Even voorstellen

Liesabroad

New Member
G'day,

Wat een leuk forum. Mijn partner en ik hebben ons huis verkocht en baan opgezegd voor onze droom : Australië :)
Al ruim een half jaar op een wh visum het land verkent maar nu is het tijd om echt te beginnen.
Mijn vriend was elektricien en zou dat ook graag hier doen. Ik geloof dat er alleen erg veel certificaten voor nodig zijn? Tips?
Ik zal m'n phd gaan doen zoals vooraf al afgesproken.
Nu we ons huisje hebben gevonden krijgen we door dat dat pas echt het begin is! Is het slim om voor een studenten visum te gaan of via skilled visa van mn partner?
En mocht iemand nog een plekje voor een fiets overhebben in een container oid, count me in!
Cheers Lies

Hi Lies,

Welkom op het forum.

Wat verstandiger is in jullie situatie (skilled of student) kan ik niet zeggen, ik heb namelijk geen ervaring met het studentvisum.

Wel weet ik dat het verkrijgen van een skilled visum veel met zich meebrengt.
Als je beroep op 'de lijst' staat (wat volgens mij het geval is met elektricien) moet je via een assessment aantonen dat je de juiste skills, opleiding en werkervaring hebt om in aanmerking te komen voor het visum. Daarbij moet je dus kijken of de Nederlandse opleiding erkent wordt als opleiding voor dit vak in Australie.

Mijn vriend moest, nadat zijn papierwerk voor metaalbewerker goedgekeurd was, ook nog een technisch interview afleggen. In dit interview keken ze of hij daadwerkelijk de skills heeft die hij in het papierwerk zegt te hebben.

En dat waren voor ons nog maar de eerste paar maanden van de visumaanvraag.
In totaal zijn wij zo'n 10 maanden bezig geweest (met behulp van een bureau). Ik weet niet of jullie deze tijd hebben om de aanvraag te doen, wellicht kan het sneller maar er zitten in ieder geval wel lange wachttijden tussen.