Geen spouse meer, dan maar Skilled?

avatar

Member
Sinds afgelopen week ben ik geen spouse meer van een Australiër. Nu kom ik hier niet voor medeleven haha Maar voor een oplossing om toch mijn leventje wat ik hard had opgebouwd in Oz voort te kunnen zetten. Ik heb al mijn WHV opgerbuikt (ook geen kans op 2e WHV), Spouse visa is ook geen optie meer. Dus ben ik in de Study-, Sponsor- en Skilled Migration visums gedoken.
En het duizelt allemaal een beetje... Mijn vrienden en kenissen in Australië hebben destijds al geprobeerd om een sponsor voor mij te vinden maar dat was toen al lastig dus daar hoop ik nu ook niet te veel op.
Zelf een sponsor vinden vanuit hier een hele uitdaging. Ik zeg niet onmogelijk maar toch bekijk ik graag de overige mogelijkheden om terug in Australië te komen.

Op dit moment bezit ik een Bachelor degree in 2010 behaald als Interior Architecture and Design. En ook heb ik nog ergens een MBO diploma als vakbekwaam hovenier onder het stof liggen ;)
Er zijn volgens mij enkele opties;

1) Student visa voor 2 jaar een CRICOS geregristreerde opleiding doen in een richting die op de SOL lijst staat en dan een 186/187 permanent aanvragen. (is een goede optie maar wel heel duur natuurlijk, en wat kan ik het beste gaan sturenden dan ivm de SOL lijst?) Kun je ook na een 4 jarige studie of deeltijd/thuisstudie van 4 jaar een permanent visum aanvragen trouwens?

2) Sponsorship visum, uitdagend maar niet onmogelijk.

3) Skilled Migration?? Ik heb 232312 Industrial Designer op de ASRI zien staan. Mijn diploma past in de omschrijving, maar ik heb geen 5 jaar werkervaring. Enkel 1,5 / 2 jaar een eigen bedrijf gehad hierin. Crisis in NL dus veel tijdelijke baanjtjes tussendoor en toen naar Australië.

Het is sowieso lastig om als Interieur Architect gesponsord te worden. Ik heb veel werkervaring in andere dingen maar kan daar niets van bewijzen op het moment. Dus heeeel misschien kan ik het dan via skilled migration proberen om terug Oz in te komen?
Of....

4) Is het misschien ook een optie om via New Zealand Australië 'binnen te komen'. Daar kan ik nog gewoon een WHV aanvragen voor een 2e WHV gaan enzo. Of is dat een langere lijdensweg?
Doel is om zsm in Australië terug te zijn, terug naar mijn vrienden, spulletjes en mijn überstoere Nissan Pintara uit 1987 :)

Thanks voor jullie reacties!
 
Last edited:
Jeetje Avatar, wat een uitzoekwerk heb je voor je!
Ik had inderdaad je andere topic al gezien, goed dat je zo snel bezig bent met de andere wegen naar Australie te verkennen. Als ik je post zo lees denk ik dat een gesprekje/mailtje met een migratiebureau je toch wel heel erg kan helpen om in de juiste richting te gaan. Geen idee wat in jouw situatie handiger is, of sneller.

Ik snap wel dat je heel snel weer terug wilt naar je leven daar, maar het kan misschien zo maar zijn dat de beste optie voor jou om een visum te verkrijgen niet de snelste is. Maar zo te lezen heb je wel een goed netwerk daar. Ik zou daar ieder geval mee blijven communiceren, blijf in contact met mensen zodat ze hun ogen en oren open kunnen houden voor je. En in de tussentijd een andere weg inslaan vanuit hier en dan maar kijken wat het beste werkt voor jou. Veel succes ieder geval!
 
Thanks Sjar voor je support. Tsja ik ben allergisch voor liefdesverdriet :p en achteroverleunen helpt me ook niet sneller naar Australië.
Stiekum (na wat meer lezen en rondspitten op dit forum en internet) zit ik toch meer in de richting van het studie visum te denken omdat het wat haalbaarder is. Het is al sinds mijn afstuderen een wens om een échte Architect te worden haha Kan ik die wens wellicht met mijn Australië droom tegelijk waar maken. Maar goed, het nieuwe studie jaar begint al in Februari dus dat is misschien wel heeeeel snel.
 
Wow Avatar, ik bewonder je inspirerende "omdenken"! Ik lees even met je mee, want eventueel wordt het voor mij ook verder afstuderen in Australië nadat ik hier in NL m'n bachelor op zak heb :)
 
Sinds afgelopen week ben ik geen spouse meer van een Australiër. Nu kom ik hier niet voor medeleven haha

Ik leef met je mee! Scheiding is niet makkelijk!

Maar met zo'n profielbeeld moet het toch niet moeilijk zijn weer een Australier aan de haak te slaan? Anders gaan wij eens koffie drinken? Als je eens in Berlijn bent? :)
 
Berlijn is leuk idd en ik ben dol op koffie dus wie weet bobbak ;)
@slatsr is dat serieus via Indonesië Australië binnen gaan? Of heb jij ook koffie klaar staan :p
 
Dat is zeker serieus.... Serieus gevaarlijk. Met een gammel bootje dobberen naar Christmaseiland en dan 'aller hartelijkst' ontvangen worden door Tony Abott.
 
Misschien heeft Tony Abott ook wel koffie voor me in PNG haha Nee ff echt serieus, dat skilled visum is zoals het nu lijkt niet haalbaar helaas. Toch verkeerde studie gedaan ;) Studie visum is vrij haalbaar maar daar maak ik ff een nieuwe post voor want dan past het niet meer in dit draardje.
 
Sinds afgelopen week ben ik geen spouse meer van een Australiër. Nu kom ik hier niet voor medeleven haha Maar voor een oplossing om toch mijn leventje wat ik hard had opgebouwd in Oz voort te kunnen zetten. Ik heb al mijn WHV opgerbuikt (ook geen kans op 2e WHV), Spouse visa is ook geen optie meer. Dus ben ik in de Study-, Sponsor- en Skilled Migration visums gedoken.
En het duizelt allemaal een beetje... Mijn vrienden en kenissen in Australië hebben destijds al geprobeerd om een sponsor voor mij te vinden maar dat was toen al lastig dus daar hoop ik nu ook niet te veel op.
Zelf een sponsor vinden vanuit hier een hele uitdaging. Ik zeg niet onmogelijk maar toch bekijk ik graag de overige mogelijkheden om terug in Australië te komen.

Op dit moment bezit ik een Bachelor degree in 2010 behaald als Interior Architecture and Design. En ook heb ik nog ergens een MBO diploma als vakbekwaam hovenier onder het stof liggen ;)
Er zijn volgens mij enkele opties;

1) Student visa voor 2 jaar een CRICOS geregristreerde opleiding doen in een richting die op de SOL lijst staat en dan een 186/187 permanent aanvragen. (is een goede optie maar wel heel duur natuurlijk, en wat kan ik het beste gaan sturenden dan ivm de SOL lijst?) Kun je ook na een 4 jarige studie of deeltijd/thuisstudie van 4 jaar een permanent visum aanvragen trouwens?

2) Sponsorship visum, uitdagend maar niet onmogelijk.

3) Skilled Migration?? Ik heb 232312 Industrial Designer op de ASRI zien staan. Mijn diploma past in de omschrijving, maar ik heb geen 5 jaar werkervaring. Enkel 1,5 / 2 jaar een eigen bedrijf gehad hierin. Crisis in NL dus veel tijdelijke baanjtjes tussendoor en toen naar Australië.

Het is sowieso lastig om als Interieur Architect gesponsord te worden. Ik heb veel werkervaring in andere dingen maar kan daar niets van bewijzen op het moment. Dus heeeel misschien kan ik het dan via skilled migration proberen om terug Oz in te komen?
Of....

4) Is het misschien ook een optie om via New Zealand Australië 'binnen te komen'. Daar kan ik nog gewoon een WHV aanvragen voor een 2e WHV gaan enzo. Of is dat een langere lijdensweg?
Doel is om zsm in Australië terug te zijn, terug naar mijn vrienden, spulletjes en mijn überstoere Nissan Pintara uit 1987 :)

Thanks voor jullie reacties!

Hi avatar,
Ik kom je verhaal hier tegen en ik zit precies in het zelfde schuitje. Heb jij inmiddels al een oplossing gevonden? Hoor graag wat jij hebt gedaan.
 
Hi Rachel, welkom op Xpdite. Avatar is al langer niet meer actief op het forum, dus de kans is klein dat zij zal antwoorden. Het is waarschijnlijk handiger om je eigen draadje aan te maken in Even voorstellen en daar je vragen te stellen. Veel succes!
 
Hi @Rachel88 ,

Als je inmiddels een definitief partner visum heb (BC/100), dan kan je volgens mijn gewoon in Australia blijven.
Bij een niet permanent visum zijn er mogelijkheden om te blijven, bijvoorbeeld als er AUS kinderen bij betrokken zijn.
Het beste is om even een telefoontje te plegen naar de Immigratiedienst.

Ik vond het volgende op een immigration website:
If the break-up happens after your partner has obtained permanent residence there is no requirement to involve DIAC. It is basically just a civil matter between you and your ex-partner.You cannot have your former partner's visa cancelled; you cannot have them removed from Australia.

Als het tijdelijke visum is omgezet naar een definitief visum (100) dan geldt m.i. bovenstaande.
 
Last edited:
Back
Top