even voorstellen...!

hallo allemaal,

ik ben een Belg uit Brugge en momenteel heb in een interieurbedrijfje en samen met mijn broer hebben we samen een recycle-design shop.
De crisis is duidelijk voelbaar en er zit geen vooruitgang meer in onze zaken... Na oudejaar beslissen we wat zullen doen, maar als december geen succes is, begin ik gelijk aan mijn werkvisum voor Australia. ik zou gaan voor een Independent Skilled Visum en heb alvast in maart mijn IELTS test, dus beetje bij beetje de formaliteiten in orde brengen... Heeft iemand een idee hoelang de aanvraag duurt? ik zou graag alles zelf organiseren, maar is dit doenbaar? ik heb gelezen op de website dat een werkvisum zo'n 2500EUR kost, heeft iemand ervaring met zo'n visum? Graag zou ik mijn broep(timmerman)in Australie uitoefenen, al schuwt eventueel werken in de mijnen me ook niet af! ik hoop via deze weg een beetje tips en tricks te kunnen bekomen, mensen met hetzelfde plan te ontmoeten of gewoon een beetje kletsen over de andere kant van de wereld! tot zo!

Hoi Bjorn,

Welkom op het forum!!
Ik heb al een aantal berichtjes met vragen voorbij zien komen, maar ik denk niet dat die erg snel beantwoord zullen worden aangezien ze op de verkeerde plekken stonden. Een lastavaza (laatste stand van zaken) of een voorstel draadje van iemand anders is niet snel de plek om je eigen vragen neer te leggen. Zoek even op draadjes die specifiek voor jouw vragen al aangemaakt zijn, of maak anders zelf een draadje aan.

Heb je al enig idee naar welk gedeelde van Australië je zou willen gaan? Je visum zelf regelen is zeker mogelijk, meerderen hier hebben het gedaan. Maar er zijn er ook zat die een bureau hebben ingeschakeld. Ik denk dat het maar net is hoeveel tijd en zin je hebt om alles zelf uit te zoeken. 2500 euro voor het visum is trouwens wel weinig volgens mij. Er komt veel bij kijken wat geld kost zoals medicals, IELTS, vertalingen, etc.

En hoe kom je op het idee om naar Australië te gaan? Al eerder geweest misschien?
Ben erg benieuwd!

Groetjes Gwen

Welkom!
Je zult hier op je meeste vragen al wel een pasklaar antwoord kunnen vinden als je het forum een beetje doorspit.
Ik ben nog niet zo heel ver, maar een aantal handreikingen kan ik je wel geven, hoewel deze gebaseerd zijn op mijn eigen inschattingen.
Kosten: ca. 4.000 Euro
Kosten bureau: nog eens ca. 4.000 Euro
Doorlooptijd: het snelste wat ik voorbij heb zien komen is een maand of 2-4, maar dan moet je wel een hele goede route hebben. realistischer is 12-20 maanden.
Heel veel hangt af van je beroep en je bestemming. Daarbij ingesloten natuurlijk werk(gelegenheid) op locatie.

Succes verder!

Welkom op het forum!

Wat Cor zegt is nog een onderschatting van de kosten. Denk eraan dat je een skills assessment moet doen (kosten hangen af van bij welke assesser je zit), daarvoor allerlei papieren moet aanleveren, vertalen, certificeren, etc. Daarnaast moet je nog meer pakken papier aanleveren, die weer vertaald moeten zijn, gecertificeerd etc. Ik heb nog steeds de balans niet op durven maken, maar ik zou zeggen dat het al met al een kleine 10.000 heeft gekost allemaal.

• Heb ook geen heel zuivere balans maar ook hier iets van €7 tot €10K denk ik... (inclusief het voor onze situatie broodnodige bureau)
  • Doorlooptijd bij ons (was niet heel snel) zo'n 14 maanden van tekenen contract bureau tot visum Grant. Maar wij hadden nogal wat strijd met Vetassess en een keer moeten wisselen van State Sponsorship. Het kan dus sneller (en langzamer)

welkom!
de doorlooptijd kan erg verschillen maar is zeker een aantal maanden. Je moet eerst je skill erkend krijgen en dan je EOI indienen, en dan hangt het af van hoe snel je bericht krijgt.

Hoi Bjorn,

Welkom op het forum!!
Ik heb al een aantal berichtjes met vragen voorbij zien komen, maar ik denk niet dat die erg snel beantwoord zullen worden aangezien ze op de verkeerde plekken stonden. Een lastavaza (laatste stand van zaken) of een voorstel draadje van iemand anders is niet snel de plek om je eigen vragen neer te leggen. Zoek even op draadjes die specifiek voor jouw vragen al aangemaakt zijn, of maak anders zelf een draadje aan.

Heb je al enig idee naar welk gedeelde van Australië je zou willen gaan? Je visum zelf regelen is zeker mogelijk, meerderen hier hebben het gedaan. Maar er zijn er ook zat die een bureau hebben ingeschakeld. Ik denk dat het maar net is hoeveel tijd en zin je hebt om alles zelf uit te zoeken. 2500 euro voor het visum is trouwens wel weinig volgens mij. Er komt veel bij kijken wat geld kost zoals medicals, IELTS, vertalingen, etc.

En hoe kom je op het idee om naar Australië te gaan? Al eerder geweest misschien?
Ben erg benieuwd!

Groetjes Gwen

Beste Gwen,
ik heb mijn vraag inderdaad gesteld bij het verkeerde draadje... zoeken...
Neen, ik heb in 2008 een klein jaar in NZ gewoond, waar een visum verkrijgen veel simpeler is trouwens en daar een tijdje gewerkt.
Ik had enkel mijn ticket en al mijn documenten op email. Met toeristenvisum binnen en alles in orde gebracht op 14 dagen tijd. Op 14 dagen werk gevonden en hopla, ik kon starten.
Aussie is natuurlijk een andere zaak, maar ik wil ervoor gaan, omdat in Europa alles vast zit...
Weinig perspectieven, grote schuldenlast, weinig koopkracht. Ik ben een kleine ondernemer en het is echt overleven!
Ik word volgend jaar 33 jaar en wil echt vooruit en daarom heb ik beslist om naar een land te gaan waar de economie goed zit, warm weer en dicht bij Azie, want reizen is mijn passie! Ik heb in totaal al zo'n 3jaar gebackpackt , maar voornamelijk Zuid en Centraal Amerika...
Waar moet ik starten? Ik ben timmerman van opleiding en mijn job staat op de Shortage list...

Tot binnenkort
grtz,

Bjorn

Welcome Bjorn,

Brand maar los chippy.
Nog steeds actief als fulltime chippy ?.

Cheers,

Jack>:D

Hoi Bjorn,

Thanks voor je uitgebreide antwoord!
Jack is de man voor al je beroep gerelateerde vragen. Voor het stukje visum zou ik contact zoeken met een emigratiebureau om een kansberekening te maken. Zij kunnen je ook op weg helpen voor je visum, of het hele traject met jou samen doorlopen. Dit kost wel wat, maar dan hoef je zelf niet zoveel uit te zoeken. Want daar ben je volgens mij niet zo actief in :p.

Beste Gwen,

doordat ik nog steeds mijn bedrijf heb en pas na 20uur thuis ben, blijft er niet veel tijd meer over om alles uit te zoeken...
Ik ben niet gewoon van met forums te werken, dus mijn zoektocht word niet makkelijker gemaakt mede doordat ik mijn vragen op verkeerde topics post, getuigd van mijn 'maagdelijkheid' met forums...;)
Ik denk dat ik een bureau zal contaceren en een prijsofferte zal laten maken, zodat ik makkelijker door het woelwater geraak, al ben ik ervan overtuigd dat het doenbaar is op een eigen houtje als ik wat richtlijnen vind...
Grtz!

Bjorn

Welcome Bjorn,

Brand maar los chippy.
Nog steeds actief als fulltime chippy ?.

Cheers,

Jachieboy,

ik ben inderdaad nog full time chippy..;) ik heb me ingeschreven voor de IELTS en heb bij visa4you een screening laten doen waaruit blijktdat mijn beroep op de SOL lijst staat en heb beslist om te gaan voor een Independent Skilled Visum; dan ben ik vrij om te werken waar ik wil en te wonen waar ik wil. wat is nu de volgende stap...? Ik heb de formulieren EOS ingevuld en ga die nu opsturen...
Get me on the road, Jack!

Cheers,

The B.

ik heb me ingeschreven voor de IELTS en heb bij visa4you een screening laten doen waaruit blijktdat mijn beroep op de SOL lijst staat en heb beslist om te gaan voor een Independent Skilled Visum; dan ben ik vrij om te werken waar ik wil en te wonen waar ik wil. wat is nu de volgende stap...? Ik heb de formulieren EOS ingevuld en ga die nu opsturen...
Klinkt goed!!

Als je kunt aantonen dat je de laatste 18 maanden voor meer dan 30 uur per week actief bent als timmerman op papier komt het helemaal goed Bjorntje.

Cheers from the Sunshine coast - Qld,

Hey Bjorn, veel succes met alles, leuk om nog een Bruggeling te zien hier die naar Oz wil vertrekken :D

Beste Vicky en Chris,

zij jullie ook bezig met plannen om naar Oz te vertrekken?
anders moeten we een keer afspreken en elkaar een beetje helpen als jullie niet met een bureau werken...
Je moet maar iets laten weten!

grtz,

Bjorn

Bij ons zal het nog wel even langer duren dan bij jou denk ik, wij zitten nog maar in de beginfase en hopen ten laatste binnen 3 jaar te emigreren. Ons verhaal kan je lezen in een ander topic. Maar het lijkt me zeker een goed idee om elkaar op de hoogte te houden en/of helpen waar mogelijk en eventueel ook eens af te spreken ;) Mij zul je hier de komende tijd nog wel op dit forum zien, en ik duim op een goede afloop voor jou!

Back