Even voorstellen.

zaan

New Member
Ik ben Rien (47) uit Zaanstad, en samen met mijn vrouw (en misschien mijn zoon van 21) hebben we de wens om naar een warm land te emigreren. Deze wens hebben we al een paar jaar, maar nooit eerder hebben we de stap durven maken. Tot we afgelopen jaar een aantal weken in Australie bij mijn tante door hebben gebracht, dat was het gevoel wat we zochten!

Gelukkig heb ik deze site gevonden, want de Australian Government site is nogal taai leesvoer...
Hieronder de voors en tegens van mijn huidige situatie.

Voor
-mijn tante heeft aangegeven garant voor ons te willen staan
-werk heeft ze ook voor ons beide, ze heeft zelf twee ondernemingen
-ook onderdak is geen probleem, ze bezit meerdere huizen waar ik in kan

Tegen
-chronisch ziek, maar wel onder controle (reuma)

Er zullen vast nog veel meer dingen van belang zijn waar ik nog geen enkele kennis van heb, maar hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen met, hoe en waar te beginnen, en met het uitzoeken van mijn mogelijkheden. Waarvoor alvast dank ;)

Welkom en leuk om te horen dat jullie na een vakantie het aandurven om zo'n grote stap te zetten.
Stap 1 is een visum. Het is erg aardig van je tante dat ze garant wil staan, maar helaas kun je daar geen visum op krijgen. Omdat ze zoals ik het lees, 2 bedrijven heeft, kan ze jullie wellicht als sponsor optreden in die sector.
Oftewel is jouw beroep of dat van je vrouw terug te vinden op de S(C)OL lijst van de Australische overheid? Zo ja, dan is er de mogelijkheid om te sponsoren (wel snel genoeg voordat je 50 wordt) of een onafhankelijk visum aan te vragen. Hiervoor is het waarschijnlijk het gemakkelijkste als je de visawizard raadpleegt. Wat ik bedoel te zeggen is, dat je een beroep moet hebben, waar hier vraag naar of tekort aan is. Succes!

Hoi Rien, welkom!
Ik ben het voor een deel met Katja eens. Inderdaad levert het geen visum op als je tante garant wil staan. Voor een gesponsord visum hoeft je beroep niet perse op de S(C)OL te staan. Je kunt ook specifieke skills of ervaring hebben, waardoor je toch in aanmerking kunt komen voor een gesponsord visum (457). Als je tante je wil sponsoren moet ze echter wel kunnen aantonen dat er voor de desbetreffende functie geen Australier te krijgen is. Bovendien moet je tante ook de benodigde papieren hebben om iemand te mogen sponsoren. Al met al ook geen gemakkelijke weg, zeker niet nu de Australische regering strenger is geworden vwb het 457 visum. Het hangt allemaal een beetje af in wat voor vakgebied je werkzaam bent en wat je kwalificaties zijn. Hoe dan ook, veel succes!

Al twee goede antwoorden. De kern geeft Katja al aan. Je hebt een visum nodig.

In jullie geval lijkt een Skilled of een Sponsored de meest logische keus. Janneke en Katja gaven ook al wat begrenzingen aan. Leeftijd, beroep op SOL (skilled occupation list) of als je voor een Sponsored visum wil gaan (457) moet de onderneming aan kunnen tonen dat die functie niet of lastig in te vullen is door een Aussie.

Dus wel wat haken en ogen. Wat niet wil zeggen dat het niet kan!

Succes!

Alvast bedankt voor deze info. Ondertussen heb ik ook weer wat rond gekeken en direct weer een nieuwe vraag.

Wat nou als ik op business visa een van de zaken zou overnemen en daar minimaal 50K per jaar mee verdien, dan zou je na jaar twee de Australische nationaliteit kunnen aanvragen.
Als ik het goed gelezen heb natuurlijk...

Volgens mij niet, je moet veel meer inbrengen dan die 50k die jij noemt en dan ook nog eens een heel groot deel investeren, maar dat is wat ik erover gelezen heb. Visum kopen kan alleen als je heul veul centjes hebt o_O om het zo maar even te zeggen natuurlijk. Je kunt helaas niet zo maar even Australiër worden, anders waren wij dat al lang!

Een ander, niet ondenkbaar scenario waar ik rekening mee dien te houden is; wat zijn de mogelijkheden als ik in de toekomst helemaal niet meer kan werken, zijn er dan mogelijkheden voor een retirement visa?

Ik denk dat je beter op zoek kunt gaan naar een PR (permanent resident visa) Je kunt je 457 visa (als je daar voor gaat, gesponsord door je tante als werknemer) na twee jaar (?) om proberen te laten zetten naar een PR, die geeft je in principe onbeperkt verblijf in OZ.

Idelarer is om vanaf de start met je beroep op de SOL lijst staat en gelijk kunt gaan voor een PR visum, dan is alles gelijk goed geregeld.

Welkom op het forum.

Wat is precies jouw en jouw vrouws beroep?

Ook vraag ik me af of de reuma geen probleem levert bij de medicals. Als er sprake is van een aandoening die Australie mogelijk veel geld kan gaan kosten, kunnen ze op basis daarvan je visum weigeren. Mogelijk eens googelen of er anderen met reuma zijn die succesvol zijn geweest in het bemachtigen van een visum.

Ik denk dat je beter op zoek kunt gaan naar een PR (permanent resident visa) Je kunt je 457 visa (als je daar voor gaat, gesponsord door je tante als werknemer) na twee jaar (?) om proberen te laten zetten naar een PR, die geeft je in principe onbeperkt verblijf in OZ.

Idelarer is om vanaf de start met je beroep op de SOL lijst staat en gelijk kunt gaan voor een PR visum, dan is alles gelijk goed geregeld.
Yep. Na twee jaar kun je je 457 omzetten naar een PR, als je werkgever meewerkt en verklaart je nog minstens een jaar in dienst te zullen houden.

Een ander, niet ondenkbaar scenario waar ik rekening mee dien te houden is; wat zijn de mogelijkheden als ik in de toekomst helemaal niet meer kan werken, zijn er dan mogelijkheden voor een retirement visa?

Wat bedoel je daarmee? Als je ouder dan 65 bent?

Als je een PR hebt, is dat een visum voor je leven mits je een misdaad begaat en je het land uitgezet kan worden.

Wat bedoel je daarmee? Als je ouder dan 65 bent?

Dat het aardig progressief is en ik over een jaar helemaal niet meer kan werken, wat zijn dan de mogelijkheden!?

Kun je dan met een uitkering ook na verloop van tijd je PR aanvragen?

Doemdenker ;)

Maar ook wel weer (te) positief... Uitkering.... :confused: Ze staan niet voor iedereen 1-2-3 klaar met een uitkering in OZ.

Dat het aardig progressief is en ik over een jaar helemaal niet meer kan werken, wat zijn dan de mogelijkheden!?

Kun je dan met een uitkering ook na verloop van tijd je PR aanvragen?

Aha, snaput!

Ik denk dat met een uitkering je mogelijkheden drastisch verminderen helaas...

Je hebt zo i zo geen recht op een uitkering (Dole) de eerste periode.
Zelfs met een PR status duurt het volgends mij 2 jaar voor je aanspraak mag maken.

hi Rien,
Nog een aandachtspuntje kan zijn dat je al richting de 50 gaat. De leeftijd die je hebt bij de aanvraag van welk visum dan ook speelt een rol. Zelf over de 50 weet ik dat je bvb al 4 jaar op een 457 visum moet zijn voordat je een PR kunt aanvragen.
succes!

Ik denk dat de kans dat je door de Medicals heenkomt met een ziekte die je mogelijk binnen korte tijd ongeschikt voor werk kan maken klein is :oops:

Back