feest, vakantie en ziekte dagen.......wie weet hier meer over te vertellen?

marjet

XPdite Sponsor
Hallo forum-gangers

Gisteren sprak ik vrienden van mijn ouders die al jaren in QL wonen en hun vertelde ons dat er nogal drastische veranderingen gaande zijn omtrent de vrije dagen in Australie.

Zo vertelde hun dat je geen feestdagen meer krijgt, geen vakantie dagen en dat je niet doorbetaald krijgt als je ziek wordt. Ook vertelde hun dat je overuren niet meer uitbetaald krijgt en dat als  jouw baas wilt dat jij die week 50 uur moet werken dat je dat maar te slikken hebt. :x :x :x

Wat klopt er wel en wat klopt er niet aan dit verhaal???

Ik schrok nogal hier van........gelukkig kan ik het een beetje verifieren op dit forum

Als dit inderdaad klopt, geldt dit dan voor alle staten of zit hier nog verschil in?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes Mariette

Hoi Marjet,

Geen feestdagen meer? Onzin. Afgelopen Maandag was het nog een nationale feestdag, en veel bedrijven waren dicht. Ik zeg dat zo omdat er, net zoals in N'land, veel winkels op public holidays toch open zijn.

Geen vakantiedagen?? Gelukkig ook onzin. Er is een wettelijk minimum van - als ik het goed heb - 20 dagen bij een workplace agreement (tussen jou en je werkgever, geen union).

Overuren zijn ook in N'land vaak een moeilijke zaak, en hangen vaak samen met het soort functie dat je hebt en de hoogte van je salaris.

Er is een wettelijk minimum voor ziektedagen, geloof 7 minimum (check via link hieronder), sommige bedrijven geven een paar dagen meer. Het rare is dat mensen die sick leave soms mogen meenemen, soms niet, maar ze worden wel vaak opgenomen als baaldagen. Zijn ze op, dan zijn ze op en dan kan je 'compassionate leave' krijgen (minimum 2, als ik het goed heb), of zoveel als de werkgever wil/kan geven, maar hij/zij (het bedrijf) hóeft dat niet te doen.

Kijk hier http://www.oea.gov.au/graphics.asp?showdoc=/employees/agreementOverview.asp voor alle info voor werknemers.

Hoop dat die site je vragen beantwoordt :)

Cheers,

Irene

Hoi Irene

Bedankt voor je reactie......ik vond het al enigzins vreemd over komen, maar je weet het nooit.

Zijn er misschien plannen bij the liberals om dit in te gaan voeren? of is het in bepaalde bedrijfstakken het geval?

Het lijkt mij toch typisch dat je zoiets zou verzinnen...........????? Maar goed, dat weet je maar nooit natuurlijk.

Groetjes Mariette

Australie heeft een wat ander systeem dan Nederland en bovendien is dat recent behoorlijk door elkaar gegooid door de "new workplace agreement" policy van de federale regering. Vanouds waren de "unions" (vakbonden) veel machtiger dan in Nederland en bovendien minder geneigd tot het "poldermodel". Naar het voorbeeld van Margaret Thatcher in Groot Brittannie is de "liberale" regering van John Howard er al een tijd op uit om op z'n minst een stuk meer evenwicht te vinden. De recente wetswijzigingen warer er op gericht om allerlei - onder invloed van de unions gegroeide - "uitwassen" recht te trekken. Dat kon nu mooi omdat de invloed van de unions de laatste jaren dramatisch is teruggelopen.  Aan de andere kant moet worden bedacht, dat de verhouding tussen werkgever/werknemer in Australie nog steeds meer op "strijd" dan op "overleg" is gebaseerd.

Ik denk dat de "verhalen" uit Queensland een beetje op deze ontwikkelingen gebaseerd waren. Werkgevers kunnen nu inderdaad uit onder ingegroeide "penalties" (extra vergoeding of compensatie in tijd) voor allerlei soorten overtime.

Met betrekking tot doorbetaald worden bij ziekte: Tot - ik meen - 1967 - kende Nederland een gescheiden systeem: Ziektewet en Ongevallen Wet. Dat betekende dat je bij arbeidsongeschiktheid in geval van ziekte max 26 - 52 weken werd doorbetaald (en het daarna maar verder moest uitzoeken) en als je door een ongeval in verband met het werk arbeidsongeschikt werd je veel langer kreeg doorbetaald (al naar gelang het aantal zegeltjes dat je geplakt had). Na 1967 kregen de WAO voor alle langdurige arbeidsongeschiktheid - ongeacht de oorzaak.

Ongeveer dat ZW/OW systeem is in Australie nog steeds het systeem. Bij ziekte heb je max. een aantal dagen per jaar  doorbetaald "personal or carers leave" . Ben je langer ziek dan krijg je nog een poosje onbetaald verlof en daarna is het afgelopen. Dat is ook de reden dat je ook als je niet ziek bent zo af en toe een "sickie" kunt nemen..... Ook is het daarom belangrijk dat je je persoonlijk verzekerd tegen langdurige arbeidsongeschiktheid als gevolg van ziekte.

Zodra je arbeidsongeschiktheid iets met het werk te maken heeft valt dat onder Workcover. Dan moet de werkgever doorbetalen dan wel schadevergoeding betalen. Vandaar dat er - net als voor 1967 in Nederland - door veel mensen die langdurig ziek worden fanatiek gezocht wordt naar een "oorzaak op het werk" (stress, slechte werkomstandigheden enz.). Er zijn hele advocaten kantoren die daarvan bestaan (en ook uitgebreid mee adverteren op de TV).

[size=8pt]Terwijl ik dit te schrijven hoor ik op de achtergrond een "commercial" van "Workplace Lawyers" met een gratis inbelnummer....[/size]  :evil:

Heb toevallig vandaag JA gezegd tegen een baan en ik krijg 4 weken holiday + holiday loading, sick leave en super die meteen op mijn rekening gestort wordt. Heeft iemand hier trouwens ervaring mee? Stort je het dan zelf elke keer in je super??

Gefeliciteerrd Inge met een baan.
Je super wordt automatisch door je baas in je super gestort.
Wel is het in Australie zo dat je je vakantiedagen eerst moet verdienen voordat je ze mag opnemen. Je mag dus niet naar 2 maanden 3 weken op vakantie omdat je dan nog niet genoeg hebt gewerkt. Dit geldt ook voor je ziektedagen wordt je na een week ziek  bv griep , helaas krijg je dan geen geld.

Groetjes Erna

Mariette,

Er is over dit onderwerp ontzettend veel  geschreven en ik heb ook mijn  steentje bijgedragen.
Ga naar mijn profiel en scrol terug naar de infomatie en je vind al de antwoorden op je vraag ivm ziektes en ongelukken in het bedrijf (er is een groot verschil!!)
Jan

[quote author=Jan and Erna link=topic=7222.msg92701#msg92701 date=1181814588]
Gefeliciteerrd Inge met een baan.
Wel is het in Australie zo dat je je vakantiedagen eerst moet verdienen voordat je ze mag opnemen. Je mag dus niet naar 2 maanden 3 weken op vakantie...
[/quote]

Mag wel maar je krijgt maar een x aantal dagen uitbetaald.

[/quote]

In de bevestigingsemail van ons gesprek staat het alsvolgt: plus super, deposited directly into your account on a fortnightly basis. Ik ging er dus eigenlijk vanuit op mijn bankaccount en niet mijn Super. Maar ik moet toch nog heen aankomende woensdag en dit staat op mijn vragenlijst :grin:

[quote author=Inge link=topic=7222.msg92734#msg92734 date=1181851224]
[/quote]
In de bevestigingsemail van ons gesprek staat het alsvolgt: plus super, deposited directly into your account on a fortnightly basis. Ik ging er dus eigenlijk vanuit op mijn bankaccount en niet mijn Super. Maar ik moet toch nog heen aankomende woensdag en dit staat op mijn vragenlijst :grin:
[/quote]

Met "your account" bedoelt je werkgever jouw rekening bij het super fund waar alle andere werknemers van het bedrijf ook een rekening hebben.

"Super" (voluit superannuation) is vergelijkbaar met de pensioenregeling van nederlandse bedrijven. Het werkt alleen behoorlijk anders.... In NL bouw je (al dan niet "premievrij" = door de werkgever betaald) over de jaren een pensioen op: een aanvulling op je AOW die vanaf de pensioen datum maandelijks tot je overlijden wordt uitgekeerd.

In Australie is de werkgever verplicht een percentage van je inkomen in een "super fund" te storten. Zelf kun je daar ook nog een aanvulling op storten. In feite is het een soort geblokkeerde fiscaal vriendelijke spaarrekening. Zo bouw je dan over de jaren een kapitaal op waar je als je stopt met werken van kunt leven. Wat je er dan mee doet moet je in principe zelf weten. Je kunt er maandelijks wat van afnemen en dan hopen dat je genoeg hebt als je lang leeft of je kunt er ook een lijfrente van kopen (doen Ozzies niet vaak....). Je kunt ook kort na je pensionering wat meer leuke dingen doen en dan de latere jaren wat krapper zitten. Het geeft meer vrijheid dan het "zekere" systeem van Nederland, maar ook meer risico's.

De meeste bedrijven hebben vaste contacten met een superfund - soms ook behorend tot de bedrijfstak. Je bent echter vrij om zelf voor een ander fund te kiezen als je denkt dat dat op termijn meer oplevert. Er is nog al een verschil in "rendement" tussen de super funds. Aan de andere kant.... hoog rendement betekent ook vaak veel risico en het overheids toezicht op superdunds is in Oz niet zo degelijk als het toezicht in nederland op de pensioen fondsen.

Bedankt Henk, we hebben laatst voor Gary een super geopend bij ARF (nav bericht van Jan volgens mij op het forum) dus ik zal mezelf daar ook gaan inschrijven. Je kunt dan toch ook je opgebouwde pensioen vanuit NL overzetten hiernaar toe?

@ Henk
Zo "zeker" vindt ik dat systeem in Nederland niet. Ik heb er ruim 20 jaar erg veel geld ingestopt en ook extra bijgedragen en als ik nu zie wat ik er over nog eens 20 jaar voor terug ga krijgen dan is dat erg minimaal. En dan ga ik er nog vanuit dat ik er over 20 jaar nog ben (wel te hopen). In Australie weet ik precies wat ik bijdraag en wat ik er uiteindelijk voor terug ga krijgen en mocht ik er onverhoopt niet meer zijn, dan hebben op zijn minst mijn erfgenamen er nog wat aan.

De ARF heet nu Australian Super en is de grootste van OZ, de return dit jaar (1 juli tot 30 juni 2007) wordt min. 16 procent, wellicht 17 en dat NA AFTREK VAN ALLE KOSTEN en de kosten zijn 0.68 perc management fees, 15 percent belasting.
Vorig jaar was het 15.5 procent.  Dit is de balanced fund en deze optie kiezen de meesten en zou ik ook aanraden aangezien dit een laag risico factor heeft.
Je kunt het dagelijkse inkomen bekijken op je statement via een wachtwoord.
Er wordt dus dagelijks bijgeschreven, soms 2 of 3 keer per dag, maar je ziet het ook tuimelen en daar moet je niet van schrikken.
Ga naar: www.australiansuper.com en je kunt alles vinden op welke vraag dan ook.

Ja het systeem verschilt totaal met dat van NL.
Als je overlijdt, dan gaat alles wat in het super staat naar je kinderen en wel belastingvrij. Het blijft dus gewoon in je "estate" en Australie kent geen successierechten.
Cheers
Jan

[quote author=Peer link=topic=7222.msg92755#msg92755 date=1181868055]
@ Henk
Zo "zeker" vindt ik dat systeem in Nederland niet. Ik heb er ruim 20 jaar erg veel geld ingestopt en ook extra bijgedragen en als ik nu zie wat ik er over nog eens 20 jaar voor terug ga krijgen dan is dat erg minimaal. En dan ga ik er nog vanuit dat ik er over 20 jaar nog ben (wel te hopen). In Australie weet ik precies wat ik bijdraag en wat ik er uiteindelijk voor terug ga krijgen en mocht ik er onverhoopt niet meer zijn, dan hebben op zijn minst mijn erfgenamen er nog wat aan.
[/quote]

Met "zeker" doelde ik vooral op het "lang leven risico" en de aangekoppelde weduwen en wezen pensioenregeling die in NL bestaat. Wanneer je bij het interen op je via "super" opgespaarde kapitaal bijv. rekening houdt met een gemiddelde "eindleeftijd" van 82 jaar en je wordt 90 dan zit je met een gat van 8 jaar. Technisch heet dat het "lang leven risico". Met een nederlandse pensioenregeling is dat geen punt; daar draagt de pensioenverzekeraar dat risico. In Australie - tenzij je een lijfrente afsluit - draag je het risico zelf.

Een tweede risico in de super regeling is het weduwen en wezen risico. Vanaf het moment dat je in NL gaat deelnemen aan een pensioen regeling zijn je weduwe en je kinderen verzekert van een inkomen na jouw overlijden - ook al is dat bij wijze van spreken een week nadat je bent gaan deelnemen.

Met "super" heb je dan dus nog niks opgespaard en zitten moe en de kinders met lege handen - tenzij je uiteraard een goede levens risico verzekering hebt gesloten.

Hou me te goede: al heb ik vrijwel mijn hele leven in de verzekeringswereld gewerkt, toch ben ik een van de eersten die zal zeggen dat er een heleboel overbodige onzin verzekeringen zijn.  Je moet echter wel gewoon reeel je risico's inschatten en daar de gepaste voorzieningen voor treffen.

Een van de duidelijke risico's van de zekere mate van beheersvrijheid over je "super" spaargeld is ook dat sommige mensen meer geneigd zijn om beleggingsrisico's te nemen. Dat is leuk zo lang de markt omhoog gaat (en dat doet ie Australie de laatste jaren....  Maar het kan verkeren. Een goede spreiding is bij beleggen van groot belang: zeg 10 - 20% in aandelen, 50 - 70% in vastrentende waarden (gegarandeerde obligaties) 10 - 30% in onroerend goed.  Met dit soort mix heb ik op de lange termijn niet slecht geboerd....  :lol:

Back