Genaturaliseerde Australier.

Rene-L

XPdite Sponsor
Om een kort verhaal lang te maken;

Ik ben geboren in Nederland in 1947 en ben met de hele familie naar Australië verhuisd in 1960. Na 2nd year High School af te hebben gemaakt ben ik gaan werken. Dus vanaf mijn 15de. Toen ik 17 werd, ging ik het leger in voor drie jaar. Daarvoor moest ik me naturaliseren.
Heb daarna diverse baantjes gehad in o.a. Sydney, Brisbane, en diverse plaatsen er tussen.
In de tussentijd ook nog voor twee keer een jaar in N.Z. gewerkt. (Heb dus ergens state pension opgebouwd???).
In 1975 terug naar Nederland. Werken hier, een lieve meid ontmoet waar ik een LAT relatie voor 13 jaar mee had, 10 jaar samengewoond en 11 sept. 2004 in Kuranda (bij Cairns in Qld.) getrouwd. Waarom Oz? Een subtropisch huwelijk leek ons fantastisch en kon bij mijn zus terecht. We hebben geen kinderen, wel een kat, een hond en een papagaai (plus een bult vissen).
Ik ben ook nog voor drie weken in Oz geweest in 2001. (Staat vermeld in mijn Pasport.)

Nu mijn (onze) vraag (vragen).
In een paar jaar tijd kan ik met pensioen. Ik lees in het forum over allerlei soorten mogelijkheden om met pensioen te gaan in Oz. Maar ik kan weinig vinden met hulp voor een genaturaliseerde Australiër die hier dus een arbeidsverleden heeft van 30 jaar maar ook in Australië heeft gewerkt.
Ik heb geen moeilijkheden gehad om door de douane te komen (“Wat doet u hier?”, “bent u van plan lang te blijven?”, “wat is het doel van uw bezoek?”, etc, etc) Zelfs toen wij vorig jaar door de douane gingen, werd mij gevraagd waarom wij niet door het gedeelte gingen voor Australiërs? Toen ik zei dat mijn (toen) vriendin Nederlandse was, zei de douane beambte dat dat geen probleem was aangezien ik Australiër was, en zij met mij mee ging.

Voor Paula is het geen probleem om een spouse visa te krijgen. Maar ik ben nu al zo lang in Nederland. Kan ik gewoon terug? Val ik misschien onder de Expat regeling? Hoe zit het met het ev. state pension dat ik in Oz heb vergaard? Hoe krijg ik daar informatie over? Hoe zit het met de AOW dat ik hier heb opgebouwd? Paula heeft een WAO uitkering. Kan dat meegenomen worden?

In andere woorden, we barsten van de vragen waar we moeite mee hebben om een antwoord te vinden.

Waar, hoe en met behulp van wie kunnen wij verder?????

Hoi Rene,

Volgens mij is Ineke (hier zeer actief op dit forum) ook een genaturaliseerde Australiër. Zij en haar man (hij op een spouse visum) gaan ook terug. Het lijkt me geen probleem voor jullie. Lees de brichtjes van Ineke anders even, dan kom je er denk ik snel genoeg achter wat te doen. En anders reageert zij (of een ander) vast wel. Succes en welkom, F

Hi Rene.

Heb je berichtje gelezen en kan een heleboel voor je antwoorden.
Nu even geen tijd maar zo spoedig mogelijk zal ik het doen.
Dont worry komt allemaal goed.

Gr Ineke   :up:

Hi rene.

Ben ik weer. Leuk ik ben ook van 1947 en in 1965 alleen naar Aus gegaan.
Nu 3 en half jaar in NL en Nov weer terug naar Aus.
Nu over jullie, Ten eerste heb je nog een geldig Aus paspoort?
Zo Ja geen probleem kun je zo Aus binnen komen, en heb gewoon alle rechten
die er bij horen.
Als je paspoort niet meer geldig is, moet je geloof ik in Den Haag een nieuwe
aanvragen. Daar weet Fritsie weer alles van.
Voor je vrouw moet je een spousevisa aanvragen in Berlijn.
Heb niet gelezen of je kinderen heb, laat het even weten.
De AOW die hier op gebouwt heb kan je als je 65 bent in Aus aanvragen,
en wordt van NL Naar Aus gestuurd.
Een WAO uitkering kan je meenemen naar Aus, heb gehoort dat het wel een
beetje papier werk is maar de moeite waard denk ik.
Als Je eenmaal 65 bent kun je een goverment pension krijgen,
maar voor elke dollar die je van NL krijgt gaat er 50 cent per dollars van je Aussie
pension af.
Ik hoop dat het een beetje geholpen hebt,
als je nog meer wil weten vraag maar.
No problem!!

Gr Ineke   :wink:

Hi Ineke,

Bedankt voor je reply.
Zoals in mijn eerste bericht staat; “We hebben geen kinderen, wel een kat, een hond en een papagaai (plus een bult vissen).”  Mijn pasport heb ik ieder jaar trouw vernieuwd (in geval dat).  Het moet opnieuw vernieuw worden in 2007, en dat kan gewoon nog in Den Haag. Ik hoef daar niet naar Berlijn voor.
Een van de vragen is, of ik ergens uit kan zoeken of ik (voor de jaren dat in Oz heb gewerkt) ook in aanmerking kom voor een Government pension en hoe daar t.z.t. aan kan komen.
(Toen mijn vader terug kwam in Nederland, moest hij een zeker deel inleveren van zijn AOW voor de jaren dat hij in Oz had gewerkt. Hij kreeg nog wel een gedeelte van zijn Government pension (uit Oz) per jaar opgestuurd. (Hij is helaas een aantal jaren geleden overleden, dus kan het hem niet meer vragen).)

Ik heb nog een aantal jaren te gaan voor mijn pensioen. Ik ben (nog) van plan om hier tot mijn 65ste te blijven werken, want als ik eerder stop, zou dat te veel gaan kosten t.a.v. van het bedrag wat ik dan zou kunnen krijgen. (Ben ook op zoek naar de z.g. “Oprot premie”. Maar ik ben bang dat ik daar niet in aanmerking voor zal komen.) :lol:

We zijn vorig jaar voor 6 weken in Cairns en omgeving geweest (en daar getrouwd). Helaas was dat voor Paula te kort om een voldoende indruk te krijgen van Australië. We zijn dan ook van plan om weer daar heen te gaan voor een vakantie om ook een beetje rond te kijken. Ik heb een zus die in Kuranda (bij Cairns) woont en een zus die in Adelaide woont. Aangezien Paula nogal een koukleum is, zal het waarschijnlijk wel Qld worden waar wij voor kiezen. Maar de hoofdkeuze zal aan Paula liggen.
In de tussentijd zal ons huis wel een beetje meer waard worden, dus als wij het zullen verkopen houden we waarschijnlijk genoeg over om een leuk huisje te kopen daar.

Wat het inleveren van de 50c per dollar betreft, het is altijd beter dan het allemaal in te moeten leveren. (Als Je eenmaal 65 bent kun je een government pension krijgen, maar voor elke dollar die je van NL krijgt gaat er 50 cent per dollars van je Aussie pension af.)

Wat de link betreft wat Ton doorgaf (zie Re. Uitschrijven bevolkingsregister. d.d. 8 sept) over een dual nationality, dat zal waarschijnlijk wel van toepassing zijn voor Paula. Maar als ik kijk naar de toepassing voor mij. Stuit ik op diverse vragen. (B) als u voor uw 18e jaar vijf jaar lang onafgebroken hoofdverblijf heeft gehad in het land van die andere nationaliteit, dan verliest u het Nederlanderschap niet;) Ik ben dus aangekomen toen ik 12 was. 12 jaar oud plus 5 jaar verblijf=17 jaar. Nu is een van de vragen of ik daar ook nog in aanmerking voor kom. Mijn ouders hadden zichzelf al laten naturaliseren, en ik heb mezelf laten naturaliseren toen ik het leger in ging met mijn 17de. Zal dus daarvoor ook contact moeten opnemen met MinBuZa.

Kom je nog een beetje uit mijn iets verward verhaal????

Ik denk dat er nog wel meer vragen zullen komen.

Voor  nu. tot horens (lezens??)

Groeten Rene

Hi Rene.

Dit stukje (
Toen mijn vader terug kwam in Nederland, moest hij een zeker deel inleveren van zijn AOW voor de jaren dat hij in Oz had gewerkt. Hij kreeg nog wel een gedeelte van zijn Government pension (uit Oz) per jaar opgestuurd. (Hij is helaas een aantal jaren geleden overleden, dus kan het hem niet meer vragen).)

De reden dat je vader minder AOW kreeg is dat de jaren dat hij weg was uit NL
geen AOW heeft opgebouwd. Want elk jaar dat je niet in NL woondt verlies
je 2%  van de 100% die je bij 65 krijgt.
Voor jou is het om gekeert als je in Aus woondt.
Het verschil met NL is dat al ben je lang weg geweest van Aus krijg je toch het volle
pension als je helemaal geen andere inkomen hebt.
Als je voor een of andere reden nu al in Aus zou willen wonen,zou je je AOW vrijwillig
kunnen door verzekeren.het is mogelijk voor 10 jaar max.
Misschien ook een oplossing.

Nog even een vraag, wat bedoel je met Paula duel nationality?
En heb je zelf nog de NL nat?

Gr Ineke.

Hi Ineke,

[quote author=Ineke link=topic=2566.msg27644#msg27644 date=1126643035]
Het verschil met NL is dat al ben je lang weg geweest van Aus krijg je toch het volle
pension als je helemaal geen andere inkomen hebt.
Als je voor een of andere reden nu al in Aus zou willen wonen, zou je je AOW vrijwillig
kunnen door verzekeren. het is mogelijk voor 10 jaar max.
[/quote]

Dit duizelt. Houdt dat in dat als ik nu terug zou gaan, ik voor de volle pond mijn Australian  pension krijg, maar dan met aftrek van de AOW die van Nederland krijg (die 50c op de dollar) met mijn 65ste. Ik zal dan toch werk moeten vinden voor de laatste 7 jaar tot mijn pensioen. Dat zou moeilijk worden. Tenzij ik "on the dole" zou gaan.
En hoe verzeker ik de OAW premie voor de overblijvende (7) jaren?
Maar “helemaal geen ander inkomen”? Mag ik aannemen dat ik op een of andere manier gekort zou worden als mijn extra pensioen (niet de AOW dus) bij mijn AOW opgeteld wordt?

Verder op de vraag van jou over Paula’s dual nationality. De link die ik van jouw Ton kreeg is onderdeel van de volgende boodschap;
Je kan de bepalingen van het Min. v. Buitl. zaken hier lezen.
http://www.minbuza.nl/default.asp?CMS_ITEM=936C2A8791BE4424A3AE471AB6BFF230X3X46044X65
Ik ben aan het uitzoeken hoe het is als wij gaan trouwen in Aus.
Zoals ik het lees, kan ik mijn NL pp houden.
Gr. Ton

Op de bladzijde die de link doorgeeft, staat o.a. het volgende;
c) als u een andere nationaliteit wilt krijgen, verliest u het Nederlanderschap niet als u gehuwd bent met iemand van die andere nationaliteit.
Dat houdt dus in dat aangezien Paula met een Australiër getrouwd is, dat zij dus haar Nederlandse nationaliteit behoudt, zelfs al zou ze een Australische nationaliteit aanvragen (aannemen).

Zoals het op het ogenblik er uit ziet, roept alles meer vragen op.
Wel leuk hoor!!!

Ben in afwachting.

Gr. Rene

Back