For fun. Could you pass the Citizenship test?

Huh, 100%. Had ik niet verwacht, want sommige van de feitelijke vragen moest ik toch echt gewoon gokken. Weet ik veel wat een Governor-General is of doet. Pik je blijkbaar toch best nog wat op door gewoon 4 jaar hier te wonen!

Helaas heb ik niks aan deze topscore, want ze willen me niet eens een PR geven...

Leuk dat je hem hebt gedeeld @Emulate!

PS. Hier is de directe link naar de test
 
Ben hier op een temporary visa die ik onbeperkt kan verlengen, maar had graag de zekerheid van een PR gehad. Voel me toch een beetje 3e rangs burger soms.

Hoop niet dat ze tussentijds even de regels veranderen dan... je hebt op geen manier kans op een PR?
 
Hoop niet dat ze tussentijds even de regels veranderen dan... je hebt op geen manier kans op een PR?

Hoe het werkte toen wij bezig waren met de aanvraag en hier naartoe verhuizen was dat als je 5 jaar in Australië was op een New Zealand resident visa, je voor een 189 kon gaan waarbij ze de qualification requirements overslaan. Dus je hoefde geen beroep te hebben op een lijst of iets dergelijks. Het idee was dat mijn vriendin voor haar PR zou gaan en ik daar een partner aanvraag op zou doen.

Dat is in Juli 2016 gewijzigd. Toen lag onze originele aanvraag al zo'n 2 maanden in een bakje bij Home Affairs. De kleine nuance die ze toen toegevoegd hebben aan deze regeling was dat je voor Februari 2016 in Australië moest zijn. Wij kwamen in Oktober 2016 aan. De optie voor mijn vriendin om een PR te krijgen verdween daar dus mee.

Not all is lost. Er wonen meer dan een half miljoen Kiwis in Australië waarvan een heel groot deel geen PR heeft. Wij kennen er in onze directe omgeving zo al 5. We vermoeden dat ze mensen die hier al 20 jaar wonen en een huis gekocht hebben er niet zomaar uit gegooid worden ;)

Dus Annelies zal wel veilig zitten. Ik zit op een gek partner visum wat daar weer aan gelinkt is en wat technisch gezien iets minder veilig is, maar er zijn zo weinig mensen die hier gebruik van maken en de voorwaarden zijn zo gunstig voor Australië (geen recht op sociale voorzieningen) dat het ons onwaarschijnlijk lijkt dat ze iets aan dit visum gaan veranderen.

Dus op dit moment is er geen directe weg naar een PR, maar ons vermoeden is dat ze de datum van het NZ naar 189 visum over een paar jaar een stukje opschuiven. Andere opties zijn dingen als investeringsvisums. Ik werk nu zo'n 2 jaar in solar waar we drie mensen in dienst hebben en ik zou eventueel als mede-eigenaar op het contract gezet kunnen worden bijvoorbeeld.

We're not too worried. If anything denken we dat ze de regels gaan versoepelen post-COVID om de economie weer wat op te krikken.
 
Last edited:
Back
Top