EXPAT VOOR 3 JAAR IN SYDNEY

Ebony

New Member
Mijn man word uitgezonden naar Sydney voor 3 jaar.
Over 12 dagen gaan we 4 dagen naar Sydney voor het zoeken van een woning en scholen voor de kinderen. Hierin worden we bijgestaan door een re-location manager van een bedrijf.

Wat zijn leuke wijken in de omgeving van Chatswood - Mosman Lane Cove en Ryde.

Als ik nu op websites aan het kijken ben dan schrik ik even van de huurprijzen per maand. 4000 ausd kost ongeveer een woning per maand.
De huur zal wel voor het grootste gedeelte door het bedrijf betaald worden.

In Nederland wonen we nu in het hogere segment en qua salaris zitten we wel 6 x modaal, maar wat moeten de mensen in Australie wel niet per maand verdienen om dit op te brengen.

En mijn grootste angst zijn de spinnen en slangen die dodelijk zijn.
Om deze angst zou ik het liefst op een apartement 10 hoog gaan zitten maar voor mijn kinderen is dat natuurlijk ook niks.

Dus alle info is van harte welkom, zodat ik voorbereid aan de reis kan beginnen.
 
Hallo Ebony,

Sydney is inderdaad niet goedkoop als je echt in de stad gaat wonen. Wel ontzettend leuk!

Ik zou me maar niet teveel zorgen maken over spinnen en slangen. Slangen heb je voor zo ver ik weet niet in de stad. De spinnen zeker wel, maar daar zou ik niet al te bang voor zijn. De kans dat je onder een auto komt is veeeeeeel groter dan dat je gebeten wordt. Zelfs de lotto winnen is makkelijker.

Haaien heb je er natuurlijk ook maar de kans dat je dodelijk gebeten wordt is veel kleiner dan dat je het loodje legt door een kokosnoot die op je hoofd valt.

Geniet er lekker van zou ik zeggen, Sydney is gewoon helemaal leuk!

Groetjes Neeltje
 
Neeltje said:
Hallo Ebony,

Sydney is inderdaad niet goedkoop als je echt in de stad gaat wonen. Wel ontzettend leuk!

Ik zou me maar niet teveel zorgen maken over spinnen en slangen. Slangen heb je voor zo ver ik weet niet in de stad. De spinnen zeker wel, maar daar zou ik niet al te bang voor zijn. De kans dat je onder een auto komt is veeeeeeel groter dan dat je gebeten wordt. Zelfs de lotto winnen is makkelijker.

Haaien heb je er natuurlijk ook maar de kans dat je dodelijk gebeten wordt is veel kleiner dan dat je het loodje legt door een kokosnoot die op je hoofd valt.

Geniet er lekker van zou ik zeggen, Sydney is gewoon helemaal leuk!

Groetjes Neeltje

Tnhx Neeltje,

Voel me al een stuk beter, kan beter met auto,s overweg als met spinnen en slangen, inmiddels al gelezen dat er heel veel middelen zijn om spinnen uit je huis weg te houden. Voormijzelf ben ik niet bang, wel voor mijn kleine kinderen die alles wat beweegt willen oppakken.

Sydney stad heeft niet mijn voorkeur om te wonen wel het gebied erboven , ze noemen het OTB over the bridge in de volksmond daar.
 
We hebben hier wat redback spiders in de buurt (Homebush Bay, ten zuiden van Ryde), die vanwege de bouw van een nieuw winkelcentrum zijn verhuisd in onze richting.
Ik heb me echter laten vertellen dat alleen de jonkies rondrennen. De ouders zoeken een veilig thuis en blijven daar tenzij ze worden gestoord. De jonkies zijn niet gevaarlijk. Je moet dus alleen voorkomen dat je kinderen actief op zoek gaan naar het ouderlijk huis van de spinnen.
Naast verkeer zal verdrinking in het zwembad echter het grootste risico zijn.

"maar wat moeten de mensen in Australie wel niet per maand verdienen om dit op te brengen"
Haha, gelukkig zijn er veel goedkopere buurten in Sydney waar het ook prettig wonen is. Voor $1000 per week kunnen we ons appartement drie keer huren, en dat is te veel schoonmaakwerk ;-) Maar wij hebben dan ook geen 4 kinderen (ook te veel schoonmaakwerk ;-).
 
Ik zit als het goed is over twee weken ook in Sydney met vriendin en zoon. Eerst twee weken in een hotel/service flat en in die tijd kunnen we ook gebruik maken van een relocation manager. Wij wilden ook OTB en ons leek Mosman errug leuk. Heeft iemand nog andere suggesties (dicht bij strand heeft de voorkeur en een goede verbinding met het CBD waar ik ga werken (Grosvenor Place)). Gelukkig ga ik ook als expat en kan dus de huur van mn inkomen aftrekken. :-D
 
Thanks,

Het was inderdaad Manly waar we terecht zouden willen komen, ik ken de weg nog niet zo goed in Sydney als mijn vriendin. In Mossman schijnen wat meer oudere mensen te wonen? Vandaag laatste werkdag hier op kantoor heb dan alle tijd om me eens goed in te lezen.
 
[quote author=jeroenk link=topic=221.msg12078#msg12078 date=1112276960]
Het was inderdaad Manly waar we terecht zouden willen komen, ik ken de weg nog niet zo goed in Sydney als mijn vriendin. In Mossman schijnen wat meer oudere mensen te wonen?
[/quote]
Als je tussen de 20 en 40 bent is het antwoord ja, anders nee. Maar Mosman ziet er erg gemiddeld uit (alleen qua leeftijd;-), dus het lijkt me geen relevant statement. Wel kun je in Mosman makkelijk zien waar de oude mensen wonen. Die hebben namelijk een auto die niet bij de waarde van het huis past, omdat ze er al woonden voordat het een rijke buurt werd. Misschien komt daar het image vandaan.

Age Statistics Mosman Sydney
20 to 39 31% 33%
40 to 59 29% 28%
60+ 18% 17%
5 to 19 16% 14%
0 to 4 6% 7%

Age Statistics Manly Sydney
20 to 39 44% 33%
40 to 59 22% 28%
60+ 19% 17%
5 to 19 10% 14%
0 to 4 5% 7%
 
[quote author=jeroenk link=topic=221.msg11971#msg11971 date=1112172527]
Ik zit als het goed is over twee weken ook in Sydney met vriendin en zoon. Eerst twee weken in een hotel/service flat en in die tijd kunnen we ook gebruik maken van een relocation manager. Wij wilden ook OTB en ons leek Mosman errug leuk. Heeft iemand nog andere suggesties (dicht bij strand heeft de voorkeur en een goede verbinding met het CBD waar ik ga werken (Grosvenor Place)). Gelukkig ga ik ook als expat en kan dus de huur van mn inkomen aftrekken. :-D
[/quote]
Dat komt mooi uit... mooie aftrekpost! Enig idee wat de exacte regels zijn?
 
hi,

Manly is wel heel mooi om te wonen.......m'n zus woont daar ook, maar idd heel duur......
mischien heb je hier wat aan:

http://www.manly.nsw.gov.au/

succes!
 
Wat leuk, mijn man en ik gaan ook voor drie jaar naar Sydney (hij per juni al en ik in juli) en ook wij hebben vier kinderen :).
Heb jij je al laten informeren over de Nederlandse school? Ben benieuwd naar de verdere ervaringen, want ik denk dat je al verder bent dan ik (net twee weken bezig met voorbereiden).
Wellicht kunnen we elkaar helpen met voorbereidingen?
Succes met alles en wellicht tot mails!
Rica
 
sorry, ik lees net dat dit hier al sinds vorig jaar staat. Dat schiet natuurlijk niet op. Maar goed, wellicht ontmoeten we elkaar wel in het Sydneyse.
 
Hoi,

Wij zijn inmiddels een maand in Sydney en hebben een appartment gevonden in Mosman. 3 minuten lopen van de ferry. Ik werk dan ook in de CBD dus ben minder dan een half uur onderweg. Als je in Mosman zit ben je (zo) bij Balmoral beach. Leuk om in het weekend te ontbijten. Andere leuke wijken OTB zijn Neutral Bay, Cremorne, Kiribilli en Mc Mahans Point is ook leuk alhoewel het daar in het weeken mogelijk wat stil kan zijn omdat het vlakbij het CBD OTB zit. Vanaf Neutral Bay Kiribili Cremorne moet je wel een stukje rijden om naar het strand te gaan. Overigens huren wij voor 750 AUD per week. Lijkt veel (is het ook) maar als je als expat gaat kun je gebruik maken van de Living Away From Home Allowance. Dit betekent dat je je huur volledig en AUD 11,000 per jaar van je inkomen mag aftrekken. Succes met het vinden van een leuke plek alhoewel als je een huis met een tuin wilt en dicht bij het strand etc je wel zo op 1000 per week zit.
 
Back
Top