gaan we ervoor of niet ?

delvis

Member
Hallo allemaal,

ik volg al een hele tijd dit forum anoniem en heb er al veel van opgestoken.
Net zoals iedereen hier, zijn mijn gezin en ik zot van Australie.

Ik ben 42, mijn vrouw 47 en we hebben 2 zonen (12 en 10 jaar oud).
Dus ik mag de aanvrager zijn ;-) en met plezier .. ben nu al enkele maanden alles aan het uitpluizen.
Heb via via een migratie-lawyer van Brisbane leren kennen.
Mijn diploma grafisch vormgever is gelijkgesteld met een Australisch (mijn job (niet grafische vormgever) is in de reclame en blijkbaar geen optie om daarmee binnen te geraken, ook al heb ik bijna 20jaar ervaring).
Dus so far so good, nu kreeg ik vanmorgen een mail.

Tot eind april zal ik met mijn diploma een sponsorship van ACT-state kunnen krijgen.
Uiteraard de minst favoriete staat voor ons ...OK , ik kan er wel 2 jaar wonen .. denk ik ;-)

Dus we moeten ons haasten en zo vlug mogelijk 2.000 $ storten...
en dit doet ons zo twijfelen ...
ENerzijds willen we graag in AU werken en wonen, maar wij zijn ook wel realistisch genoeg om te weten dat het ginder ook crisis is, dat we (en vooral mijn vrouw) ook niet de meest jonge en gewilde werkkrachten zijn.
Anderzijds : +/- 1.500 € is veel geld voor iets waar je geen zekerheid voor terugkrijgt...
De kinderen zijn ook al wat ouder, ze beseffen dat ze vrienden nooit meer kunnen terugzien ... ze mogen gaan studeren in een taal die ze ook eigen moeten worden - niet evident als ze weer wat ouder zijn

Wat moeten we doen ?? het zal wikken en wegen worden de komende dagen ... want eind april komt dichterbij

En ik weet wat nu iedereen hier zal zeggen ; doen :)

grtz

dirk

Als eerste, welkom op het forum!

Ik denk dat niemand hier jullie kan vertellen wat jullie moeten doen, dat is nm een beslissing die jullie zelf moeten maken. Maak desnoods voor jezelf een lijstje met de voor- en nadelen van emigreren naar Australie. Waarom willen jullie naar Australie? Wat zullen de voordelen zijn tav Nederland?

Wat voor jullie wel belangrijk is om mee te nemen in deze overweging is jullie leeftijd. Zodra jij 45 wordt is de kans zeer klein dat je alsnog naar Australie kunt emigreren.. daarnaast veranderen de lijsten zo ong. elke paar maand (op dit moment) dus weet je nooit zeker of je na 30 April nog op de lijst zult staan.

Volgens mij lopen hier nog meer grafisch vormgevers rond op dit forum die niet makkelijk een visum kunnen krijgen (marie en dan? of valt jullie beroep net weer onder een ander kopje..)

Qua geld durf ik zo niet te zeggen of het bedrag klopt of niet.. (geen idee of dit een klein deel is van een groter bedrag of dat dit het bedrag is..)

Succes ermee in ieder geval!

En ik weet wat nu iedereen hier zal zeggen ; doen :)

Hoi Dirk, welkom hier.
Ik ga zeker niet zeggen "doen".
Ten eerste, je moet doen wat je hart je ingeeft, wat jullie voelen.De weg naar Oz is niet makkelijk, laat staan een nieuw leven opbouwen als je het visum aanmaal hebt. ( maar mij lijkt het geweldig :smile: )

Ten tweede, waarom zo'n bedrag al gestort moet worden....? Mag ik vragen welk buro het is, hebben ze banden met Buysse of het buro uit Amsterdam(weet ff de naam niet)? Zoek het even goed uit, want je zult niet de 1e zijn die veel gaat betalen zonder het iets oplevert.

Ik zou zelf eerst even heel veel lezen op de website van de immigratie dienst van Australie ( DIAC ) www.immi.gov.au
Doe even wat research, want er gaat in april waarschijnlijk veel veranderen, de beroepslijst wordt aangepast, maar dat wordt pas bekend na 30 april, dus misschien slim om te wachten tot die datum anders ben je zeker je geld kwijt.

Succes!

Ten tweede, waarom zo'n bedrag al gestort moet worden....? Mag ik vragen welk buro het is, hebben ze banden met Buysse of het buro uit Amsterdam(weet ff de naam niet)? Zoek het even goed uit, want je zult niet de 1e zijn die veel gaat betalen zonder het iets oplevert.

Ik ben dus niet de enige die dit bedrag wat vreemd vond...

Als ik jullie was zou ik het idd ook helemaal uitzoeken!

Hoi, hoi,

Wil toch ook even kwijt dat ik het een heel hoog bedrag vindt om sponsorship aan te vragen??? Volgens mij is het per staat verschillend om sponsorship aan te vragen. Bijv; South Australia vraagt hier geen geld voor, dus lijkt me sterk dat ACT (voor ons ook de meest onaantrekkelijke staat om 2 jaar te moeten wonen en werken) er zoveel voor vraagt.
State Sponsorship kun je trouwens erg makkelijk zelf aanvragen (zonder migratieburo). Ik zou het even snel uitzoeken, snap ook niet dat dit allemaal voor eind april zou moeten? De nieuwe lijst geld namelijk al vanaf 8 feb. en dan nog kan niemand nu zeggen of jou beroep er wel of niet op zal staan. Daarbij kun je nog steeds state sponsorship aanvragen als blijkt dat je beroep niet op de nieuwe SOL lijst zal staan.
Anyways, volg je gevoel, maar gooi AUB niet zoveel geld weg als je niet zeker weet of het iets zal opleveren.

Smiles, Betty

Wow, zo vlug reacties .. leuk.

het kantoor is Australian Migration & Visa Lawyers in Brisbane.
Vrienden van ons zijn ook via hen "binnengeraakt".

De 2000 $ = agentschaps fee voor skills assesment en aanvraag en opvolging visumaanvraag.

d

Heb er nog nooit van gehoord, maar dat hoeft geen slecht teken te zijn.
Dat je fee moet betalen is begrijpelijk, maar hoort dat niet in termijnen te zijn? Zo van , dat als je b.v na een mislukte beroepsgoedkeuring ( of dus eigenlijk afkeuring ) pas een deel van je geld zou kwijt zijn.

Kan natuurlijk gebeuren he, dat terwijl je bezig bent met elk onderdeel van de aanvraag er iets kan mislukken. En dat zou als eerste kunnen gebeuren met de nieuwe beroepenlijst die in 30 april ingaat. dan heb je nog de IELTS... en de instantie die je beroep moet goedkeuren.

Dat de een is " binnen geraakt" wil niet zeggen dat het voor jou ook makkelijk zou gaan.Iedere aanvraag is specifiek.

Maar zorg dat je zelf ook op de hoogte bent van alles, dus de site van het Diac een beetje door nemen. :up:

Mijn advies?
Bel eerst Move2Australia even of dit alles wel klopt.
Krijg een beetje de kriebels of het wel klopt, wij gaan het traject ook door, maar ik heb niet de illusie dat het voor 30 april al bij het DIAC ligt. Alleen de sponsorship duurt al een paar weken, dan de TRA en de IELTS nog. Die hebben ook pas in Mei weer plek.....

Zo, ja? gewoon doen! je kan als je het visum hebt altijd nog beslissen het niet te doen.
Andersom kan het niet.
Zoals een vriendin destijds tegen mij zei:
Het is maar geld, Australië misschien een hele toekomst.
Wij hebben toen dankzij haar de stap gezet en er nog geen dag spijt van.:up:
(Ze zit hier ook op het forum overigens, hahahaha!)

Hoi Delvis (goeie naam!),

Welkom op het forum.
Wij hebben ons State sponsorship destijds ook zelf aangevraagd (met wat hulp van Crazy Kangaroo :up: ), maar is zeker wel te doen.
Je kunt het formulier eerst uitprinten en op je gemak invullen.
Wij hebben het even laten checken en bijspijkeren door familie van ons in Oz.

Wij zijn niet zoals Alie dacht grafisch ontwerper, maar mijn man valt onder de Trades, hij is printer in de grafische industrie (printing machinist). Dus wel iemand waar jij waarschijnlijk mee te maken hebt. :wink:

Succes met uitzoeken, en niet te veel stressen!

Marie

Laat ik voor alles zeggen: Iedereen die hier naar toe wil komen en dat netjes met een skilled visum doet, gesponsord of niet is hier van harte welkom. Maar ik speel soms graag even advocaat van de duivel. Denk je niet dat de leeftijd van jullie kinderen een groter probleem gaat zijn dan jullie leeftijd? Ze beginnen net te puberen, gaan zich afzetten tegen het ouderlijk gezag en moeten dan hun vriendenkring hebben om op terug te vallen. Kinderen op die leeftijd hebben er veel meer moeite mee dan wanneer ze uitgepuberd zijn of nog ruim onder de puber leeftijd zitten.

Ik heb van de week een gesprek gehad met iemand die hier ook wel eens actief is op het forum (zal haar naam niet noemen). Zij is op 11 jarige leeftijd samen met haar ouders en zussen van Australie naar Nederland gegaan en heeft ontzettend veel heimwee gehad, veel meer dan haar jongere zussen. Daarnaast bleek ze ook later hier nog moeite mee te hebben.

Ik wil jullie niet ontmoedigen, maar jullie even extra aan het denken zetten. Wij merken zelf al het verschil in aanpassing tussen een kind van 3 en een van 6. Onze oudste heeft er ook veel meer moeite mee. Ze is veel afhankelijker geworden dan ze in Nederlander was, heeft moeite met slapen en nog wat andere kleine probleempjes. Ze is het zich zelf niet bewust en het is ook niet dat ze echt haar vriendinnen mist, maar ze heeft duidelijk meer last van het wennen aan een andere omgeving (school, huis, taal e.d.) dan haar jongere zusje.

Gewoon even voedsel om over na te denken :)

Sacha

Ik heb van de week een gesprek gehad met iemand die hier ook wel eens actief is op het forum (zal haar naam niet noemen). Zij is op 11 jarige leeftijd samen met haar ouders en zussen van Australie naar Nederland gegaan en heeft ontzettend veel heimwee gehad, veel meer dan haar jongere zussen. Daarnaast bleek ze ook later hier nog moeite mee te hebben.

Sacha

Ikzelf ben ook zo'n persoon. Ik wilde helemaal niet naar NL! Mijn broers en zus ook niet. Ondanks hebben mijn ouders zich daar niets van aangetrokken en hebben ons zelfs 2x van Australie weggetrokken. Al zijn ze nog zo klein, het blijft een grote verandering voor kinderen. Wanneer je kinderen niet achter de beslissing staan, dan zal het volgens mij wel moeilijk worden. Zeker wanneer er over definitief verhuizen wordt gesproken.

Het enige wat ik aan advies aan jullie kan geven is volg je hart en praat er veel over samen met jullie kinderen. Het is ook hun leven.

Sorry. Even helemaal off-topic: Wat is dan wel een goede leeftijd voor kinderen om te emigreren?:roll:

Sorry. Even helemaal off-topic: Wat is dan wel een goede leeftijd voor kinderen om te emigreren?:roll:

Mmm... volgens mij ligt het helemaal aan het kind en niet zozeer aan de leeftijd?! Ik was 7 toen we naar NZ emigreerde had nergens geen last van, maar met 17 jaar gingen we terug naar Nederland en toen was het echt verschrikkelijk! Vooral omdat ik me verloren voelde, had het gevoel geen thuis meer te hebben. Met 19 jaar weer terug naar NZ om er achter te komen dat alles en iedereen was veranderd in 2 jaar. Ik heb toen zelf gekozen om meteen weer naar NL trug te gaan voordat alles hier weer veranderde en mijn leven voor de zoveelste keer op z'n kop stond. Ik heb hier nog steeds last van, kan me niet aarde hier in NL. Mijn 7 jaar jongere zusje heeft van het heen en weer verhuis weinig last van en mijn 2 jaar oudere zus is ook helemaal happy om hier te zijn. Sorry voor het lange blah, blah verhaal, wil alleen even zeggen dat het vooral belangrijk is dat je je kinderen goed steunt en een fijn, vertrouwd, veilig thuis geeft waar ze zichzelf kunnen zijn en altijd naartoe kunnen waar dan ook in deze wereld! :smile: Betty

Ook hier geld weer, ieder zijn/haar verhaal.
Onze kids zijn nu 6 en 9. Luisteren al zeker zo'n 3 jaar naar verhalen over Oz.
Onze oudste wil liever vandaag dan morgen nog vertrekken (zegt/denkt ze) maar de jongste gaat niet zonder haar beste vriendin....
Nou heeft dat vriendinnetje laatst gezegd dat ze aan het sparen is voor het vliegtuig en dat ze dan gewoon bij ons komt wonen :wink: Ook gezellig toch?
Belangrijk is om je kids te betrekken in de beslissing, te luisteren naar alle argumenten.
Je moet het als gezin toch samen gaan redden daar aan de andere kant. :roll:

Marie

We zijn vorig jaar met zijn viertjes 4 maanden door Australie getrokken en de jongens praten er nog steeds over. uiteraard betrekken we ze in onze beslissingen en ze staan er wel achter, maar iedereen weet hoe dat met kinderen gaat ...de ene dag willen ze enkel surfen in OZ, de volgende dag willen ze hun vriendjes nooit meer verlaten ;-) Een geluk dat ze beiden, net zoals ons, niet echte huismussen zijn .....
Ben nu zelf begonnen met de Skilss Assesm. in te vullen en vooral: de paperassen na te jagen .....
Een heel domme vraag waarschijnlijk : certificiëren van een pasfoto ?? kan dat allemaal op de achterkant van zo'n kleine foto - of mag het gestempeld worden als het op een groter blad bevestigd wordt ?
Wacht weer op papieren van mijn school (die eigenlijk niet meer bestaat) ... hopelijk volgende week alles laten certificiëren en dan weg die handel .

Het is een zeer leuke hobby :)
ik hou jullie op de hoogte . en bedankt voor al de bovenstaande reacties

d

hahaha, dan zitten wij wel goed!
Nico (vandaag 3,5 geworden) werd afgelopen weekend al boos dat we naar de Efteling gingen, hij wilde naar Australië!! :grin:
Ook de oudste (bijna 6) wil graag weg, gelukkig maar.

Wel grappig, wij wachten ook nog op papieren van Fokko zijn school. ;-)
Toch leuk, mensen die in het zelfde traject zitten. :wink:

We zijn vorig jaar met zijn viertjes 4 maanden door Australie getrokken en de jongens praten er nog steeds over. uiteraard betrekken we ze in onze beslissingen en ze staan er wel achter, maar iedereen weet hoe dat met kinderen gaat ...de ene dag willen ze enkel surfen in OZ, de volgende dag willen ze hun vriendjes nooit meer verlaten
wink.gif
Een geluk dat ze beiden, net zoals ons, niet echte huismussen zijn .....
Ben nu zelf begonnen met de Skilss Assesm. in te vullen en vooral: de paperassen na te jagen .....
Een heel domme vraag waarschijnlijk : certificiëren van een pasfoto ?? kan dat allemaal op de achterkant van zo'n kleine foto - of mag het gestempeld worden als het op een groter blad bevestigd wordt ?
Wacht weer op papieren van mijn school (die eigenlijk niet meer bestaat) ... hopelijk volgende week alles laten certificiëren en dan weg die handel .

Het is een zeer leuke hobby
smiley.gif

ik hou jullie op de hoogte . en bedankt voor al de bovenstaande reacties

d

Hoi Delvis,

Welkom op t Forum!

Het certificeren van een pasfoto is niet nodig in ieder geval!
Gaan jullie het toch alleen doen het hele traject? Of toch met het Austr. bureau?

In ieder geval succes met het verzamelen van TRA documenten...heb zelf alles zo goed als klaar en moet zeggen dat het best wat tijd heeft gekost!

Groeten Steven

Hoi Delvis,

Wij moesten onze pasfoto's wel degelijk laten certificeren. Op de achterkant werd geschreven:
This is a true picture of: ..... en dan getekend door de bevoegde persoon.

Sacha

Welkom op het forum en veel succes met alles verzamelen!

Wat betreft de gecertificeerde foto: dit moesten wij ook doen. De notaris heeft deze op een groot blad bevestigd met ringetjes er doorheen, zo'n doorzichtig stempel op de foto, zegel van de notaris, zijn handtekening en de tekst 'I, ....., notary-public in Soest, declare that above attached photograph represents: ....., born in .... on .. of .. 19... En dan een datumstempel eronder. Deze zijn geaccepteerd.

Bij welke instantie gaan jullie de skills assessment doen?

Groet,
Annemarie

Hoi Delvis,

Wij moesten onze pasfoto's wel degelijk laten certificeren. Op de achterkant werd geschreven:
This is a true picture of: ..... en dan getekend door de bevoegde persoon.

Sacha

Welkom op het forum en veel succes met alles verzamelen!

Wat betreft de gecertificeerde foto: dit moesten wij ook doen. De notaris heeft deze op een groot blad bevestigd met ringetjes er doorheen, zo'n doorzichtig stempel op de foto, zegel van de notaris, zijn handtekening en de tekst 'I, ....., notary-public in Soest, declare that above attached photograph represents: ....., born in .... on .. of .. 19... En dan een datumstempel eronder. Deze zijn geaccepteerd.

Bij welke instantie gaan jullie de skills assessment doen?

Groet,
Annemarie

Jeetje jongens, had echt geen idee dat dit vereist is!
Heb daar niks over gelezen in de tra guidelines.

Wat een goed forum is dit toch luitjes!! :up:

Back