Frikandellen

Wilbert67

Active Member
Ik heb met verbazing het hele yopic over kroketten gevolgd en inmiddels begrepen dat deze overal verkrijgbaar zijn en dat je ze ook relatief gemakkelijk zelf kan maken. Ook een heleboel andere NL producten zijn hier makkelijk verkrijgbaar voor een redelijke prijs( bv vele soorten drop, hagelslag in verschillende soorten, stroop(wafels), koekjes, remia mayonaise enz).
Helaas heb ik nog nergens frikandellen kunnen vinden en dat is toch mijn favoriet, heeft iemand tips?

Helaas geen tips Wilbert, maar misschien kan je deze topic beter verplaatsen naar Kletdoos of zo  :-(

Hey Wilbert,

Juist in Sydney zit een Nederlands tentje vlak bij de harbour bridge dat frikandellen, kroketten en poffertjes verkoopt. De frikandel is wel van kippevlees gemaakt, maar lijkt en smaakt redelijk  :smile: Dus dat word een dagje uit naar Sydney.
Het geheim van de frikandel zoals wij die kennen zit in de kruiden. Niemand wil die bekend maken. Ik ken een slager die dit wilde uitzoeken, maar het is onmogelijk om de exacte kruiden bij elkaar te vinden, laat staan welke.

De frikandel is ook het enige wat Mark mist  :cry:
Hoegaarden bier is hier gewoon te koop  :lol:

Jolanda

ik lag helemaal in een deuk omdat ik zag dat "frikandellen" zich wilde voorstellen  :grin: :lol:

Maar Wilbert, kun je deze niet bestellen via internet?

Misschien wilde Wilbert even voorstellen om het over frikandellen te hebben?  :wink:

Je zou denken dat het niet zo moeilijk is om een frikandel te maken, maar dat valt
dus nog niet mee?
Ik vind ze gruwelijk, dus zal ze niet missen..maar daar heb jij weer niets aan!

Wil ik een doosje voor je meenemen in oktober? Mag vast niet door de douane... :cry:
groetjes,
Marja

Hi Wilbert,
hier is een recept voor fricandellen, ben zelf lang aan het zoeken geweest om een lijst met ingredienten te vinden.

Eigenlijk is een frikandel niets anders dan een gehaktstaaf waarbij het gehakt heel erg fijn gemalen is
Hieronder een recept:
ingredienten:
500 gr runder- of kalfsgehakt, zeer fijn gemalen
1 tl zout
1 mespunt peper
1 mespunt piment
1 mespunt nootmuskaat
naar smaak iets uienpoeder
75 gram room
Bereiding:
Stop alle ingrediënten even in de keukenmachine op de hoogste stand
Draai van het mengsel frikadellen door het mengsel in plastic folie te rollen en dan de uiteinden dicht te draaien.
Pocheer de frikadellen 15 minuten in kokend water
Er uithalen, af laten koelen en laten opstijven in de koelkast.
Verwijder het folie en frituur de frikadellen totdat ze gaar en mooi bruin zijn

het is heel belangrijk om ze goed strak in het folie te draaien waardoor een stevige frikandel ontstaat. Doe je dit niet dan zijn ze te los en vallen ze bij het bakken uit elkaar.

Andere recepten spreken over 75% kippenvlees en wat varkensvlees en zelfs 5 % paardenvlees (sorry Kathren)
Het soort vlees maakt niet eens zo veel uit, de specifieke smaak komt van de hoeveelheid nootmuskaat.
Zelf wil ik gaan proberen om ze te maken door het mengsel in een rvs pijp te stampen om ze wat vaster te maken en ze er uit te drukken rechtstreeks in kokend water. Weet nog niet of dat lukt.
Varieer wat met de kruiden om ze voor jou lekkerste te maken.

Succes, het is niet zo moeilijk, maak er niet te veel in het begin, als ze niet smaken gooi je ze toch weg en is de lol er snel af.
Wist je trouwens dat je ze ook op de barbeque kan gooien.

groetjes  Johan  (Pamandgeorge)

Stom stom, maar ik kan het zelf helaas niet naar een ander topic verplaatsen?? Moderators?

Ik had zelf ook al recepten, maar zoals gezegd zit het geheim in de kruiden, bedankt voor de tips zover!

Hou ons op de hoogte van de testrecepten. ik ben me momenteel nog aan het volstoppen met frikandellen maar ik zal ze toch missen bij mijn frietjes. Als er nog geen optimaal recept is kom ik mee experimenteren in november.

Groetjes,
T

We hebben vorig jaar een doosje frikandellen (gelijk grootverpakking a 40 stuks) gekocht toen we bij het Dutch Festival waren. Later nog bij George Cabbage Patch hier in de buurt (Deagon - Brisbane) een doosje gehaald. Op dit moment hebben ze geen frikandellen, maar wel kroketten. De frikandellen die we hier gehaald hebben zijn niet zo smakelijk overigens als in NL. De korst is wat harder en het smaakt wat zouter......

Maar 1 frikandel is altijd beter dan g1 frikandel.... :)

mijn man zal ze ook niet missen. Hij kan zich echt schudden voor die frikandellen.
Ik vind ze wel lekker maar ik kan ook goed leven op kroketten en kip(KFC)

groetjes heidi

Back