Exchange rate euro/dollar

freckles

New Member
Hi guys,
wij willen binnen korte tijd het geld overmaken dat we over hebben gehouden aan de verkoop van ons huis. Nu staat de dollar op het moment erg hoog ten opzichte van de euro, voor ons dus niet zo gunstig. Heeft iemand enig idee van de tendens? Is het waarschijnlijk dat de dollar nog meer gaat stijgen of juist gaat dalen? Of zijn hier websites over? Thanks!
 
Ik heb laatst een tip van iemand gekregen. Maar je moet geen haast hebben.
Je moet de koers in de gaten houden zodat je een beetje een ide krijgt wat hoog en wat laag is. Als het naar jouw idee laag is dan laat je een deel van je geld om zetten. Bijv in stappen van 10.000AUD Op die manier weet je het maximum uit je geld te halen. Als je wacht tot het laatste moment en je laat je geld in 1 keer overzetten. Kan het je wel eens heel veel geld kosten dat is natuurlijk dood zonden.
Succes :up:
 
Op dit moment krijg je voor 0,6447 euro je 1 AUS dollar (ANZ bank),
het was een paar maanden terug nog 0,58 euro voor een AUS dollar.

Het verschilt ook nog per bank, dus zoek een bank met een gunstige koers en open daar een rekening. Het verschil kan klein zijn maar kan bij grote bedragen behoorlijk oplopen.
Vaak kun je met een NL bankpas gratis pinnen met een max. van 500 AUS per dag, misschien kun je daarmee rondkomen tot de koers zakt.
En bij grote uitgaven een paar dagen van te voren met 2 passen gaan pinnen :)

(edit: en als het geld hier is, de ING geeft 5.40% op een savings account. Zie http://www.ingdirect.com.au/personal/savings_max.htm)
 
Vergeleken een paar maanden terug staat de dollar weer hoog. Maar vergeleken een paar jaar terug staat ie weer laag. Dus je moet het voor je zelf af wegen of gokken dat het over een paar maanden weer laag gaat. Of het er nu op gokken en beginnen met over hevelen.
Tja je weet het nooit :roll: Het blijft een gok.
 
Hoi,

Je kunt bijvoorbeeld kijken op site van de Nederlandse Bank, www.statistics.dnb.nl

Je kunt zelf periode bekijken. Bijv.

04-01-2005 kreeg je voor 1 euro 1.73 Aus dollar
09-06-2005 was dit 1.55 Aus dollar
Vandaag is het 1.68 Aus dollar.

Dus vertel het maar. Ik zier er geen lijn in. Maar heb er dan ook geen verstand van.

groeten Wim
 
De wisselkoers is afhankelijk van het vraag en aanbod.

Worden er veel dollars gevraagd, dan stijgt de prijs. Worden er veel dollars aangeboden (lees: omgewisseld voor andere valuta), dan daalt de prijs.

Even heel logisch geredeneerd: Wanneer vertrekken de meeste mensen vanuit nl naar oz, als de herfst en winter in nl is en daar dus lente en zomer.--------------> veel toeristen, dus veel dollars die uitgegeven worden.

Wanneer vertrekken deze mense weer? als het daar dus winter is en hier zomer.

Dus in de oz wintermaande mei juni juli is de koers laag en in de zomer, dus september tot maart/april is deze hoog.


Dat is mijn ervaring tenminste.
 
even een correctie; in al mijn ervaringen in Oz met betrekking tot pinnen met je NL-se bankpas je betaalt altijd 2,50 als je geld uit de muur haalt!
 
Ja, met dit onderwerp heb ik redelijk wat ervaring opgedaan de laatste weken. Feit is dat alle banken geld willen verdienen, lijkt me logisch. Als het niet gaat door kosten te berekenen (misschien het geval voor jou TinusV), dan berekenen ze het wel door je een relatief slechte koers te geven.

Verder, hoe meer mensen er voor jouw moeten werken des te meer geld het kost. Zo heb ik ook ontdekt dat er zowel aan de Nederlandse kant als aan de Australische kant een persoon zit die de internationale betalingen beheert. Het is wat dat betreft jammer dat Australië nog niet is overgestapt op het IBAN systeem. Want daarmee, zo heb ik me laten vertellen, komen er geen personen aan te pas en gaat het allemaal automatisch. Alhoewel, ik zal eerlijk zijn dat ik dat op zich ook weer geen goede zaak vind aangezien dat vast wel weer een aantal banen gaat kosten, als Australië overstapt op het IBAN systeem. Ja, dat vind ik ook weer niks.
Maar goed, die personen moeten dus betaalt worden.

Verder kan je er voor kiezen om een bedrag over te maken in Euro's of in Australische Dollars. Het verschil is dat als je in Euro's overmaakt, dan wordt het bedrag omgerekend in Australische Dollars als het binnenkomt op je bankrekening. Dan is de koers die je op het kunnen zoeken op bijvoorbeeld http://www.xe.com/ucc/ gezakt of gestegen op het moment dat je het geld binnenkrijgt. Oftewel, het wordt maar gokken welke koers je krijgt. Daarom adviseer ik iedereen om vanuit Nederland reeds over te maken in AUD. Ga je bijvoorbeeld vanuit Australië geld overmaken naar Nederland dan adviseer ik precies andersom, maak maar geld over in Euro's, dan wordt het tenminste gelijk berekend. Maar je kan natuurlijk ook even experimenteren en kijken of de ene bank toevallig minder kosten berekend / betere koers berekend dan de andere. Dat is ook wel weer de moeite waard.

En dan zijn er nog banken die van internationale overboekingen leven zoals Currencies Direct en Ozforex. Ik heb zelf nog geen zaken met ze gedaan maar ik heb wel een idee hoe het daar werkt. Wil je met zo'n bank direct geld overmaken? Dan zal je er, zo vermoed ik, weinig aan hebben want zoals ik al zei, iedere bank wil geld verdienen. Berekenen ze geen kosten? Dan berekenen ze wel een slechtere koers.
Waar ik wel in kan komen met deze "banken" is dat als je een overboeking wil doen en het bedrag bijvoorbeeld een maand lang aan hun toevertrouwt dat je dan veel waar voor je geld krijgt. Ze kunnen dan een hele goede koers aan je berekenen want ze hebben immers de allerhoogste rente ter wereld aan je kunnen verdienen om zo maar eens wat te noemen.

Wil je echter zo snel mogelijk je geld hebben? Ja, dan heb je de keus tussen een internationale overboeking. Kosten worden dan gemaakt bij:

1) Je bank in Nederland om het over te laten maken naar Australië
2) Of je bank in Nederland of je bank in Australië voor het berekenen van een koers van Euro naar Australische dollar
3) Je bank in Australië om het op je bankrekening te laten plaatsen

En als je al in Australië bent. Pinnen! Kosten worden dan gemaakt bij:

1) Je Nederlandse bankrekening waar je het geld afhaalt, berekening van de koers.
2) Enige kosten voor het automatische proces van het doorgeven van het systeem van je Australische bank naar je Nederlandse bank.

Let wel, stap 2 gaat in tegenstelling tot een internationale overboeking automatisch waardoor er minder kosten hoeven te worden gemaakt.
Het zou daarom logisch zijn dat je met pinnen meer overhoud dan met een internationale overboeking.
Wat dat betreft Mariekske is € 2,50 een heel redelijk bedrag. Ik betaal voor een internationale overboeking van de Fortis bank naar de Westpac bank:
1) Kosten aan de fortis bank: € 6,80
2) Verrekening van de koers op het moment dat de AU$ op 1,70 stond in verhouding met de Euro. Koers die ik kreeg: AU$ 1,67
3) Kosten aan de Westpac bank: AU$ 8,=

Dat is wel even wat meer. Ik ga uiteraard eens kijken wat er gebeurt als ik in Australië zit en ik even ga pinnen met mijn Fortis bankpas. Ik vermoed zo dat het aardig wat kan schelen.

Tot slot nog even een goede koers?
Als € 1,= gelijk is aan AU$ 1,70 of hoger, dan zit je goed!
 
[quote author=tinusv link=topic=1961.msg72611#msg72611 date=1160111714]
Welke bank heb jij dan? Bij de Postbank kost het ons niets!
[/quote]

Hebben jullie nog steeds een rekening bij de Postbank, dan?

Mariette
 
[quote author=kallie link=topic=1961.msg72633#msg72633 date=1160123581]
[quote author=tinusv link=topic=1961.msg72611#msg72611 date=1160111714]
Welke bank heb jij dan? Bij de Postbank kost het ons niets!
[/quote]
Hebben jullie nog steeds een rekening bij de Postbank, dan?
Mariette
[/quote]

Ja, en ook nog één bij de Fortis bank (i.v.m. creditcard, die ik in Australië niet kan krijgen, geen permanent resident). Daarnaast zijn wij hier permanent (en gaan we misschien wel terug of ergans anders heen als ik klaar ben met mijn promotieonderzoek) en is het wel handig om nog een Nederlandse rekening te hebben, want de Nederlandse belastingdienst is ons ook nog wat schuldig. En ook voor (gezamenlijke) cadeautjes is het wel handig.
 
Back
Top