FAQ Student visa

tinusv

XPdite Hero
De komende tijd zal ik hier een student visa FAQ maken. In het begin zal de hoeveelheid informatie misschien niet zo groot zijn, maar in de toekomst zal ik dit verder uitbreiden. Voor vragen kun je me altijd mailen.
Aangezien ikzelf een visum heb om mijn promotie-onderzoek in Australië (Brisbane) te doen, weet ik hier het meeste vanaf.

Inleiding
Als niet Australiër mag je in Australië studeren. Voordat je kunt beginnen zul je eerst een student visa moeten bemachtigen. Deze FAQ  behandelt de verschillende soorten visa en hoe je eraan kunt komen. Heb je vragen iof opmerkingen kun je me altijd mailen (door op mij profiel te klikken en dan "send personal message" te klikken.

Verschillende soorten visa
Er zijn verschillende soorten (subclasses) studenten visa. Ik zal ze hier kort behandelen. Deze tabel is niet compleet. Voor een compleet overzicht zie hier.


      Studie
   

      Visa subclass
   

     

  •        
  • Basisschool
           
  • Middelbare school
         
   

      571
   

     

  •        
  • Bachelor
           
  • Master
         
   

      573
   

     

  •        
  • Master (onderzoek)
           
  • Promotie (PhD)
         
   

      574
   

 
   
   
 
 
   
   
 
 
   
   
 
 
   
   
 

Subclass 574 (PhD)
Ik begin met deze, omdat ikzelf deze procedure heb doorlopen.

Het grote verschil tussen promoveren in Nederland en in Australië is dat je in Nederland in dienst bent van de universiteit en in Australië niet. Dit betekent dat Nederlandse promovendi een baan hebben en salaris krijgen.
In Australië ben je echt een PhD STUDENT. Je betaalt dan ook collegegeld. Aangezien dit collegegeld erg hoog is (> $20.000  per jaar, verschilt per universiteit), ga je dit echt niet zelf betalen.

Scholarships
Dit geld zal je ergens vandaan moeten halen, namelijk via een beurs (scholarship). Als je heel goed bent dan heb je meer kans op een beurs dan als je met 7'tjes bent afgestudeerd. De Australische overheid verstrekt beurzen (IPRS, 330 stuks, ter waarde van $19.212 per stuk; bron), maar ook universiteiten en bedrijven hebben beurzen.
Het aanvragen van de IPRS scholarship kan via het inschrijfformulier van de universiteit (bij mij dan tenmiste). Dit moet gebeuren voor 31 augustus in het jaar voordat je wilt gaan beginnen. De uitslag komt dan ergens eind november.

Visa
Het visum dat je nodig hebt als je wilt gaan promoveren in subclass 574. Dit is het studentenvisum met de minste restricties. Als je partner meekomt mag hij/zij namelijk onbeperkt werken. Zelf mag je ook naast je 'studie' werken, maar maximaal een paar uur per week.
 
Vraag aan Martijn....

Ik heb net een topic gepost over studeren in Oz met een de facto-spouse visum. Maluka gaf mij hier een respond op en verwees naar jou. Ze vertelde dat jij werkt en studeert aan een universiteit en overheidsgeld hiervoor krijgt.

Mijn probleem is namelijk dat ik de hoge studiekosten onmogelijk alleen zal kunnen ophoesten, maar echt heel graag mijn studie af wil maken, en bij mijn vriend( een Australier) wil zijn. En nou vroeg ik mij dus af of er zoiets bestaat als een lening van de overheid, zoals hier in Nederland, waar ik als de facto-spouse aanspraak op kan maken.

Ik hoop dat je me een antwoord kan geven waarmee ik iets verder kan komen want momenteel ben ik een beetje vastgelopen, want ik kan nergens iets vinden met btrekking tot deze vraag.

Iig vast bedankt!
 
Ik hoop dat de partner van Martijn ook goed is  :wink:... Ik heb het even gevraagd aan de vrouw van de professor. Zij werkt zelf op de universiteit. Dus kan het weten:

Er is hier wel iets als een studentenlening. Maar das alleen voor Australische studenten. Dus niet voor overseas students. Je hebt eigenlijk drie mogelijkheden:

- Een scholarship aanvragen, dan krijg je voldoende geld. Maar hier is hele grote vraag naar, en een heel klein aanbod. Kleine kans dat je het krijgt. Wij hebben een speciale regeling : don't ask!  :lol:

- Een persoonlijke lening nemen in Nederland om je Australische studiekosten te betalen... Heel veel geld, je moet ook nog rente betalen... Niet echt aan te raden dus.  Maar je moet het zelf weten natuurlijk  :wink:.

- Je studie in Nederland afmaken. Dit is waarschijnlijk de goedkoopste en makkelijkste optie... Sorry  :oops: maar meer zit er bijna niet in. Tenzij je natuurlijk de beurs "wint".

Succes ermee. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het kan zijn. Bovendien kan het ook allemaal heel lang duren. Ik weet niet hoelang je nog moet van je studie. Maar misschien heb je tegen de tijd dat je praktisch klaar bent eindelijka alles voor elkaar. Bij ons heeft alles ongeveer een jaar geduurd. En dat is relatief kort  :roll:.
 
Heel erg bedankt voor de reactie, fijn dat je het gevraagd hebt bij de universiteit! Al wordt ik er niet al te vrolijk van :cry:. Het vooruitzicht vier jaar, zonder mijn vriend, in Nederland door te brengen om mijn studie af te maken is niet al te best. Misschien ga ik dan toch maar voor die lening. Ik ga informeren.
iig bedankt voor de info  :)
 
kwas zo wat aant denke

kun je een studente visum aan vragen en naar school en na school als au-pair werken, want zou heb je ook een onderdak? en je hebt wat zakgeld.
 
[quote author=sally link=topic=1395.msg25647#msg25647 date=1125082933]
kwas zo wat aant denke

kun je een studente visum aan vragen en naar school en na school als au-pair werken, want zou heb je ook een onderdak? en je hebt wat zakgeld.
[/quote]
Je kan op een studenten visa een "Working permit" aanvragen, het maximale aantal werkuren is in dit geval 20 per week. Een "Working permit" kan online aangevraagt worden.
 
[quote author=tinusv link=topic=1395.msg11627#msg11627 date=1111455010]


      Studie
   

      Visa subclass
   

     

  •        
  • Basisschool
           
  • Middelbare school
         
   

      571
   

     

  •        
  • Bachelor
           
  • Master
         
   

      573
   

     

  •        
  • Master (onderzoek)
           
  • Promotie (PhD)
         
   

      574
   

 
   
   
 
 
   
   
 
 
   
   
 
 
   
   
 
[/quote]

Ten eerste: goed initiatief!! Ik denk dat er aardig wat mensen zitten te wachten om een faq zoals deze. Ten tweede: Ik denk er een redelijk grote groep ook visa subclass 575 gebruikt (non-award). De meeste uitwisselingsprogramma's lopen via dit visum. Ik zou daarom voorstellen om dit visum mee te nemen in je FAQ. Ik kan je helpen met het verstrekken van de benodigde informatie aangezien ik zelf ervaring heb met het aanvragen hiervan. Ik hoor wel wat je ervan vind.

Cya,

Vin
 
Hallo,

Ik had ook even willen weten over er een leeftijdsgrens is om als student naar Australië te gaan.
 
@Jies , er  is geen leeftijdsgrens om te gaan studeren in Oz, ikheb zelf (sinds 2 uur mijn studentvisa :drinking:terwijl ik al een paar weken bezig ben)

De totale aanvraagtijd incl. medice keuring heeft bij mij ruim 3 weken geduurt en ik heb het via een buro in Oz gedaan.

Bij ons op TAFE zijn een x aantal buitenlandse studenten die hier net als ik puur en allen voor hun visa studeren( na 2 jr voltijd studie en 900 uur werk kun je een perminent visa krijgen)

Ik ben zelf 34 en er zijn ook studenten van in de 40.

Hou er echter wel rekening mee dat studeren erg duur is; ik heb een verklaring moeten tekenen dat ik 47.000 dollar ter beschikking heb.

Succes ermee,

Cheers Jan Martijn
 
Studentenvisum (573) kun je heel gemakkelijk (ik meen zelfs online) aanvragen.
Pas als je daar bent en je bent begonnen met studeren, kun je een Work Permit aanvragen. Hiermee mag je maximaal 20 uur werken per week en full time tijdens vakantieperiodes (en deze zijn best aanzienlijk, vooral de grote vakantie).

Tip die ik kreeg van een immigratie consulente aldaar: als je free lance werk gaat doen kun je natuurlijk altijd aangeven dat je 20 uur hebt gedraaid, terwijl je misschien in werkelijkheid meer hebt gedaan! Bied misschien wat perspectief voor consultants, engineers, accountants, belastingadviseurs en wat je maar kunt bedenken wat je zelf zou kunnen doen........Overigens lijkt het me wel zwaar, maar je kunt ook weer proberen om je vakken per jaar uit te smeren over 3 semesters (waardoor je de last wat meer kunt verdelen over het jaar).

Verder is het zo dat je je collegegeld per semester vooruit betaald, dus je hoeft niet direct die 20.000 a 30.000 dollar vooruit de voldoen.......
Een ander interessant iets is dat de regels zijn veranderd en een programma van 2 jaar studie, welke in 1,5 jaar wordt gedaan, toch meetelt als een 2-jarige full time studie voor latere visa aanvragen (je onshore skilled independent bijvoorbeeld).

Succes iedereen!
 
Als het een volledig programma is van 2x 2 semester dan mag het volgens mij in 1,5 jaar. Je kunt namelijk versnelde programma´s doen  of in de zomerperiode, of meer punten halen per studie periode waardoor tijd wordt verkort. Er staat eea over op de immi website, en zoals gezegd, de regels daarover zijn veranderd! Even goed uitpluizen dus, maar ik geef je goede hoop!

henriette
 
De studie duurt drie semesters van een half jaar!

:|

Waar kan ik dat vinden op de immigratiesite?
 
Dit komt van de website: http://www.immi.gov.au/migration/skilled/advice_doc/gn_2yearstudy.htm

What courses are acceptable under this requirement?
To meet the 2 year full-time study requirement, the course that you complete must meet all of the following:

be undertaken at an Australian educational institution
be registered on the Commonwealth Register of Institutions and Courses for Overseas Students (CRICOS)
comprise the equivalent of 2 years study — that is, 4 terms/semesters over a minimum total period of 16 months
have a full-time workload for each semester

course instruction must be in English.
Two years of study undertaken in less than 16 months is not acceptable because it reduces the actual time you spend studying in Australia.

Even goed bij je opleiding uitzoeken hoe het zit met je studie.......Je moet dus een opleiding die normaal gesproken in 2 studiejaren wordt gedaan (2 x 2 semesters) doen, waarbij je deze wel in 1,5 jaar mag doen (door bijvoorbeeld in het derde semester door te studeren of een vak extra te doen elk semester). Bijv: Normaal heeft de opleiding 4 units/vakken per semester . Dit houdt in dat het een 2 jarig full time programma is van 4 x 4 = 16 units. Je komt dan ook voor de 2 jarige eis in aanmerking als je OF 2x5 plus 1x6 studeert over 3 semesters (maar wel grote vakantie houdt, dit lijkt me wel heel zwaar) OF als je in de zomer 4 units doorstudeert waardoor je na 16 mnd klaar bent. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is......

Hangt dus allemaal af van de inhoud en indeling van je studie.

groet, Henriette

En ook:http://www.immi.gov.au/migration/skilled/advice_doc/gn_twoyrstudy_change.htm

Changes to the 2 year study requirement
From 1 September 2005 students who have completed an Australian degree, diploma or trade qualification in a minimum of 16 months can meet the two year study requirement.

This policy change recognises that many educational institutions have introduced new academic year arrangements whereby 3 semesters of equal length are offered in a single calendar year, rather than the traditional 2 semesters.

Students will now meet the ‘2 year study requirement’ if they can demonstrate that they have completed the equivalent of 2 years, that is 4 semesters/terms, of full-time study in a minimum of 16 months.

Other requirements remain unchanged — that each course of study undertaken must be:

registered on the Commonwealth Register of Institutions and Courses for Overseas Students (CRICOS)
conducted entirely in English
undertaken in Australia at an Australian educational institution
involve a full-time study load for each term/semester of study

and

result in the completion of a degree, diploma or trade qualification.
Further information about the 2 year study rule is available.
See: What is the 2 year study requirement?
 
Ik zou contact opnemen met de international counsellor of zoiets. Meestal bestaat zo iemand wel binnen elke uni. En ook een concrete vraag stellen aan ASPC. Ik heb daar ooit een presentatie van bijgewoond op een universiteit. En daar gingen ze uitgebreid in op dit onderwerp. Daar waren veel masters studenten met programma´s van 16 units (in 16 maanden). Ik weet niet precies wat het antwoord daarop was. Anders misschien nog mogelijk een een facultatief semester langer te blijven (ik weet, kost ook weer centen, maar is wellicht de moeite waard als je tegen die tijd echt wilt) of misschien mag 4 x 3 units ook??????? Waardoor je het uitsmeert. Voor de werkervaringseis is 20 uur per week nml ook full time. Mij is ooit zoiets geadviseerd, waardoor je ook meer kunt werken (tot 20 uur) om in je levensonderhoud te voorzien.

henriette
 
Back
Top