Even voorstellen.

supes

New Member
Hallo iedereen,

Na tijdje rondgekeken te hebben op het forum zal ik mij ook even voorstellen.
Mijn naam is Jorrit, ik ben 28 jaar en woon nu nog in Rotterdam. Twee maanden geleden ben ik benaderd door een bedrijf in Sydney of ik voor hen wil komen werken als software developer. Ondanks dat ik het prima naar mijn zin heb bij mijn huidige werkgever, leek mij dit toch wel wat. Na een aantal interviews en technical test heb ik een contract aangeboden gekregen. Dit contract heb ik ondertekend en ik vertrek eind januari naar Sydney.
In eerste instantie ga ik er heen op een working holiday visa. Na een proefperiode van 3 maanden gaat het bedrijf, mits zij tevreden zijn en ik het naar mijn zin heb, mij sponsoren voor een 457 visa voor 4 jaar.
Omdat ik nog een hoop zaken moet regelen kijk ik geregeld op het forum voor informatie ed. Vooral het vinden van een woning schijnt een uitdaging te zijn Sydney.

Groetjes,

Jorrit

Hi Jorrit, wat een leuke manier om kennis te maken met het land en er wellicht iets definitiefs van te maken!

Ben verder niet zo op de hoogte van 417/WHV. Heb niet het idee dat hij hier voor bedoelt is ;)

Dus kijk uit bij de douane!

Succes, wanneer ga je?

Welkom!
Ik vind het wel bijzonder dat jij benaderd wordt door een bedrijf, is dat via je huidige werkgever gegaan? Hoe komen ze anders aan jouw gegevens? Maar goed, alles is al geregeld. Wat @afterbang bedoelt, is dat je WHV bedoelt is voor reizen en werken. Dus zorg dat je een plan hebt, dat je dingen wilt gaan zien. Dat je een beetje een idee hebt. En dan zal het binnenkomen wel goed gaan. Ga ze dus niet vertellen, dat je hier komt met de intentie om te blijven. Daar zijn ze niet blij mee.
Een woning vinden in Sydney hoeft geen probleem te zijn. Als je genoeg te besteden hebt of als je niet persé in de stad hoeft te wonen. Waar zit het bedrijf precies? Je wilt ook weer niet te ver hoeven reizen denk ik.

Hoe komen ze anders aan jouw gegevens?

Euuuhhhh, het is 2015 :p De NSA weet zelfs wanneer ik ga poepen.

Als je in Linkedin een goed profiel hebt, of jezelf op een OZ vacature site zet kan het (zeker in IT) snel gaan

En ja, ik bedoelde wat @Katjavdl zegt. Je WHV is niet bedoeld als een 'proefperiode' visum. Maar bedoelt om op vakantie te gaan en om je vakantie financieel binnen de perken te houden mag je casual werk doen. Jouw omschrijving voldoet daar niet aan. Dus officieel een no-go.

Dus vandaar, dan weet je dat ;)

jaja bijna 2016 ik was eigenlijk benieuwd hoe het tot een contact was gekomen, het klinkt zo simpel, contract tekenen klaar.....addertje? Hoezo contract tekenen als je nog geen of een WHV visum hebt? Just questions.....ik weet een klein beetje hoe het er hier aan toe gaat.....ik hoop niet dat je op de 1 of andere manier in een systeem staat waar immi in kan neuzen. Das niet tof.

"No worries / You'll be alright" stijl denk ik ;)

(even los van het feit of het echt wel 'no worries' is, of dat je 'alright' gaat zijn)

jaja bijna 2016 ik was eigenlijk benieuwd hoe het tot een contact was gekomen, het klinkt zo simpel, contract tekenen klaar.....addertje? Hoezo contract tekenen als je nog geen of een WHV visum hebt? Just questions.....ik weet een klein beetje hoe het er hier aan toe gaat.....ik hoop niet dat je op de 1 of andere manier in een systeem staat waar immi in kan neuzen. Das niet tof.

Eerste contact was via LinkedIn, daarna via mail en Skype. Ik was niet de enige waarmee ze contact hadden ook andere collega's van mijn in Nederland zijn benaderd. Het was ook niet zo dat ik direct contract kreeg aangeboden, ik heb gewoon moeten solliciteren.
Wel goed dat jullie aangeven dat een WHV niet hiervoor bedoeld is, dit is ook iets wat ik nog ga bespreken met mijn toekomstige werkgever.

Is het contract voor 6 maanden of hoe hebben ze dat gedaan? Of zit je al in de 457 molen? Dit is echt voor het eerst dat ik hoor dat er een contract is getekend en je gaat op een WHV. Voor alles een eerste keer natuurlijk! :up:
Mijn Max ging ook op WHV hoor, maar wel vrijblijvend en kreeg na 3 maanden een 457 aangeboden. Dus ik volg dit even...:)

hi Jorrit,
klinkt goed, het aanbod dat je is gedaan. Mijn advies zou toch zijn om even wat onderzoek te doen:
- een WHV kun je makkelijk krijgen als NL < (bepaalde leeftijdscategorie) en is bedoeld voor 18 - 30 jarigen die een jaar willen reizen en willen werken. In principe mag je hiermee niet langer dan 2 x (3 of 6) maanden voor een werkgever werken. (optie op verlenging voor een 2e jaar) De werkgever hoeft m.i. niet aan specifieke eisen ivm buitenlandse medewerkers te voldoen.
- een 457 krijgen betekent dat beide partijen (werkgever en kandidaat) aan een aantal eisen moeten voldoen: te beginnen met de werkgever die business sponsorship moet hebben aangevraagd en gekregen van immigratie. Dat kost wat geld en vraagt een beetje voorbereiding in het bedrijf. Het vervolg is dat de werkgever die specifieke functie moet hebben getest (labourmarket testing) om 'em open te kunnen stellen voor niet AU kandidaten. Tenslotte moet de werkgever aan kunnen tonen dat jij voldoet aan de functie eisen. Als laatste moet jij dan de aanvraag voor een 457 doen en moet die aanvraag worden goedgekeurd.
Een bedrijf kan wel iemand willen binnen halen op een 457 maar er moet dus aan voorwaarden worden voldaan en het besluit of dat gaat lukken ligt bij Immi.
Ook is de werkgever verantwoordelijk voor je uiteindelijke terugkeer naar het land van herkomst.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het zo maar kan gebeuren dat je hier bent gekomen met x of y aannames en dat de wetgeving veranderd waardoor die aannames niet meer juist zijn. Veel kun je regelen in een goede voorbereiding en uitonderhandlingen (van de risico's) vooraf. Het laatste restant is dan het risico dat je zelf neemt. Dat risico houdt ook in dat je moet accepteren dat de arbeidswetgeving hier anders (lees: minder op werknemers zekerheid gericht) is. Ontslag is hier veel makkelijker dan in NL. Wil je een risico nemen: doen! Zit je nu wel goed en wil je zelf niet de grootste risico drager zijn: ga voor een 457 en onderhandel de bijkomende kosten.

ps. Het is hier echt wel mooi en leuk en anders en beter (op sommige punten) maar op een WHV speciaal voor werk hier naar toe komend, ben je wel een hele makkelijke kandidaat voor een mogelijke gemakzuchtige werkgever.

Succes!

Ik zal ff wat opheldering geven. Ik heb een contract getekend voor 3 maanden (proefperiode), als alles goed bevalt van beide kanten krijg ik een contract van 4 jaar en een 457 visa via het bedrijf. Het bedrijf voldoet ook aan de eisen en betaald alle visa kosten voor mij. Ik ben op het moment ook al allerlei documenten voor de 457 aan het verzamelen zodat ik na de 3 maanden direct een aanvraag kan indienen. Het is voor beide partijen een risico. In het ergste geval kan het betekenen dat ik na 3 maanden geen werk heb. In dat geval ga ik gewoon reizen en terug naar NL, in mijn vakgebied is er werk genoeg en heb ik zo weer een baan in NL. Ik neem dus wel een risico maar daar ben ik mij ook bewust van ;)

Aha, duidelijk. Komt goed. Maar zorg dat je niet te veel papieren in je koffer stopt. Dan worden ze achterdochtig bij immi. Goed bezig! Ik hoop dat het lukt! Lees wel even de kleine lettertjes, mocht je je contract niet uitdienen om wat voor reden dan ook, dat ze je niet voor de kosten van de 457 laten betalen. Dat komt nog wel eens voor namelijk.

Back