Follow your hart of your mind?

Martens73

Active Member
Follow our hearts or our minds? (kan mn topic niet meer corrigeren)

Wij hebben sponsorship voor SA. Nu ons visum eraan zit te komen durven we eindelijk eens ons te gaan verdiepen in Oz. Ons hart ligt in The Byron Shire (NSW). Hier willen we al 10 jaar naar toe! Vanwege alle veranderingen en ons trage visum procedure hebben we een jaar trug SS voor SA aangevraagd. Al met al zal dit ons waarschijnlijk een aantal maanden eerder een visum opleveren dan als we nu nog in catagorie 3 zaten. We zijn allebei nog nooit naar SA geweest, heel eerlijk worden we niet echt super warm van SA. Maar SS betekent 2 jaar wonen en werken in deze staat... uit obligation! Niet verplicht dus, maar wel zo netjes dat je je dank toont aan de staat die je SS geeft. Na zoveel jaren bezig zijn en nu bijna die visum er is... still crossing our fingers! Beginnen we te twijfelen... verplicht (uit obligation) naar SA gaan en kijken, voelen of dit ons plekje zal kunnen worden of meteen gaan naar waar we zeker weten we helemaal onszelf kunnen zijn, waar we zeker weten thuis te kunnen vinden? ...Iemand wijze raad? We're stuck between following our hearts of ons gezonde verstand gebruiken en wetend dat in SA meer werk voor ons zal zijn, grond goedkoper is en onze kindjes naar de VS kunnen ivm gesubsideerde Vrije School in Adelaide? What to do??? :smile: Betty
 
Als ik in jullie schoenen zou staan, zou ik sowieso die 2 jaar in SA volmaken.
Oz staat bekend om zijn veranderende regeltjes een het risico zou ik echt niet nemen.
Maar ja, wie ben ik? :grin:
 
Jeetje Betty, wat lastig voor jullie. Natuurlijk wil je voor je hart gaan, anders zou je überhaupt niet met emigreren zo ver weg bezig zijn...... De vraag is of je hart in Australië ligt of in NSW? Uit nieuwsgierigheid: hoe weten jullie zo zeker dat jullie daar jullie plekje vinden? Wat trekt daar zo wat je niet in SA kunt vinden?

Uiteindelijk gaat het erom dat jullie met elkaar gelukkig blijven/nog gelukkiger worden, garantie heb je echter niet, denk ik, waar je ook naartoe gaat........

Ik wens jullie heel veel wijsheid, dat jullie dromen uit mogen komen, waar dan ook!

Groet,
Annemarie
 
Ik zou ook (zoals Familie S. zegt) voor zekerheid gaan m.b.t. zo snel mogelijk je visum krijgen.

Voor de rest... Zelf heb ik ook enorm veel dromen, maar zonder verstand gaat het er nooit komen. Het moet wel realistisch zijn. De afweging maken of direct naar NSW gaan een optie is kunnen jullie vast wel. De kids en de vrije school zijn hier wellicht het lastigste (lijkt mij!).

Misschien een vreemde vraag, maareh Willen je kinderen wel naar een vrije school? Of zijn ze nog te jong om daar iets over te zeggen/vinden?
 
hey Betty,

moeilijke vraag...maar ze houdt ons ook bezig...

Wij willen graag vrije keuze over waar we willen wonen...dus geen sponsorship van een staat die ons niks zegt...maar dat komt door de ervaring die we al gehad hebben met GC, dat was ook 2de keuze en dat willen we niet meer.

Voor ons persoonlijk maakt de plek héél veel uit....

de vraag over wel of niet 2 jaar in de sponsorship staat te gaan wonen....ik weet het niet... ik dacht trouwens dat het verplicht was...

moeilijke keuzes...
 
Hey Betty,

Tis wel zo dat als je aanspraak wil maken op een permanent visum (en dan kan je gaan en staan waar je maar wil) je minstens twee jaar moet hebben gewoond en 1 jaar hebben gewerkt in Regional Australia (dus in de state van sponsoring). Ik denk dat je dat er wel voor over kan hebben, niet? Je hebt immers toch bijna je visum in handen... Dat er nu twijfels rijzen is heel erg normaal, het nog steeds moeten wachten vergemakkelijkt het er natuurlijk niet op, dan blijf je piekeren, terwijl je eigenlijk in actie wil schieten!!! I hope I am right...
Liefs xje :up:
 
Het is een keuze die velen voor jullie hebben moeten maken en nog veel meer zullen moeten maken. Als een SS de enige manier is waarop je Australie in kan komen, dan doen. Binnen is binnen en na die 2 jaar zie je wel verder, kan je altijd alsnog gaan rondkijken als je niet lekker op je plek zit. Als je echter de mogelijkheid heb om hier te komen zonder SS, maar het betekent langer wachten, zou ik toch echt voor langer wachten gaan. Het is een stuk vrijheid die doorslaggevend kan zijn voor het hele emigratieproces. Want blijkt die plek die jij in gedachte had misschien toch niet helemaal de juiste plek te zijn, kan je gewoon ergens anders gaan wonen/werken e.d., je hebt de mogelijkheid tot een alternatief.

En een SS is NIET vrijblijvend! Wij hebben ooit mensen ontmoet die een SS van SA hadden en eerst eens lekker waren gaan reizen. Tijdens hun reis waren ze in Exmouth tegen een prachtige kans aangelopen. Ze konden een bar gaan runnen die ook nog een glassbotomboat had en verdienden daar een heel goed inkomen mee. Ze waren helemaal gelukkig, want dit was wat ze zo graag wilden. Bouwden vrienschappen e.d. op en waren helemaal gesettled in Exmouth. Tot er een brief kwam van hun sponsor...Ze hadden nog een aantal maanden de tijd om te zorgen dat ze een woning en een baan in SA hadden en anders zou hun visum ongeldig verklaard worden omdat ze niet aan de voorwaarde hadden voldaan. Ze konden dus weer helemaal opnieuw beginnen aan de andere kant van het land...

Just some food for thought...
 
Nu ons visum eraan zit te komen durven we eindelijk eens ons te gaan verdiepen in Oz

Wil niet vervelend gaan doen, maar is de volgorde niet andersom?
Eerst verdiepen in het land waar je naar toe wil?

Het is maar 2 jaar wat zo voorbij is. In die 2 jaar ben je in Australie en wie weet, misschien bevalt SA wel dat je er achter komt dat het het beste is wat je overkomen is.
 
Hoi

Ook in Zuid Australie begonnen. De eerste twee jaar voelde voor ons als een grote vakantie, ondanks dat we werkte. Zuid Australie is fantastisch, zeker met kinderen!

Sidonia
 
Even voor je gezocht, maar die constructie met een Steiner afdeling is niet in NSW.
Misschien vind het lot dat SA "the place to be" is voor jullie gezinnetje?? :up:
 
Wil niet vervelend gaan doen, maar is de volgorde niet andersom?
Eerst verdiepen in het land waar je naar toe wil?

Het is maar 2 jaar wat zo voorbij is. In die 2 jaar ben je in Australie en wie weet, misschien bevalt SA wel dat je er achter komt dat het het beste is wat je overkomen is.

Natuurlijk hebben we ons jaren terug heel goed in Australie verdiept! Maar vergeet niet dat we al meer dan 5 jaar bezig zijn. We hebben een jaar terug besloten om Australie op de boekenplank te leggen tot onze visumaanvraag van de boekenplank bij de DIAC wordt geplukt. Dat is een paar weken trug dus gebeurd, dus vandaar dat we nu weer een beetje verder durven te kijken. Het leven gaat hier door en we waren alleen maar daar met ons hoofd en hart! Ik ben trouwens op gegroeid in NZ dus weet heel goed hoe life Down Under is! :smile:

Maar je hebt wel gelijk dat SA ons makkelijk zou kunnen verbazen en we daar een prima leventje hebben!
 
Hoi

Ook in Zuid Australie begonnen. De eerste twee jaar voelde voor ons als een grote vakantie, ondanks dat we werkte. Zuid Australie is fantastisch, zeker met kinderen!

Sidonia

Thanks Sidonia, we horen graag positieve dingen over SA! :smile:
 
Even voor je gezocht, maar die constructie met een Steiner afdeling is niet in NSW.
Misschien vind het lot dat SA "the place to be" is voor jullie gezinnetje?? :up:

Had ik van de week ook al naar gezocht! Trinity Gardens hadden we nog niet gevonden toen jij er mee aan kwam! Toch ook wel een teken om die kant op te gaan he? Het zou voor ons de enige manier zijn om onze kindjes een Vrije School Education te kunnen geven! Weer een plus punt!!! :smile: Zo gaat ie goed!
 
Het is een keuze die velen voor jullie hebben moeten maken en nog veel meer zullen moeten maken. Als een SS de enige manier is waarop je Australie in kan komen, dan doen. Binnen is binnen en na die 2 jaar zie je wel verder, kan je altijd alsnog gaan rondkijken als je niet lekker op je plek zit. Als je echter de mogelijkheid heb om hier te komen zonder SS, maar het betekent langer wachten, zou ik toch echt voor langer wachten gaan. Het is een stuk vrijheid die doorslaggevend kan zijn voor het hele emigratieproces. Want blijkt die plek die jij in gedachte had misschien toch niet helemaal de juiste plek te zijn, kan je gewoon ergens anders gaan wonen/werken e.d., je hebt de mogelijkheid tot een alternatief.

En een SS is NIET vrijblijvend! Wij hebben ooit mensen ontmoet die een SS van SA hadden en eerst eens lekker waren gaan reizen. Tijdens hun reis waren ze in Exmouth tegen een prachtige kans aangelopen. Ze konden een bar gaan runnen die ook nog een glassbotomboat had en verdienden daar een heel goed inkomen mee. Ze waren helemaal gelukkig, want dit was wat ze zo graag wilden. Bouwden vrienschappen e.d. op en waren helemaal gesettled in Exmouth. Tot er een brief kwam van hun sponsor...Ze hadden nog een aantal maanden de tijd om te zorgen dat ze een woning en een baan in SA hadden en anders zou hun visum ongeldig verklaard worden omdat ze niet aan de voorwaarde hadden voldaan. Ze konden dus weer helemaal opnieuw beginnen aan de andere kant van het land...

Just some food for thought...

Thanks Sacha, dit wachten maakt me gek! Ga allemaal rare twijfels krijgen en ben opeens nergens meer zo zeker van. Wij hebben toen gekozen voor SA SS om eerder een visum te krijgen, mischien is dit wel een push om die kant op te gaan! Ik zou het verschrikkelijk vinden dat ons overkwam zoals jullie vrienden! Looks like SA is will be! Moet alleen me hart nog omlullen! :smile:
 
Gewoon doen op naar SA. Je heb deze kans niet voor niets gekregen. Zie die 2 jaar als een mooie opstap een uitdaging en de kans om straks te kunnen vergelijken, je doet werkervaring op, en in tussentijd kan je mooi de huizenprijzen vergelijken, werkgelegenheid te onderzoeken te wennen aan de Australische mentaliteit, regeltjes enz. Ga lekker in de tussentijd met vakantie naar de Byron shire om met hele andere ogen te kijken: is er werk, hoe zijn de scholen is er toekomst voor de kinderen in deze omgeving enz, en dan misschien tot de conclusie komen dat dit gedeelte helemaal niet zo ideaal is als het 10 jaar geleden leek.

Succes
Moon
 
Wij zitten met hetzelfde dilemma maar dan WA en VIC, ons hart lag en ligt nog steeds in WA. Maar om naar Oz te kunnen zijn we nu bezig met SS van VIC. Maar wel met het idee we kunnen na 2 jaar altijd nog naar WA. Inmiddels zijn we al een paar maanden aan het wachten en aan het rondneuzen (digitaal) en misschien willen we wel niet meer weg na 2 jaar. VIC is erg mooi en er is veel te doen, Tasmanië is om de hoek en volgens ons zeker een van de mooiste staten van Oz. We gaan gewoon op weg en zien wel waar de trip strand, wij willen ons visum niet riskeren en blijven (als we mogen :angry: ) zeker lang genoeg in VIC voor we een besluit nemen.

Suc6 en groetjes
Yvonne
 
Hier idem! SS voor NSW, maar willen uiteindelijk naar Q. Maar tegelijk vinden we het ook een kans om NSW eens echt te leren kennen, wat ook leuk en prettig is als je uiteindelijk in Q zit. Volgens mij maakt die kennis en ervaring het totale plaatje alleen maar beter.
 
Een 176 Visum (State Sponsored) is een permanent visum, met de restrictie dat je de eerste 2 jaar moet wonen en werken in de staat waardoor je gesponsord wordt. Voor de rest is het precies als een 175 visum.

Ik denk als je de kans krijgt om op een 176 visum Australie binnen te komen (maar dan niet in de staat dat je wilt), om je langverwachte droom te kunnen beginnen, je die kans zeker moet aangrijpen!

Zoals anderen ook al aangaven, je kan dan mooi alvast de Aussie style van leven "onder de knie" krijgen!!

Groetjes,

Leon en Chantal
 
Gewoon doen op naar SA. Je heb deze kans niet voor niets gekregen. Zie die 2 jaar als een mooie opstap een uitdaging en de kans om straks te kunnen vergelijken, je doet werkervaring op, en in tussentijd kan je mooi de huizenprijzen vergelijken, werkgelegenheid te onderzoeken te wennen aan de Australische mentaliteit, regeltjes enz. Ga lekker in de tussentijd met vakantie naar de Byron shire om met hele andere ogen te kijken: is er werk, hoe zijn de scholen is er toekomst voor de kinderen in deze omgeving enz, en dan misschien tot de conclusie komen dat dit gedeelte helemaal niet zo ideaal is als het 10 jaar geleden leek.

Succes
Moon

Bedankt Moon, fijn dat je op dit forum door meningen en input van andere Xpditers weer duidelijheid krijgt als je ff begint te twijfelen. We hebben nu eenmaal SA SS en daardoor komen we ietsjes eerder Oz binnen! 1 voordeel, scholen: 2de voordeel, goedkoper stukje grond: 3de voordeel, en ga zo maar door! We kunnen in SA alleen mar slagen als we er 100% voorgaan, dus dat zullen we doen! Als het dan niet mag lukken kunnen we altijd nog richting de Byron Shire gaan! No worries, no more! We're off to South Australia... mmmmm... oja eerst nog da visum?! Ennuh... huisje zien te verkopen... :wink:
 
Back
Top