Even voorstellen..

Maheno2014

New Member
Ik ben super nieuw op deze forum en ben benieuwd naar het advies, ervaringen en ideen van iedereen.
Ik ben zelf in Nederland geboren maar mijn familie immigreerde naar Australie toen ik een jaar oud was. Brisbane was de perfecte plek om optegroeien. Later toen ik 20 was ben ik terug gekeerd naar
Nederland voor vele redenen. Ik had een nederlandse passpoort maar een visum van Australie.
Helaas is mijn visum verlopen. Ik had toen geen geld om naar Australie te gaan om deze te vernieuwen.
Mijn vader en broer wonen in Australie en hebben beide de Australische nationaliteit. Ik woon nu in Nederland maar wil weer terug immigreren met mijn partner. Same sex marriage word niet erkend in Australie dus ik ben zeer benieuwd hoe andere mensen dit hebben aangepakt. Ik kom net terug van vakantie in Australia en kan niet wachten om terug te gaan! Alle advies en info is welkom.. Thanks for reading.. :)

Welkom op het forum!! Ik zou het forum even doorspitten als ik jou was. Ik weet het niet meer precies (en kon het zo snel online ook niet vinden), maar er zouden wel mogelijkheden moeten zijn.

Er staat me iets van bij dat als je als minderjarige min. 5 jaar in Australia hebt gewoond, je recht hebt op de Australische nationaliteit. Ik weet niet of dat nog zo is (en of ik het uberhaupt goed onthouden heb) en zo ja, of je die dan voor je 18e had moeten aanvragen of niet. Ik weet wel dat er eens hele discussies over zijn geweest op het forum (vooral over een dubbele nationaliteit).

Wat same-sex marriage betreft, is het misschien handig eens bij de draadjes van Tweety (forumnaam) te kijken. Zij heeft zelf een visum voor Australie gekregen, toen in Australie haar Nederlandse vriendin ontmoet die aan het backpacken was en uiteindelijk voor haar ook een visum in orde weten te krijgen (ondanks dat ze niet aan de 1 jaar samenwonen eis konden voldoen). Er zijn dus zeker mogelijkheden!

Welkom, ik zat ook aan Tweety te denken. Die is nu net wel ff wat minder actief geworden maar als je wat meer berichtjes (10) op het forum hebt gedaan kun je mensen PM-en. Wellicht kun je Tweety dan dus even PM-en inzake het same sex marriage. Mooi land hoor OZ, maar ze zijn soms wel wat conservatief zeg maar ;) (in vergelijking met NL)

Hoi, Welkom.
Moet toch niet zo'n probleem zijn er te komen als je vader er verblijft? Family sponsored ofzo?
Succes!

Bedankt voor alle berichten! Ja, hopelijk kan ik via mijn vader wel een visum krijgen. Ik heb nog niks uitgezocht. Dat zou het beste kans voor mij zijn. Ik ga zeker deze site doorspitten voor antwoorden over immigreren. @ alie.nl, thanks voor jou info. Ik ga dit ook uitzoeken. Ik heb nog zo veel vragen maar ik ga maar eens eerst op onderzoek uit. Conservatief zijn ze zeker. Maar daar hadden we niet zo veel problemen mee toen we in brisbane waren. Het is geen Amsterdam natuurlijk.
Dat is voor ons geen punt. Ik wil naar Australie immigreren voor veel verschillende redenen. Het weer is er een van. En als ik nu buiten kijk dan ga ik maar alvast door lezen en doorspitten. ;)

De opmerking inzake conservatief was ook zeker niet bedoeld als 'negatief reisadvies' hoor ;)

Ga ervoor zou ik zeggen!

De immi.gov site lijkt me wel een mooi startpunt hoor. http://www.immi.gov.au/visawizard/

Is dit niet passend? Wellicht net niet helemaal maar daar kom ik via de Wizard op uit ;)

The Resident Return (subclass 155) visa is a permanent visa for current or former Australian permanent residents and former Australian citizens. This visa will allow you to maintain or regain your status as an Australian permanent resident.
You must be one of the following:
  • an Australian permanent resident
  • a former Australian permanent resident whose last permanent visa was not cancelled
  • a former Australian citizen who lost or renounced their citizenship.
You must also meet one of the following:
  • have spent a total of at least two of the last five years in Australia as an Australian permanent resident or citizen
  • have substantial business, cultural, employment or personal ties of benefit to Australia and:
    • hold a permanent visa or have last departed Australia as a permanent resident or citizen and have not been absent continuously for five years or more, unless you have compelling reasons for that absence or
    • have been a permanent resident or citizen within the last ten years and have not been absent for a total of five years or more since last departing Australia as a permanent resident or citizen, unless you have compelling reasons for that absence
  • be the partner or dependent family member of a Resident Return visa holder

Hey Afterbang, bedankt! Ik heb net even gekeken en ik denk wel dat ik hiervoor in aanmerking kom. Heel veel kleine lettertjes dus dat moet nog even uitgepluist worden. Maar ik ben der al heel blij mee. Het was zeker niet opgevat als negatief reis nieuws..Maar bedankt voor de "heads up". Ik ga straks verder met alle vragen beantworden. Ik hou jullie op de hoogte. Thanks!

Hi,

Same sex partnership wordt wel erkend voor permanent residency (sinds een paar jaar) en werkvisa, zolang je kan bewijzen dat je een langdurige, stabiele relatie hebt. Er is inderdaad geen homohuwelijk, maar de relatie op zich wordt wel erkend, nu ook bij de belasting...jippie :eek:!

Succes ermee!

Hey Kims, wow! Ik wist niet dat het wel erkend is nu. Dat is echt goed nieuws! Wij hebben al bijna 2 jaar een gezamelijke bank rekening. Dus daarmee kan ik wel bewijzen dat we al een stabiele, langdurige relatie hebben. Tot nu toe heb ik echt het gevoel dat alles gaat lukken!
Nog een vraagje:rolleyes: : Mijn vriendin heeft de voogdij over haar klein broertje van 11 jaar. Wij zorgen samen voor hem. Als mijn vriendin een visa krijgt, betekent dat haar broertje automatische ook een visa krijgt? Hij heeft nog anderhalf jaar te gaan en dan gaat hij naar de middelbare school. Dit zou een mooi tijd zijn om te immigreren dacht ik zo. Weet iemand hoe voogdij in elkaar zit met immigreren?

:up:

Voor een werkvisum is het al lange tijd dat een same sex relationship wordt erkend, voor het permanent residency zo'n 5 jaar. Bizar dat dat verschillend was trouwens... :D

Als je je visum aanvraagt en je partner gaat mee als spouse, zijn ze vrij specifiek in wat voor informatie ze van je verlangen. Bijvoorbeeld een aantal 'reference letters' van "onafhankelijke" professionele mensen, zo hebben wij het aan vrienden gevraagd die onder andere een arts en een advocaat. Daarnaast inderdaad zoveel mogelijke informatie zoals inderdaad de gezamelijke bankrekening, huur, verzekeringen, tickets etc. Wij hebben nooit foto's, persoonlijke brieven o.i.d. moeten geven, maar het scheelde misschien dat wij eerst een sponsorship visa (457) hadden.

Wat betreft het broertje van je vriendin, geen idee maar als je volledige "custody" hebt neem ik aan dat het vergelijkbaar is als wanneer je een kind meeneemt. Maar er zouden complicaties kunnen zijn wanneer de biologische ouders er niet in toestemmen dat het kind naar het buitenland vertrekt.

Heb je daarvoor al rondgekeken op de immigratiewebsite www.immi.gov.au?

Succes ermee!

Dat is inderdaad een moeilijke vraag! Voogdij is natuurlijk niet hetzelfde als geadopteerd.. Ben erg benieuwd wat er uit komt. Houdt ons op de hoogte.

Mijn vriendin heeft de volledige voogdij over haar broertje. Ik kan me niet voorstellen dat ze toestemming nodig heeft van de vader. Maar ik houd jullie op de hoogte!

Thanks! Ja, Best spannend. Ik ben net terug van vakantie in Australia en ik mis de zon,zee en strand nu al. Iij k ben opgegroeid in Brisbane en ging vaak camperen met mijn familie bij moreton island. Tangalooma is mijn favourite plek op het island. Daar zit ik vaak met mijn gedachte!!

Als je vader ten tijde van jouw geboorte al de australische nationaliteit had kun je ook australier worden, citizen by descent. Hier ben ik momenteel mee bezig. Officieel ben je dan geen nederlander meer, maar de praktijk blijkt anders (zie eerdere discussies). Succes!

Back