemand toevallig iets over de toelatingseisen voor Australische uni's, behalve IELTS natuurlijk...

samantha

mmm ik weet het niet zeker, maar misschien het redelijk simpel: je moet waarschijnlijk aan dezelfde eisen voldoen als elke student. In Nederland verschilt dat per studie, soms moet je loten en soms gewoon inschrijven; voor de universiteit heb je VWO nodig met soms bepaalde vakken en voor HBO heb je HAVO nodig met soms bepaalde vakken, en ik vermoed dat het in Australie niet anders is.
-- Klopt het dat de HBO hetzelfde is als TAFE in Oz??
Wat wel een punt kan zijn is dat je genoeg geld moet hebben om het te kunnen betalen, en het is daar duurder dan in Nederland. Collegegeld is hoger en ik weet niet of je stufi krijgt als je buiten nederland studeert.
Aan welke richting zit je te denken?

-- Klopt het dat de HBO hetzelfde is als TAFE in Oz??
Nee, TAFE is MBO of lager (afhankelijk van de studie die je volgt). HBO is hier universiteit. Een HBO diploma is een bachelor's degree en daarvoor ga je hier naar uni. Ik vind dat nog altijd enigszins verwarrend.

Groetjes,
Rixta

Je zult idd aan dezelfde eisen moeten voldoen als een aussie student. Daarbovenop komt dat jij zo'n 14.000 OZ dollar per jaar moet betalen (of wat het per half jaar??) aan collegegeld.

TAFE = gelijk aan MBO. Uni in Australie is wat voor ons HBO/Uni is.

Afhankelijk van de staat waarin je woont doe je een 'eindexamen'. Aan het einde krijg je een score van 25 tot 1 (dit is in QLD het geval). Een 1 betekent dat je een top leerling bent, een 25 juist niet. Om te kunnen enrollen voor een bepaalde opleiding, moet je een bepaalde score hebben behaald. Aangezien het per staat verschilt en jij als buitenlander uit een ander onderwijssysteem komt, weet ik niet precies hoe er met de toelatingseisen wordt omgegaan.

Het handigst is dus om eerst te bepalen welke opleiding op opleidingen je zou willen doen en vervolgens te kijken welke universiteit ze aanbiedt en wat de toelatingseisen voor die specifieke opleiding zijn.

Succes!

Back