Even voorstellen

Liesabroad

New Member
G'day,

Wat een leuk forum. Mijn partner en ik hebben ons huis verkocht en baan opgezegd voor onze droom : Australië :)
Al ruim een half jaar op een wh visum het land verkent maar nu is het tijd om echt te beginnen.
Mijn vriend was elektricien en zou dat ook graag hier doen. Ik geloof dat er alleen erg veel certificaten voor nodig zijn? Tips?
Ik zal m'n phd gaan doen zoals vooraf al afgesproken.
Nu we ons huisje hebben gevonden krijgen we door dat dat pas echt het begin is! Is het slim om voor een studenten visum te gaan of via skilled visa van mn partner?
En mocht iemand nog een plekje voor een fiets overhebben in een container oid, count me in!
Cheers Lies

Hi Lies,

Welkom op het forum.

Wat verstandiger is in jullie situatie (skilled of student) kan ik niet zeggen, ik heb namelijk geen ervaring met het studentvisum.

Wel weet ik dat het verkrijgen van een skilled visum veel met zich meebrengt.
Als je beroep op 'de lijst' staat (wat volgens mij het geval is met elektricien) moet je via een assessment aantonen dat je de juiste skills, opleiding en werkervaring hebt om in aanmerking te komen voor het visum. Daarbij moet je dus kijken of de Nederlandse opleiding erkent wordt als opleiding voor dit vak in Australie.

Mijn vriend moest, nadat zijn papierwerk voor metaalbewerker goedgekeurd was, ook nog een technisch interview afleggen. In dit interview keken ze of hij daadwerkelijk de skills heeft die hij in het papierwerk zegt te hebben.

En dat waren voor ons nog maar de eerste paar maanden van de visumaanvraag.
In totaal zijn wij zo'n 10 maanden bezig geweest (met behulp van een bureau). Ik weet niet of jullie deze tijd hebben om de aanvraag te doen, wellicht kan het sneller maar er zitten in ieder geval wel lange wachttijden tussen.

Misschien is het slim om een kansberekening te vragen bij een bureau en dan voor beide opties (student en skilled). Op dit forum staat een topic over de verschillende bureaus die anderen op dit forum gebruikt hebben bij hun aanvraag of voor een kansberekening.

Heel veel succes!

Same here, moeilijk om zo op afstand te zeggen wat voor jullie het beste past al neig ik (zonder veel kennis van zaken) naar een skilled. Dat geeft je gelijk zekerheid en vastigheid.

Een kansberekening bij een bekend bureau (zie hier wat mensen gebruiken, veel M2A of V4Y) lijkt me een goede investering van tijd en een beetje geld.

Hoi Lies, welkom om dit forum. Leuk zo'n uitgebreide voorstel post. Waar ga je je PhD doen en waar hebben jullie je huisje gevonden? Ik kan je verder niet helpen met de vragen, dat laat ik aan anderen over, die er meer verstand van hebben. Succes in elk geval met de hele procedure.

Hi Lies,

Welkom op het forum.

Wat verstandiger is in jullie situatie (skilled of student) kan ik niet zeggen, ik heb namelijk geen ervaring met het studentvisum.

Wel weet ik dat het verkrijgen van een skilled visum veel met zich meebrengt.
Als je beroep op 'de lijst' staat (wat volgens mij het geval is met elektricien) moet je via een assessment aantonen dat je de juiste skills, opleiding en werkervaring hebt om in aanmerking te komen voor het visum. Daarbij moet je dus kijken of de Nederlandse opleiding erkent wordt als opleiding voor dit vak in Australie.

Mijn vriend moest, nadat zijn papierwerk voor metaalbewerker goedgekeurd was, ook nog een technisch interview afleggen. In dit interview keken ze of hij daadwerkelijk de skills heeft die hij in het papierwerk zegt te hebben.

En dat waren voor ons nog maar de eerste paar maanden van de visumaanvraag.
In totaal zijn wij zo'n 10 maanden bezig geweest (met behulp van een bureau). Ik weet niet of jullie deze tijd hebben om de aanvraag te doen, wellicht kan het sneller maar er zitten in ieder geval wel lange wachttijden tussen.

Misschien is het slim om een kansberekening te vragen bij een bureau en dan voor beide opties (student en skilled). Op dit forum staat een topic over de verschillende bureaus die anderen op dit forum gebruikt hebben bij hun aanvraag of voor een kansberekening.

Heel veel succes!
Dankje, een goed idee! Mag ik vragen hoe je vriend zijn diploma's Australië waardig heeft gemaakt? We tasten een beetje in het duister..
Cheers

Hoi Lies, welkom om dit forum. Leuk zo'n uitgebreide voorstel post. Waar ga je je PhD doen en waar hebben jullie je huisje gevonden? Ik kan je verder niet helpen met de vragen, dat laat ik aan anderen over, die er meer verstand van hebben. Succes in elk geval met de hele procedure.
Hi,

Brisbane is ons nieuwe plekje :) Al mag het weer wel even wat beter worden. Maar ach voor winter is het vrij goed!

Cheers

Same here, moeilijk om zo op afstand te zeggen wat voor jullie het beste past al neig ik (zonder veel kennis van zaken) naar een skilled. Dat geeft je gelijk zekerheid en vastigheid.

Een kansberekening bij een bekend bureau (zie hier wat mensen gebruiken, veel M2A of V4Y) lijkt me een goede investering van tijd en een beetje geld.

Thanks!

Helemaal mee eens, kans berekening doen en voila je weet waar je staat en wat je kan doen.
Studeren in Oz is duur voor buitenlanders, Skilled independent vereist diploma's en jaren ervaring met referenties,bovendien duurt het hele proces een klein jaar op dit moment.
Dan is er bijvoorbeeld het 457 sponsorship, maar aangezien jullie hier zijn op een WHV kunnen jullie wellicht in die 2 jaar (extra jaar door 3 maanden rural work) een sponsor vinden.
ennieweej succes met alles!

studeren is idd heel duur hier
Nadeel van een studentenvisum is dat zowel jij als je vriend dan maximum 20u/week mogen werken. Voor iemand die als electricien wil werken is dat laatste waarschijnlijk nogal een probleem?

Ja dat studeren komt goed. Werk al jaren om die beurzen te regelen. En PhD visum is anders dus hij mag full time werken. Dat skilled kost erg veel werk begrijp ik. Mm. Inderdaad beter een sponsor zoeken. Thanks.

Hi,

Brisbane is ons nieuwe plekje :) Al mag het weer wel even wat beter worden. Maar ach voor winter is het vrij goed!

Cheers
Brissie! Gezellig, dat is voor mij in de buurt. Er is toch niet zo heel veel mis hier met het weer? Het is droog en het waait nauwelijks. Na een hete zomer vind ik het zelf wel lekker dat het nu iets koeler is. Dan kan ik 's ochtends even in het zonnetje zitten zonder dat ik weg smelt en overdag met de hond lopen in plaats van 's ochtends (heel) vroeg. Maar ik geef toe, het is geen strandweer ;)

Laat even weten hoe dat gaat met zo'n PhD visum, is wist niet dat er verschil in zat namelijk. Mooie kans. Skilled kost veel tijd en veel geld, maar is wel pemanent. Studie en 457 is tijdelijk, vind ik persoonlijk niet prettig. Gezien de ontwikkelingen hier zijn wij zojuist gestart met Skilled Independent. Hopen dat het lukt!

Brissie! Gezellig, dat is voor mij in de buurt. Er is toch niet zo heel veel mis hier met het weer? Het is droog en het waait nauwelijks. Na een hete zomer vind ik het zelf wel lekker dat het nu iets koeler is. Dan kan ik 's ochtends even in het zonnetje zitten zonder dat ik weg smelt en overdag met de hond lopen in plaats van 's ochtends (heel) vroeg. Maar ik geef toe, het is geen strandweer ;)
Haha hier regent het al 2 dagen...

Laat even weten hoe dat gaat met zo'n PhD visum, is wist niet dat er verschil in zat namelijk. Mooie kans. Skilled kost veel tijd en veel geld, maar is wel pemanent. Studie en 457 is tijdelijk, vind ik persoonlijk niet prettig. Gezien de ontwikkelingen hier zijn wij zojuist gestart met Skilled Independent. Hopen dat het lukt!
Tijdelijk is wel even goed voor ons. O succes ermee!

Dankje, een goed idee! Mag ik vragen hoe je vriend zijn diploma's Australië waardig heeft gemaakt? We tasten een beetje in het duister..
Cheers

Mijn vriend is een Schot en zijn opleiding heeft hij dan ook daar gedaan.
We hebben (nog?) geen diploma's om laten zetten, ze zijn alleen bij de assessment voor het visum gewaardeerd door VETASSESS. Zij hebben er een waardering aan gekoppeld en ook een waardering gekoppeld aan zijn werkervaring (voor elke werkgever moest hij een zeer gedetailleerde referentie hebben). Bij allebei was waardering: succesvol (oftewel goed genoeg om voor het visum in aanmerking te komen).

Wat ik heb begrepen is dat hij straks wel nog een health & safety certificaat moet halen om te kunnen werken.

Back