geld oversluizen vs. auto kopen

r2d2

Member
Hoi,

5 november vliegen we naar Melbourne. 1 van de eerste dingen die we daar waarschijnlijk gaan doen is een auto kopen. Nu vroeg ik me het volgende af: waar betaal je op dat moment mee?

Kijk...

Al ons spaargeld staat nu op een girorekening (met Internetbankieren) van de postbank. We hebben nu nog geen Australische rekening, maar gaan die natuurlijk openen op 1 van onze eerste dagen. Dan kunnen we een deel van ons spaargeld overmaken (hoeveel is eigenlijk maximaal in 1 keer?), terwijl we de rest laten staan in NL, zodat we dat met kerst kunnen overmaken (gunstige koers).

Maar eer dat geld in kleine blokjes op onze OZ-rekening staat zijn we al zoveel dagen weer verder, dat we die auto allang nodig hebben gehad. Cash 10.000 dollar meenemen begin ik ook niet aan. Hoe betalen ze daar eigenlijk een auto bij een cardealer? Cash of check.. of....

Groeten Sander

Hoi Sander,

Wellicht dat je nu alvast vanuit NL een rekening kunt openen, die je daadwerkelijk 'activeert' (legitimatie) als je eenmaal in Australië bent.
Biedt dan de mogelijkheid nu vast geld over te maken naar die rekening (zelf ga ik het ook op deze manier doen....alleen open ik de rekening pas in december - de contacten met de bank heb ik al gelegd).

Wellicht dat de volgende site je vast wat informatie geeft over de te kiezen bank: www.infochoice.com.au

Succes met het kopen van de auto!

Groet,
Marc

Hoi

Een auto kopen en cash betalen betekent korting, het schijnt (verbeter me als het niet waar is) dat grote aankopen vaak op afbetaling gebeurd.

groetjes Kees

[quote author=r2d2 link=topic=7757.msg100884#msg100884 date=1192342784]
terwijl we de rest laten staan in NL, zodat we dat met kerst kunnen overmaken (gunstige koers).
[/quote]

??? leg uit... :)

Hoi Sander,

Ja kan je spaargeld bijv via HIFX overhevelen naar OZ. Ze berekenen er niets voor, dus geen kosten. De enige kosten die je hebt is vanuit je eigen bank als je het naar HIFX overboekt. Het werkt zo : Je spreekt met HIFX af op welke manier je je geld wil omzetten in A$ (Je moet je wel van tevoren even registreren bij ze maar ook dat is zonder verplichtingen of kosten, zie hiervoor de info van HIFX zelf) en zij transferren het naar een australische bankrekening. Deze laatste kan lastig zijn omdat je een adres moet hebben waarop je geregistreerd staat. Dan kun je op een moment als de koers gunstig is (nu erg laag, 1,56 ongeveer) je geld laten transferren met één telefoontje. Of je kiest voor een minimale omrekenkoers, zij transferren het dan als die koers bereikt is, of per eenbepaalde datum. Wij deden dat in augustus toen de koers over de 1.70 kwam. En het heeft dik gescheelt.

Een auto betalen kan het gemakkelijkst met een z.g. bankcheque, deze is ook voor forse bedragen via je eigen bank hier uit te schrijven op naam van de autoverkoper en die kan 'm dan weer innen. Zie voor info over een auto kopen de posts hierover op het forum want dat is nogal anders dan dat je in Holland gewend bent. Koop je van eenparticulier, let dan goed op dat alle papieren kloppen en er geen schuld op de auto open staat, want die neem je over.

Voor het adres van HIFX ;

http://www.hifx.com.au/

Het handigst is als je snel een Australisch rijbewijs aanvraagt, dan heb je meteen een ID tot je beschikking en als Nederlander hoef je alleen maar een ogentest te doen (DE letters kun je bijna vanuit Holland lezen zo groot zijn ze) maar ook hier heb je een verblijfadres nodig. Een internationaal rijbewijs heeft geen nut, want de RTA in NSW heeft een groot boek met vrijwel alle beschrijvingen van ID papieren tot hun beschikking.

Veel succes

[quote author=4np link=topic=7757.msg100888#msg100888 date=1192352818]
[quote author=r2d2 link=topic=7757.msg100884#msg100884 date=1192342784]
terwijl we de rest laten staan in NL, zodat we dat met kerst kunnen overmaken (gunstige koers).
[/quote]

??? leg uit... :)
[/quote]

Ik heb begrepen dat de koers om geld over te maken van NL naar Oz vaak het meest gunstig is rond de Kerst.

Groeten Sander

[quote author=Wilsil link=topic=7757.msg100896#msg100896 date=1192361933]
Het maximale bedrag wat je per keer kan overboeken is 50,000 euro
[/quote]

Is dat alleen bij de postbank of bij alle banken?

Groeten Sander

Er is geen typische periode waarin de koers gunstiger is dan op een ander moment. Dat is volkomen onvoorspelbaar - Als het anders was was ik inmiddels al multi-miljonair -. Momenteel is het niet echt gunstig, maar wanneer de AU-dollar weer gaat zakken: wie het weet mag het zeggen. (maar daar hou ik die wijsneus dan ook aan.....  :evil:)

Voor zover ik weet is de max van EU 50.000 een zaak van de Nederlandse Bank. Als je meer wilt overmaken kan dat ook in een keer, maar dan moet er een formulier ingevuld worden (dat was vroeger = 1999) al voor kleinere bedragen nodig. Ik had toen ook een registratienummer van de Ned. Bank wat ik- samen met de soort betaling code - op de overboekingsformulieren most vermelden. Erg ingewikkeld allemaal toen. Tegenwoordig boek ik alles in tranches van minder dan EU 50.000 over - via internet en dat geeft geen problemen.

Hoi r2d2,

Misschien is het wel een idee om tijdelijk een goedkope "backpackers" auto te kopen zodat je wel de dingen kan doen die je moet doen en je tegelijkertijd kan orienteren op een nieuwe(re) auto EN kan wachten tot je geld binnen is.

In Melbourne zijn er meerdere autoverkopers die dat soort goedkope auto's verkopen en soms zelf "terugkoopgarantie" geven. Eentje in het centrum waar ik wel goede verhalen over heb gehoord zit tegenover victoria market, ergens bij Therry street als ik me niet vergis.

Groet,
EandE

Telegrafisch overmaken (of gewoon met de IBAN codes etc.) duurt ongeveer 48 uur. Dus tijd genoeg om eea te regelen voor de betaling van de auto.

Veel plezier met uitkiezen!

henriette

Back