Even voorstellen :-)

JDK

New Member
Hoi hoi allemaal,

helaas net terug van 4 fantastische weken in het land DownUnder.
We weten het nu zeker... We willen terug voor een langere periode. (eventueel voorgoed)

Laat ik ons eerst even voorstellen.
Wij zijn een gezin van 4, mijn man (36) ik (32) en 2 kids van 7 en 8.
Mijn man en ik hebben 10 jaar geleden voor 2 jaar in Nieuw-Zeeland gewoond. (WHV)
Zijn toen terug gegaan omdat we ons wilde settelen bij onze familie.
Hier getrouwd en 2 kids verder hoopte we de rust te vinden... helaas blijkt dit niet zo.
Al jaren wakkerde het DownUnder vuurtje en moesten we op vakantie om het weer te voelen/ervaren.
En het vuurtje brand weer vol op. We 'moeten' het gaan proberen.
Maar waar te beginnen.....

Mijn man is engineer (HBO werktuigbouwkunde)
Ik zit in de logistiek (HBO international Business)
We hebben connecties in Melbourne (VIC) en mijn man zou daar zo aan de slag kunnen.
Vraag is nu alleen of we dit willen omdat het een stap terug zou zijn,
hij is nog verder aan het zoeken bij andere bedrijven.

Nu hebben we vorige jaar een huis gekocht en willen we dit aanhouden.
We hebben het plan om voor 5 jaar te gaan en dan te beslissen wat we willen. Dat betekend dan ook dat we ons huis hier in NL ook voor 5 jaar aan willen houden.

Aantal vragen op een rij:
1. Zijn er mensen die net als wij ons huis aan hebben gehouden? wat zijn jullie ervaringen, belasting technisch enzo.
2. Wel of geen visa bureau inschakelen? zo ja, hebben jullie tips/ervaringen met een bepaald bureau ?
3. Ons plan in eind volgend jaar te vertrekken. is dit haalbaar?

Groetjes van JDK
 
Welkom!

1.Geen tips voor huis etc.
2. Op 16 September is er een immigratiedag van Visa4you in Utrecht http://www.visa4you.nl/visa4you-emigratiedag/
Dit is een bureau dat door redelijk wat forum leden is gebruikt en de tips en uitleg die je daar krijgt zijn altijd nuttig.
Wij doen alles zelf zonder visabureau omdat de kosten vrij hoog zijn. Op dit moment aan het wachten op de goedkeuring voor een 189 visa. Zijn hier een jaar mee bezig geweest.
3. Ligt er aan welk visum je wilt. Een sponsorship (457) is over het algemeen sneller als een permanent visa (189/190)

Succes alvast
 
  1. Het huis is niet jullie primary residence, dus de hypotheekrente aftrek vervalt omdat je immers ook geen inkomsten meer hebt. Wel moet je nog wel de gemeentebelastingen (OZB) betalen.
    Je kan overwegen het huis te verhuren. In dat geval betaal je in Nederland belasting over de ontvangen huur, maar daar staat tegenover dat je alle kosten (incl. hypotheekrente) weer kan aftrekken van de huur.
  2. Geen ervaring met visum bureau.
  3. Ik zou allereerst kijken of jullie beroepen op de SOL voorkomen. Een 457 visum is sinds Juli een stuk lastiger geworden en heeft een aantal nadelen (@Katjavdl heeft daar ergens een draadje over). Maar het kan een goede opstap naar een permanent visum zijn.
    Kijk ook goed naar de ziektekosten verzekering en schoolkosten. Als je geen PR bent, kan je geen gebruik maken van Medicare en ook voor schoolkosten betaal je de hoofdprijs.
Ik heb ook een stap terug gemaakt qua inkomen, maar de lifestyle, het klimaat en het prachtige land compenseert dat ruimschoots!
 
@FritsC, Puntje 1; weet je dat zeker? Volgens mij kun je geen hypotheek rente meer aftrekken, maar kan het mis hebben.

@JDK, voor de gemoedsrust en eenvoud is verkopen wellicht het meest eenvoudig. Geen banden meer met NL, wie repareert het lekkende dak, hoe gaan de huurders om met je huis. Hoe krijg je ze eruit als je weer terug komt enz.

En verder, check goed je visum mogelijkheden. Dat is het begin, het midden en het eindpunt van alles voor je hier bent (en zelfs als je hier bent, een 457 beperkt je flink en kost nogal wat in de long run voor kids, gezondheid enz.)
 
Dank jullie wel voor de reacties.
We gaan voor een 189 visa.
We gaan naar de opendag van visa4you.
Bedankt voor de tip.
 
@FritsC, Puntje 1; weet je dat zeker? Volgens mij kun je geen hypotheek rente meer aftrekken, maar kan het mis hebben.

@JDK, voor de gemoedsrust en eenvoud is verkopen wellicht het meest eenvoudig. Geen banden meer met NL, wie repareert het lekkende dak, hoe gaan de huurders om met je huis. Hoe krijg je ze eruit als je weer terug komt enz.

Je hebt helemaal gelijk! Hypotheek rente aftrek is niet aftrekbaar, wel alle overige kosten.
Er zijn nogal wat nadelen aan het verhuren van het huis, zeker waar het de huurbescherming betreft. Het mooiste zou zijn om te verhuren aan expats voor een vooraf overeengekomen periode. Maar ik ben het eens met @afterbang , wat doe je met het onderhoud, en wat als je na 5 jaar in Australia wilt blijven en je dan het huis alsnog wilt verkopen? Dat is een hoop geregel en dan is Nederland niet echt om de hoek.

Er is ook een nadeel om het huis nu te verkopen als er een gerede kans is dat je na 5 jaar weer terugkeerd. Ik heb collega's gezien die na een aantal jaren terugkeerden in Nederland en vervolgens moeite hadden om een huis te kopen vanwege de prijsstijgingen.
 
Huis verhuren: in principe moet je toestemming vragen aan de instelling die je hypotheek verleend. Verwacht niet teveel medewerking: ze zijn bang dat eventuele huurders er niet uit te krijgen zijn als er (betalings)problemen zouden optreden. Je kan het natuurlijk ook niet melden maar als ze er achter komen dan.....
Wij zaten/zitten bij Aegon en die zeggen radicaal nee.

Ivm hogere kosten: ook onder een 457 betaal je niet de hoofdprijs (iig niet voor scholen is ons onlangs nog bevestigd door een privéschool in Cairns)
 


OFX
Back
Top