Geld aan familie vragen?? Durf ik niet!

v711annelies

New Member
Hoi mensen,

Ik ga over een half jaartje naar Adelaide om daar te studeren (Intercultural Studies).  Ik sta nu ingeschreven voor een 1-jarige studie, maar ben bezig om daar een 2-jarige studie van te maken.  Het probleem is, dat ik net ongeveer 5,000 euro tekort kom.  Dat is te weinig geld om daar mn hele droom van emigreren voor op te geven toch?  (Ik moet daar 2 jaar studeren om te emigreren, op een andere manier lukt het me niet, tenzij ik nog 4 jaar in NL wil wonen). Nou dacht ik, ik vraag het gewoon aan familie-leden (ooms en tantes enzo). Is dit vet asociaal om te doen? Ik zie ze namelijk bijna nooit, heb zelf bijna heel mn leven in het buitenland gewoont.  En wat zou ik in zo'n brief/email moeten schrijven?  Ik zie geen andere manier om aan die 5,000 te komen.

Thanx!
An

Hoi An,

Gezien het feit dat je hier vraagt of je je familieleden om geld kunt vragen, zegt natuurlijk al genoeg over jouw verwachting ten aanzien van hun reactie...

Misschien kun je je droom nog even uitstellen en een baan nemen om aan die 5000 euro te komen? Er zijn hier op het forum legio mensen die heel graag willen emigreren en daar alles voor op zij zetten en zich zelfs laten omscholen... Met het omscholen komt inderdaad het probleem van tijd, voor de meesten hier zit er niets anders op dan de tijd "gewoon" uit te zitten en wachten totdat ze daadwerkelijk kunnen emigreren...

Sorry, ik heb geen pasklaar antwoord op je vraag, maar als ik jou was zou ik nog even verder nadenken en kijken of je op een andere manier aan die 5000 euro kunt komen...

Groet,
Lela

Hi

Heb inderdaad ook al het idee dat je het antwoord zelf weet :smile:, maar geld vragen/lenen loopt erg vaak op ellende uit. Tenzij je met een heel goed plan voor de dag komt....maar dan nog. :| 5000 Euro is een hoop geld....

Misschien verstandig om het hele verhaal een jaar of wat uit te stellen??? en ondertussen kei hard dat geld bij elkaar sparen/verdienen?

Succes in ieder geval
Syl :smile:

het hangt ook behoorlijk af van wat je familie doet, toch?
Is er een familie lid waar je een betere band mee hebt?
is er iemand voor wie zo'n bedrag een investering zou kunnen zijn? (al is het maar in 'feeling good')
Uit je posting haal ik een beetje dat je het niet persoonlijk durft te vragen; per e mail of per brief lijkt mij eigenlijk niet zo'n goed idee, krijg eerst iemand enthousiast voor je plan en leg dan uit dat je wat geld te kort komt, maar dat wel terug wilt betalen. Ze moeten het leuk vinden om je te helpen. Schriftelijk wordt zoiets puur bedelen.

veel succes. Het is inderdaad te klein om je plannen voor opzij te zetten, maar je moet wel een beetje je best doen. denk ik.

Ik vind het helemaal geen gek idee!
Niet alleen aan je familie vragen: gewoon een project van maken (incl. website en ratteplan)!!!!!
Iedereen die je kent (en niet kent) om een vrijwillige bijdrage vragen (dus niet een lening). Gewoon uitleggen wat je droom is en daarvoor staan!!!! Hoe weinig mensen staan tegenwoordig voor iets wat ze echt willen.......ik mag dat wel.
Ik doe zeker een bijdrage als je dit als plan doorzet..........! Mijn steun heb je. Mocht er iets mis gaan of je plan gaat niet door, kun je gewoon je integriteit behouden door het geld weer terug te geven!

Over studeren betreft: ik had ooit hetzelfde plan als jij. Mij werd toen aanbevolen door een migration agent hier in Australie: don't worry, als student mag je 20 uur per week werken en in de vakanties full time. Je tuition geld hoef je per semester te betalen. Dus je hebt nog een hele tijd om die 5000 euro bij elkaar te krijgen voor je tweede jaar. En ook: de vakantie duurt hier zo'n 3 maanden dus dan kun je behoorlijk hard werken en flink sparen! En in het ergste geval is er altijd nog je credit card om de boel wat te spreiden.......(met een goed plan hoe je dat gaat af betalen/financieren).

Hier in Australie leeft werkelijk iedereen op krediet....misschien een beetje "best" of both worlds mentaliteit van maken??

Succes! (denk ik nou zo extreem out of the common box?)

Henriette

Back