Fiets kopen in Oz

Eric

New Member
Hi,

Wij weten niet zeker of wij onze fietsen zullen meenemen naar Australie. Om dit beter in te kunnen schatten, hebben jullie een idee wat de prijzen zijn van nieuwe fietsen in Australie. Eigenlijk zijn we dan op zoek naar een stadsfiets met een paar versnellingen. Zeker niet een fiets van een onwijs duur merk of iets dergelijks. Of waar vind je de beste aanbiedingen.

Alvast bedankt voor de tips.

Groetjes,
Eric
 
Fietsen zoals ze in Nederland in elke winkel te koop zijn zie je hier nauwelijks. Ze zijn waarschijnlijk wel te koop, maar je zult heel goed moeten zoeken. Fietsen zijn hier voor de sport en niet voor dagelijks transport. Dus als je je fiets wel gewoon voor transport wilt gebruiken, neem dan vooral je Nederlandse fietsen mee. Overigens zijn Australische steden nogal fietser-onvriendelijk. Weinig fietspaden en bij winkels nergens een plek om je fiets neer te zetten. Nadat wij verhuisden en op loopafstand van alle winkels kwamen heb ik m'n fiets verkocht. Maar tot dan heb ik er toch wel veel plezier van gehad. Beter lopen of fietsen dan alles met de auto doen.

Groetjes,
Rixta
 
Geen probleem hoor.

Fietsen in Melbourne CBD is ideaal! Ik gebruik bijna dagelijks de fiets om naar mijn werk te gaan en dat gaat prima en is vele malen sneller dan de tram.
Neem vooral niet je Nederlandse fiets mee. De degelijke stadsfiets zoals we die in Nederland hebben kennen ze hier amper, nieuwe banden etc zijn dan ook moeilijker te verkrijgen. Ik heb niet echt een bijzondere fiets, hybride 23 versnellingen, voor $450. Bezuinig niet op het aantal versnellingen het is hier immers iets minder vlak dan in Nederland.

Waar je de beste aanbiedingen vindt?? Geen idee, ik heb voor een locale gekozen. Net zo handig, onderhoudsbeurt doe ik namelijk niet zelf, laat gewoon lekker die ketting reinigen en smeren :smile:

Groetjes,

Chantal
 
Ik fiets iedere dag op en neer naar het station op mijn Australische hybride fiets.
Het is nagenoeg net zo'n fiets als je in NL koopt.(alleen zit het stuur rechts)
:grin:

We hadden onze eigen fietsen mee genomen, maar nadat mijn mountain bike gejat was had ik bij BigW een goedkope fiets gekocht. Dat doe ik dus niet meer want het was inderdaad een goedkope fiets. Nu heb ik een betere voor $700
 
(alleen zit het stuur rechts)
roflmao.gif
lol1.gif




bike.gif
 
Ik neem mijn fiets gewoon mee: als je toch spullen laat verschepen, kan een fiets er ook nog wel bij!
Ik heb ook voor de zekerheid alvast 2 nieuwe buitenbanden gekocht die nu ook in de container zit!
Echt grote afstanden zal ik er niet mee fietsen, maar wie weet voor de korte afstanden ofzo....

Groeten,

Leon
 
Wij nemen onze zes fietsen ook mee ;-)
Allebei een racefiets, een mountainbike en een hybride. En dan reken ik het driewielertje van Tristan en de kar voor achter de fiets nog niet mee.
Eigenlijk was dat voor ons aanleiding om een container te nemen en al onze spullen mee te nemen, want we zijn gehecht aan de tweewielers. Dan kan de rest er net zo goed ook in.
Tjonge, heb ik zin om daar te gaan fietsen! Eindelijk echt klimmen en echt mooi weer. Vooral mountainbiken: ik vind dat er stof op je mountainbike hoort, geen modder! En lekker tochtjes maken met de kinderen in de fietskar.
 
In ieder geval zeker geen fiets van K-Mart of Big W kopen. (zoals WilSil al zei) Die fout hebben wij gemaakt toen we hier kwamen. Echt zwaar knudde. Naderhand hebben we een paar fietsen bij een goede fietsenmaker gekocht. Nog niet eens zo veel duurder en veeel beter.
Hier heb je wat prijzen van een goede winkel
 
Wij hebben beiden Giant mountain bikes gekocht, die van mij daar kan ik redelijk rechtop mee zitten dus das fijn voor zowel berg als vlak terrein. Ik vind de prijzen hier heel redelijk en je kunt hier afpingelen! Voor mijn gevoel zijn mountainbikes hier goedkoper (de giants) dan in Nederland. In Perth ligt helaas veel glas op de fietspaden aangezien ze er hier van houden om hun bierflesjes (!!!) it de auto te knikkeren dus nederlandse fietsbandjes zijn daar niet tegen bestand! Voor mijn bike heb ik 500 AD betaald en ze gooiden er een babagedrager bij en korting op helm.
 
Hi Allemaal,

Onwijs bedankt voor de tips, echt heel handig. Ik denk dat ik hem toch maar mee neem. Ik zal hem van de week nog even op laten knappen, zodat hij weer een tijdje vooruit kan. Ik neem nog wel wat binnenbanden en buitenbanden mee, kan die er voorlopig tegen aan.

Waar we gaan wonen is het gelukkig wat vlakker en heb ook al een paar fietspaden gezien. Het is dicht bij de kust dus kan als het goed is, lekker langs het strand naar St Kilda fietsen. Heb er nu al zin in.....

Moet alleen even kijken hoe ik dat stuur aan de rechterkant krijg.

Groetjes, Eric
 
Hi Eric,

Ik zou hier denk ik moeilijk aan een fiets kunnen komen die ik wil. Thuis heb ik een oma fiets, en die hebben ze hier al helemaal niet (of bij hoge uitzondering iets wat er op lijkt). Een fiets met versnellingen is hier mss wel fijner, maar de fietsen die je hier vooral ziet zijn een combinatie tussen wielrenfiets en mountainbike. Ik kan amper fietsen of die dingen, aangezien ik rechtop moet zitten of anders veel last van mijn rug krijg.
Maar het is denk ik dus maar net naar wat voor fiets je op zoek bent..
 
Hi Eric!

Ik heb hier in perth vorig jaar 2 nieuwe gazelle fietsen gekocht. Een voor me vrouw en een voor mezelf; type hybride - city bike , met versnelling , pakkedrager , ingebouwde dynamo. Prijs was 1100,- dollar per fiets. ik weet het , klinkt veel. Maar in NL betaal je meer voor deze fietesen!. Op advies van onze verhuis coordinator hadden we onze fetsen niet meegenomen. Ze zei dat deze nlml door de douane komen zonder extra kosten voor desinfecteren en schoonmaken. Ze zei dat we ze nooit zo schoon kregen. Ik vond dat raar , maar geloofde haar expertise. Achteraf gezien had ik ze gewoon mee moeten nemen , maar dat is achteraf. De fietsen die ik nu heb zijn heel goed , onderdelen verkregen zoals banden , lampjes , etc is geen probleem.
Net zoals in heel australie zijn de fietspaden slecht ( als ze er zijn ) , en als fietser heb je het moeilijk hier in australie. Automobilisten kunnen maar moeilijk omgaan met fietsers op de weg.
En dan niet te vergeten die idiote fietshelm. Ik draag hem niet. ik fiets veel , en tot nu toe heeft niemand iets gezegd. Ik heb zelfs al meerdere malen politie voorbij gefiets , en die zeiden niets. Ik zie het nut van die helm niet in. In NL deed ik ook zonder , waarom nu wel; ik weet het , het is de wet , maar dit is zo stom.
 
Hi,

Wij hebben gewoon onze fietsen gwoon meegenomen hoor, alleen nieuw banden opgezet omdat deze niet goed schoon te krijgen waren, zonder problemen door de douane gekomen.

Magda
 
Ik had mijn racefiets in mijn inboedel en er is nooit naar gekeken door de douane.

In NL deed ik ook zonder , waarom nu wel; ik weet het , het is de wet , maar dit is zo stom.
Uhhh... misschien omdat die australische automobilisten zo slecht met fietsers om kunnen gaan (je zegt het zelf al)? Of omdat er zoveel gaten in de weg zitten dat je gemakkelijk op je gezicht kunt gaan? Of omdat er toch wel veel heuvels zijn (in elk geval hier in Sydney) dat je soms toch wel erg hard naar beneden gaat? Het gaat er niet zo om wat de wet zegt, het gaat om je eigen veiligheid en om je direct betrokkenen die zouden moeten leren leven met de gevolgen van een ernstig ongeluk met hoofdletsel. Ik heb in Europa ooit op een redelijk niveau gefietst en heb diverse ongevallen gezien (of de aftermath in elk geval) waar je blij was dat de betrokkenen een helm droegen (helm soms zelfs in 2-en gebroken).
 
WIj hebben ook onze Nederlandse fietsen meegenomen en die worden hier ook goed gebruikt. Zelf breng ik de kinderen op de fiets naar school en rij ik soms naar de plaatselijk supermarkt. Gewoon, op zijn Hollands, zonder helm. Mijn man heeft echter collega's die op de fiets naar de stad rijden en die hebben wel een helm op, wat ik in hun geval ook helemaal kan begrijpen. In de stad is het verkeer vele malen drukker en dus ook gevaarlijker dan in Suburbia.
 
Ook ik heb een omafiets ivm rugklachten. Maar zijn daar makkelijk onderdelen voor te krijgen? Waarschijnlijk niet?
 
Een vriend van ons is fietsenverkoper en zei laast dat die fietsen die ik zo fijn vind, omafietsen, heel populair aan het worden zijn. Maar ik heb niet gevraagd of dat dan ook betekent dat ze dezelfde maat banden hebben als in NL.

Een helm is dan misschien niet flatteus en zweet als een gek, maar het nut zie ik er wel van in ja. Je kan behoorlijk hard naar beneden rijden en ik kan me voorstellen dat je ongenadig hard kan vallen. Ik draag trouwens een pet onder m'n helm, tegen het zweten. Of dat in de zomer (heet) ook goed werkt heb ik nog niet geprobeerd.

Ik moet zeggen, fietspaden zijn hopeloos, ze houden plots op of ze zijn er helemáál niet. Dan zit je opeens met je fiets op de grote weg, voelt niet fijn. (Omgeving Brisbane). Heuvels maken het ook hard werken, maar als je het voor de sport doet, dan is dat misschien juist fijn :)
 
Back
Top