geboorte in Oz

Hi Linda

Ja ik, twee maal :-D, inderdaad heeeeel weinig thuisbevallingen hier maar het kan uiteraard wel, of je kunt naar een speciaal Birthing Suite of je kunt een Doula in de arm nemen kortom er zijn opties. Een kraamverpleegster zoals in Nederland die je een week (of 2??) in de watten legt....nee die kennen ze niet. Uiteraard kun je daar wel weer iemand voor inhuren maar het is zeer ongebruikelijk hier. Wel krijg je nog een paar keer een bezoekje van iemand van het ziekenhuis voor check ups.

Maar de "Aussie" mums are tough cookies :-D :-D

Over het aangeven, dat is heel makkelijk je krijgt in het ziekenhuis een pakketje papierwerk en daar zit een formulier bij (voor Centrelink) wat je moet invullen. Dat stuur je op en "klaar is kees" oftewel "Bob's your uncle"! Wij hebben de kids niet in NL aangegeven aangezien wij permanent residents zijn en niet van plan zijn om terug te gaan. Wel hebben zij beiden een Nederlands paspoort.

Groetjes
Syl

let me know if you need more info. :)

Ik weet via mijn werk dat het hier heel apart is om een "midwive" (=vroedvrouw) te hebben. De vroedvrouwen zijn hier namelijk niet verzekerd. Dus hebben het een stuk lastiger om normaal te kunnen werken zoals in Nederland. Er zijn op dit moment wel een aantal onderzoeken bezig om uit te zoeken of het nou beter is om mensen de keuze te geven. Maar hier is het nog steeds gebruikelijk om in het ziekenhuis te bevallen en er vervolgens nog een dag of 5 te blijven (heb je gelijk geen kraamhulp nodig  :|).

[quote author=Syl link=topic=2535.msg27293#msg27293 date=1126392236]
zij beiden een Nederlands paspoort.
Groetjes
Syl
let me know if you need more info. :)

[/quote]
Hi Syl
Hebben ze nou ook een Australisch paspoort??

Sorry Bear...had het iets duidelijker neer moeten zetten :), we hebben ze hier (Brisbane) dus via die papieren (zie stukje hierboven over Centrelink) aangegeven en daardoor zijn het gelijk "Aussies". Toen wij twee jaar geleden naar Nederland op vakantie gingen hebben we voor allebei de kids een paspoort geregeld (Australisch) daarnaast hebben wij ze bij mij in het paspoort bij laten schrijven, waardoor ze dus ook gelijk de Nederlandse Nationaliteit kregen.

Groetjes
Syl :)

Back