financiele situatie

heidi76

Member
Hoi,

Ik heb al verschillende keren op deze site gereageerd op bepaalde topics, waarin we alsnog zitten te denken om naar australie te gaan omdat mijn man terug wil naar zijn roots. Zijn ouders, zus en overige familieleden wonen in melbourne e.o.

Vanmorgen zat ik te denken dat het op korte termijn nog niet eens kan. We hebben een hypotheek af te lossen, waarbij we zelfs nog geld bij moeten leggen, omdat het huis waarschijnlijk niet genoeg opbrengt om de kosten te dekken. Daarnaast hebben we een persoonlijke lening voor onze auto afgesloten die we moeten aflossen.Geen extreem groot bedrag (5000 euro). Op zich kunnen we het allemaal wel betalen maar dan zijn we door ons spaargeld heen. Ik denk dat ik door mijn visumaanvraag en inboedelverscheping naar australie ook nog wel 2.500-3.000 euro kwijt ben. En dan komen de tickets ernog bij.

Momenteel hebben we 2 auto's ; een alledaagse luxe auto maar die heb ik nodig voor de kinderen en boodschappen. Daarnaast hebben we nog een oldtimer (Morris Minor), maar daar zitten geen gordels in. Die staat nu continu in de garage omdat mijn man met de fiets naar het werk gaat. Als we die zouden verkopen dan hebben de autolening voor het grootste gedeelte afbetaald. We hebben al een mogelijke koper, de bedrijfsleider van onze autogarage.

Ik weet dat je niks voor niks krijgt. Eigenlijk is het belangrijk om het huis zo snel mogelijk te verkopen en dan een tijdje 2-3 dagen te gaan werken. We hebben dan geen vaste lasten meer en dat scheelt dan weer.
Alleen vraag ik me af waar we zolang gaan wonen. Ik zie het niet zitten om maanden bij mijn ouders te wonen en mijn moeder zelf ook niet denk ik.

Ik heb in een ander bericht gelezen dat je een verhuisbedrijf ook al moet betalen voor je de boel laat verschepen. Dat krijg je er dan ook nog bij.

Kortom, een dure grap.

Ik hoop dat er meer mensen zijn wie hier ervaring mee hebben. Je wilt tenslotte niet met  (grote) schulden vertrekken.

Groetjes Heidi

Wat de kosten zijn, dat ligt aan je situatie en je wensen...
Verhuizen naar de andere kant van de wereld is helaas niet goedkoop, maar zo zijn er wel meer dingen.
Kijk eens op het forum, in het verleden is hier al meer over geschreven (o.a. in http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,7929.0.html)

Hoi Tweety,

Ik heb in andere berichtjes al gemeld dat we de eerste tijd bij schoonouders zullen inwonen in Melbourne. Ik kan prima met ze door een door. Ze zijn onlangs 2 maanden hier geweest bij ons in huis en ze hadden van mij betreft hier mogen blijven. Ik denk dat ik het veeeeeel langer met hun uithou dan met mijn eigen ouders.
We zullen weinig spullen meenemen. in ieder geval de persoonlijke spullen. Onze slaapkamer is aan vernieuwing toe zo ook onze meubels van de woonkamer. Het is grenen dus zal in ieder geval voorbehandeld moeten worden voor het verscheept wordt. Die kosten kunnen we sowieso besparen.
Op de emigratiebeurs hebben we gepraat met iemand van topmovers. voor 1500 euro wordt er een kist van 5m3 verscheept en nog eens 150 euro extra komen ze het aan huis ophalen. Volgens mij valt dat wel mee.

Ook had ik al eerder gemeld dat ik een partner ben van een australier dus ik krijg zonder problemen een partnervisum. De kosten hiervan zullen meevallen en de procedure zal hooguit 4-6 maanden duren.
Onze beide kinderen hebben/krijgen beiden de ned/australische nationaliteit

Alles bij elkaar valt het wel mee;het visum geldt alleen voor mij. Alleen al het geld dat we gespaard hebben hebben we nodig om lopende zaken af te handelen

groetjes heidi

Houdt wel rekening met de douane kosten die je nog kwijt bent voor het inklaren van je spulltjes, kun je opvragen op de site van customs. Ook moet je weten of je je spullen direct op kunt halen of dat ze nog opgeslagen moeten worden, kost ook weer meer. Als je geen spaargeld meer hebt, hoe wil je dan je nieuwe huis inrichten/ bond betalen? Heb je ook al werk om de eerste maanden van te kunnen leven want ook al woon je in kosten zijn er altijd en hoe lang wil je inleven bij je schoonouders. Je wilt waarschijnlijk ook minstens één auto en ga maar door. Zorg dat je in ieder geval met wat geld hierheen komt (bij sommige visa willen ze weten hoeveel je meeneemt en dat is om te voorkomen dat het schip voortijdig strand). succes

Hoi Yoog,

Bedankt voor je reactie. We willen hooguit 4-6 maanden bij mijn schoonouders wonen. Dat hebben we 10 jaar geleden ook gedaan maar toen waren er geen kinderen in het spel.

In principe wil ik de spullen meteen ophalen. Mijn schoonouders hebben een aardig groot huis, daar kunnen onze spullen goed opgeslagen worden. We hebben 2 kamers tot onze beschikking dus dat lukt wel.
Meubels nemen we toch niet mee. Alleen het bed van ons zoontje. Die is zo goed als nieuw.

Mijn man is australier en heeft een australisch vrachtwagenrijbewijs op zak dus ik ben niet bang dat hij daar geen werk vind. Ik zou kort voor die tijd bellen of mailen naar een van de transportbedrijven om alvast iets te regelen.

Ik denk niet dat ze op grond van mijn visum willen weten hoeveel geld ik meeneem. Als we een auto hier de deur uit doen dan hebben we een beetje achter de hand. Mijn man is hier internationaal chauffeur dus hij verdient aardig. Als ik binnenkort ook weer werk dan kunnen we de boel even spekken.

Voor we het huis uberhaupt te koop zetten willen we eerst advies van onze hypotheekadviseur over hoe te handelen. Misschien kunnen er bepaalde regelingen getroffen worden in zulke situaties.

Op zich zal het allemaal wel loslopen, denk ik

groetjes heidi

Hoi luitjes,

We zijn inmiddels een aantal dagen verder. Vanmiddag is er een makelaar geweest voor een vrijblijvende waardebepaling van het huis. Zij kwam in ieder geval met goed nieuws.
Ons huis brengt genoeg op om de hypotheek te bekostigen. Misschien dat we er nog iets aan over houden.
Dat is mooi meegenomen.

Verder is er nog niet veel veranderd qua beslissingen.
Ik moet nog verder met mijn diploma's  (statusverklaring bij Colo, vertaling en certificering).

Volgende keer misschien iets meer te melden.

groetjes heidi

Back