geldigheid nederlandse diploma

jv

New Member
Zijn mijn nederlandse diploma's geldig in Australië? c.q. waar kun men dit navragen of is er een instantie die dit accrediteert en mag je op grond van je nederlandse diploma hetzelfde vak uitoefenenen?.

Betreft diploma Assurantie-B en diploma Erkend Hypotheek adviseur, alsmede het diploma ondernemersschap detailhandel en AGF.
Mag je op grond van deze diploma's in Australië (a) een eigen zaak beginnen (B) als assurantie- of hypotheekadviseur werken.
Wij willen graag emigreren maar wel op een goede manier.

Wie helpt ons

Hoi

Nee ik denk niet dat je diplomas op verzekerings gebied geldig zijn, zo ja laat het mij ook weten want ik heb A.  In het begin me er in verdiept maar opgegeven.  Andere wetgeving. 
Je kan bijscholing etc krijgen of bij een kantoor gaan werken en opnieuw opbouwen.  Voor je hypotheek ervaring etc kan je je ook laten bijscholen en geloof me het zal ongetwijfeld niets voorstellen maar je moet het toch doen.  (dit was mijn ervaring in SA)

Succes ermee.

SIdonia

Hoi Sidonia en JV

Ik heb onlangs ook mijn diploma's laten legaliseren. Je kunt op de site kijken van Informatie beheer groep. Je klikt dan in de linkse menubalk diplomawaardering aan en dan print je de folder uit. Daar staan tevens de tarieven op. Succes ermee

Helaas waren er van de 3 diploma's die ik heb laten legaliseren maar 1 geldig. Ik zou alleen eenvoudig administratief werk kunnen doen of down under vervolgopleidingen kunnen doen.

groetjes heidi

Hi Heidi

Jij hebt verzekeringsdiplomas laten erkennen?  Welke werd erkend dan en waar staat het mee gelijk in Oz?

Sidonia

Hoi,

Er is een verschil tussen erkennen in NL (Zoek op Nuffic en IB-groepn op dit forum) en of het diploma geldig is voor je Skill Assessment in Australie. Dat laatste bepaald niet de IB-groep, maar de Skill Assessment Instantie in Oz (TRA, VETASSESS, AEI-NOOSR, enz.)

Vervolgens heb je dan ook nog organisaties die na je visum bepalen of je je beroep mag uitoefenen/een zaak mag beginnen.

Groeten Sander

[quote author=heidi76 link=topic=8250.msg118793#msg118793 date=1212659519]
Hoi Sidonia en JV

Ik heb onlangs ook mijn diploma's laten legaliseren. Je kunt op de site kijken van Informatie beheer groep. Je klikt dan in de linkse menubalk diplomawaardering aan en dan print je de folder uit. Daar staan tevens de tarieven op. Succes ermee

Helaas waren er van de 3 diploma's die ik heb laten legaliseren maar 1 geldig. Ik zou alleen eenvoudig administratief werk kunnen doen of down under vervolgopleidingen kunnen doen.

groetjes heidi
[/quote]

Helaas, alle diploma's wat met verzekeringen etc. te maken hebben vallen niet onder het reguliere onderwijs.
Informatie beheer groep, COLO en Nuffic kunnen niets voor je betekenen, zelfs Min. v. Financiën niet. Deze instanties had ik al benaderd voor ik mijn probleem op dit forum plaatste, vandaar mijn oproep.

Ik heb wel een geluk ik ben in Australië geboren ben, helaas kwamen mijn ouders terug naar Nederland toen ik 7 jaar was.
Ik heb nu geregeld dat ik mijn diploma's (gecertificeerde kopieën gemaakt door de Australische ambassade)naar de betreffende instantie in Melbourne opstuur en deze gaat deze dan kwalificeren, als hoge uitzondering maar als service voor een australiër in Nederland.  :up:
Deuren gaan open als je de australische nationaliteit hebt, wat ben ik blij dat ik in 2007 mijn australische paspoort heb aangevraagd.
Nu nog mijn huis verkopen en dan vertrekken wij.

Hoi JV

Ben erg benieuwd waar ze mee terugkomen.  Zou het graag willen weten, wellicht kan ik het daarna ook aanvragen.  (ik heb C, B en Algemeen - A op verzekeringsgebied)

SIdonia

Hoi Sidonia,

Ik heb wel diploma's laten legaliseren bij de IB-groep, maar geen verzekeringsdiploma's
Ik had er 3 te legaliseren
1) KMBO administratie 1996-wel geldig in australie; heb er 3 gewaarmerkte kopieen bij gekregen+apostillestempel.
2) Medisch receptioniste (LOI) 2005-niet te legaliseren omdat het geen officieel mbo-diploma is
3) basisopleiding doktersassistente 2003- niet geldig; ook dit is geen officieel diploma; niet erkend door WEB

Alles wat ik kan in australie is eenvoudig administratief werk doen bv data-entry. Zelfs hier zou ik al blij mee zijn. Voor mijn kmbo diploma moet ik nog een statusverklaring hebben maar daarvoor moet ik naar Colo in Zoetermeer.
Ik heb in totaal 4 jaar ervaring als (medisch)-administratief medewerker; 2 jaar bij een huisarts waar ik vooral medisch administratief deed(afspraken, recepten, archiveren ed) en 2 jaar bij een zorgcentrale. Daar deed ik voornamelijk data-entry voor kraamzorgplannning, personenalarmering. Ook was ik regelmatig te vinden in het archief. en deed ik reprowerk(kopieren van informatiemappen mbt personenalarmering en kraamzorg.
Als ik er even achteraan ga dan kan ik ook nog wel positieve referenties krijgen denk ik. In eerste instantie zou ik er maar 2 maanden zijn, maar het is 2 jaar geworden en dat zegt genoeg.

Ik kan nu mijn diploma laten certificeren en vertalen en datzelfde geldt voor de referenties.

We hebben momenteel nog geen concrete plannen om te gaan, maar ik weet qua opleidingen wel een beetje waar ik aan toe ben.

Mijn man is een australier(ned. ouders) met een vrachtwagenrijbewijs dus ik denk dat hij als australian citizen geen problemen heeft om aan het werk te komen.

Groetjes Heidi

Back