Geboorte bewijs noodzakelijk??

clair

New Member
Dit moet ik even zeker weten;is een geboorte bewijs noodzakelijk voor visum aanvraag??
Ik word de hoofd aanvrager,geen probleem,die van mij haal ik zo op in Den Haag.
Mijn man lift met mij mee maar is geboren in Indonesie!
Hij heeft alleen een kopie van zijn geboorte akte.
We hebben via Buitenlandse zaken weleens geprobeerd om het officiele document naar NL te halen maar we kregen te horen dat hij eerst een getuigenverklaring moet hebben van iemand die bij zijn geboorte was!
Zijn moeder leeft niet meer maar we maken ons wel zorgen of dit een obstakel gaat worden?
Overigens zijn we in 2008 van plan om met visum aanvraag te beginnen maar misschien kan dit vast opgelost worden...

De officiele akte krijg je hier ook niet mee!!!
In Nederland krijg je een ondertekende kopie van de gemeente(die je ook in het Engels kunt krijgen) en dat is voldoende.
Dus als die kopie van jou man maar gelegaliseert wordt of is(dwz ondertekent als zijnde een legale kopie van het origineel) zal dit verder geen problemen opleveren

bijvoorbeeld!
Maar het kan ook zijn dat het al gelegaliseerd is?
Hoe kom je aan de kopie?
Misschien nog een optie om de akte bij een officiele vertaler te laten vertalen in het engels dan is het volgensmij ook officieel

Goeie tip Wilbert!
Mijn man heeft de kopie uit Den Haag,maar nu blijkt dat het origineel weer in Indonesie is.Er staat idd een stempel op van de gemeente Reeuwijk waar mijn man destijds woonde omdat hij toen ging trouwen.
De kopie is in het Nederlands en Indonesisch dus vertalen zou idd een heel goed idee zijn.

Weet iemand waar je je geboorte-akte aan moet vragen? Moet dat bij de gemeente waar je geboren bent?

Probleempje is dat ik in het buitenland woon, dus ik hoop eigenlijk dat zoiets online geregeld kan worden. Maar dat zal wel niet.

Volgens mij kan dat tegenwoordig wel online. Volgens mij heb ik dat de laatste keer ook zo gedaan.

Volgens mij ook, want hoe zit dat anders met mensen uit bijv. afrika die nu in NL wonen en nu naar bijv. oz willen emigreren (volgens mij was er laatst/vorig jaar iemand met zo'n geval) en zelfs dat kon toen dacht ik op afstand. Dus dan meot dat in NL zeker wel lukken. Ik zou gewoon even bellen met jouw geboortegemeente in NL.

[quote author=alieNL link=topic=3701.msg147768#msg147768 date=1254678556]
Volgens mij ook, want hoe zit dat anders met mensen uit bijv. afrika die nu in NL wonen en nu naar bijv. oz willen emigreren (volgens mij was er laatst/vorig jaar iemand met zo'n geval) en zelfs dat kon toen dacht ik op afstand. Dus dan meot dat in NL zeker wel lukken. Ik zou gewoon even bellen met jouw geboortegemeente in NL.
[/quote]
Die zullen dan iemand in Afrika moeten mobiliseren of zelf even terugreizen... Soms kan hun consulaat in Nederland iets doen, maar meestal niet.

Ik was zelf in de VS toen ik de visumaanvraag deed (eind 2007) en kon het niet online of telefonisch regelen. Toen mijn moeder naar Den Haag (mijn geboortegemeente) ging om het internationale geboortebewijs op te halen werd ze verteld dat ze eigenlijk een brief van mij mee zou moeten brengen. Hadden ze eerder niet eens om gevraagd. VOG kon ik wel per email aanvragen in Oss, maar ook alleen maar als ik een Nederlands postadres aangaf. Het hangts dus sterk af van de gemeente.

Die van mij heb ik online bij mijn geboortegemeente Anna Paulowna aangevraagd met digid. Een week later was ie in Australie. Het hangt dus van je gemeente af of die het digitale loket al opgezet heeft.

Bij de gemeenten Alkmaar en Maasdriel kun je deze ook online aanvragen. Hiervoor dien je echter wel te beschikken over een DigiD.

Wim.

Ik heb van horen zeggen dat het alleen mogelijk is om een DigiD aan te vragen als je in Nederland woont (ze sturen geen pincodes naar het buitenland)! Klopt dat nog steeds?

Dan is het zaak als je verhuist naar Australië om hem 'actief' te houden, dwz niet te laten verlopen zodat je een nieuwe code moet aanvragen. En hoe deed je dat ook al weer? Elke 3 maanden inloggen ofzo?

De mijne heb ik in Nederland aangevraagd en na langer dan 3 maanden pas in Australie pas weer gebruikt. Bij Digid heb ik het even opgezocht en die zeggen dat het pas na 1.5 jaar verloopt:

Geldigheidsduur
Uw DigiD verloopt als u deze 1,5 jaar niet gebruikt. Dit is om veiligheidsredenen. Als u uw e-mailadres hebt opgegeven ontvangt u 30 dagen voordat uw DigiD verloopt een waarschuwing. Door uw DigiD een keer te gebruiken is deze weer 1,5 jaar geldig.

En over het wonen in het buitenland en DiGiD aanvragen:

Ik woon in het buitenland, kan ik DigiD aanvragen?
Woont u in het buitenland en ontvangt u geen AOW-pensioen van de SVB dan kunt u geen DigiD aanvragen.

Achtergrond: Bij een aanvraag stuurt DigiD een persoonlijke activeringscode naar het adres waarmee iemand in de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) of bij de SVB geregistreerd staat. Het versturen van de activeringscode naar dit adres is onderdeel van de beveiliging van DigiD. Omdat Nederlanders die in het buitenland wonen niet zijn opgenomen in de GBA, kunnen zij geen DigiD aanvragen.

Dit heeft wel onze aandacht. Zo is in samenwerking met de SVB een oplossing ontwikkeld voor hun klanten in het buitenland. Momenteel wordt door de overheid ook de Registratie Niet Ingezetenen (RNI) ontwikkeld. Hierin worden personen geregistreerd die niet bij een Nederlandse gemeente zijn ingeschreven, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. Wanneer de RNI gereed is, kan dit register aan DigiD gekoppeld worden. Wanneer dit gebeurt is nog niet bekend. DigiD is hiervoor afhankelijk van de ontwikkeling van de RNI.

DigiD heeft niet de bevoegdheid zelf persoonsgegevens toe te voegen aan de GBA.

Ik ben zelf in Leiden geboren en daar bleek het vrij makkelijk online te kunnen. Je hebt inderdaad je DigId nodig. Ik kon zelfs een internationale versie aanvragen, zodat het document niet vertaald hoeft te worden.

Voor de geïnteresseerden, hier de betreffende pagina van de gemeente Leiden:
http://gemeente.leiden.nl/loket/a/afschrift-of-uittreksel-burgerlijke-stand/

De geboorte akte wordt ook wel omschreven als 'afschrift burgerlijke stand'.

Ik ben vanavond op het gemeentehuis geweest voor m'n geboorte-akte, maar ik kreeg een "Uittreksel uit de basisadministratie personen" mee. Volgens de ambtenaar zou daar meer informatie opstaan. Maar ik vraag me af of het wel geldig is voor de immigratiedienst, want het is nu eenmaal geen geboorte-akte aka birth certificate... Ik mocht dat uittreksel nog omruilen als blijkt dat ik toch een geboorte-akte nodig heb. Weten jullie hoe het zit?

Zo'n "Uittreksel uit de basisadministratie personen", dat is dus niet hetzelfde als een "Uittreksel burgerlijke stand" - wat dus wel als geboorte-akte geldt - ?

Wat ik begrepen had, is er ook een onderscheid tussen Afschrift en Uittreksel. Het Afschrift is de daadwerkelijke geboorte akte.

Zo'n uittreksel is dat ding dat je normaal inlevert als je examen moet doen of je theorie toets voor de auto moet doen. Je geboorte bewijs is voor als je wilt trouwen e.d.

Thanks, dan ga ik ze volgende week maar weer lastigvallen. Volgens mij krijgen ze niet zo vaak de vraag naar een geboorteakte  :lol:

Back