Fiscale mogelijkheden/beperkingen betaling huisvesting door onderneming

letsgo

New Member
Heeft iemand enig idee of het volgens de belastingwetgeving in Oz mogelijk is om de huisvesting voor rekening van een onderneming te laten komen, zonder dat de werknemer hier voor belast wordt? En maakt het hierbij wellicht nog uit of de onderneming in Nederland danwel in Oz is gevestigd?

Alvast dank.

Ik weet dit niet precies maar ga even uit van wat ik wel weet:

Betalen van huisvesting valt onder de Fringe Benefits zie http://www.ato.gov.au/content/downloads/n8164.pdf. Er moet belasting betaalt worden (fringe benefits tax) over deze fringe benefits (ik meen 46,5% van de waarde van de fringe benefit) . Deze tax moet altijd afgedragen worden door de werkgever, maar deze belast dit vaak door aan de werknemer door dit van zijn salaris in te houden. In theorie zou je het dus niet HOEVEN te betalen, maar in de praktijk betaal je dus wel vaak de fringe benefit tax op een of andere manier. Of je betaald een employee bijdrage.

Maar wie weet, misschien heb je geluk en wordt het helemaal vergoed!?

Ik ga hier uit van een employer die valt onder de Australische belasting wetgeving.....

Henriette

Henriette,

Dank voor de genomen moeite en info. Zal er dan wellicht niet veel aan hebben, want het is namelijk de onderneming van mijzelf.... En het zou natuurlijk aardig zijn als mijn Nederlandse onderneming mij als expat zou uitzenden, mijn huisvesting in Oz zou kunnen betalen zonder dat ik daar in Oz belasting over hoef te betalen en mijn onderneming de kosten wel gewoon in de exploitatie zou kunnen meenemen....  :wink:

Nou, daar vraag je me wat.....daar weet ik dus te weinig van. Valt jouw onderneming dan gewoon onder de Nederlandse belastingwetgeving? En wat zegt die dan over dat soort benefits voor werknemers in het buitenland?

Als belastingbetaler in Australie (als je daarvoor zou kiezen) zou je er dus geen belasting over hoeven te betalen in de vorm van income tax als werknemer.....

maar voor de rest: abracadabra voor mij.

Henriette

Back