Fumigation van onbewerkt hout

remieo

XPdite Sponsor
Eind juli/begin augustus gaan wij eindelijk richting Australië dus nu is het zaak om dingen te gaan regelen. We zijn al in gesprek met een verhuisbedrijf maar zijn aan het bekijken wat we allemaal mee willen nemen.

Wij hebben een grote houten tafel waar we erg aan gehecht zijn en we graag mee willen nemen. Helaas is hij gemaakt van onbewerkt teak hout. En dat mag (dacht ik) niet zomaar ingevoerd worden.

We zouden hem in Nederland kunnen laten bewerken maar dan gaat hij er anders uitzien en dat willen we liever niet. Daarnaast hoorde ik dat de douane fumigation kan doen. Kan dat ook voor onbewerkt hout? En wat kost dit ongeveer? Heeft hier iemand ervaring mee? Als het te complex en duur is zouden we hem anders toch achter moeten laten...
 
Al aan blanke matte lak gedacht Remieo? Dat zie je niet en je kunt toch aangeven dat de meubelen gelakt zijn.
 
Het kan ook nog aardig in de papieren lopen als ze eenmaal de container open hebben....een leverancier hier van antieke meubelen uit Engeland moest $17000 dollar betalen voor die grap en dan zouden ze maar 1 keer sprayen. En ik kan je melden, dat het geen fijn geurtje is.
 
Als je dat door de douane lin Australia aat doen dan wordt het een dure grap. En het wordt ook tijdrovend, want de container wordt niet vrijgegeven en niet alleen de tafel wordt behandeld, maar waarschijnlijk wordt ook je hele container uitgerookt. Dus die geur gaat heerlijk in de kleding en beddengoed zitten,
Maar sentiment is natuurlijk niet in geld uit te drukken, dus dat mag geen probleem zijn :)

Beter om het in Nederland te laten behandelen en een Engelstalig certificaat erbij te voegen. Dit document geeft meer informatie over specifiek AU/NZ.
Neem ook contact op met de verhuizen. Die zal ongetwijfeld meer informatie en advies kunnen geven.
 
Hi Remieo, wij hebben veel houten meubelen en spullen verscheept, maar het onbehandelde hout in de was gezet, zoals een oud eiken tafel, of met blanke matte lak behandeld. Allemaal zelf gedaan en geen centje pijn.
 
En als je echt een tafel van onbehandeld teak hout terug wilt, kun je de blanke laklaag er gewoon weer afschuren later. Al met al lijkt mij dit de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing.
 


OFX
Back
Top