Geregistreerd partnerschap / de-facto financieel en dergelijke

n2go

New Member
Haai,

Tijdje zijn we druk bezig geweest met dingen regelen en 31 oktober gaat de vlucht naar Perth!! jeeeeeeej!

We zijn een stel wat niet getrouwd is en die ook nooit een geregistreerd partnerschap hebben aangevraagd. (we zijn nog "jong" :))

Nu vroegen wij ons af hoe de regels in Australie zijn mbt. de-facto relaties. In Nederland krijg je financiele voordelen als je getrouwd bent of geregistreerd staat. Is er ook zoiets in Australie?

we willen in australie ook financieel helemaal een stelletje gaan zijn.  :tent:

alle financiele tips zijn welkom :)

Hey N2GO,
Ik heb totaal geen antwoord op je vraag want ik (wij) zitten met dezelfde vraag.

Ook wij hebben in NL 4 jaar samengewoond zonder enig contract of huwelijk. Hoe zit dat straks in australie als er bijvoorbeeld in het meest negatieve geval één van ons overlijd?
Waarschijnlijk gaat mijn nalatenschap dan richting mijn ouders ipv richting mijn partner. Moeten we om dat te regelen straks in australie trouwen omdat eventuele huwelijkse voorwaarden uit nederland niet gelden in australie, kunnen we hier een samenlevingscontract maken (die dan ook waarschijnlijk toch weer niet wordt erkend in OZ)...

Alle tips of ervaringen zijn ook wat ons betrefd welkom!!

Ga naar een sollicitor en laat daar je 'will' opmaken en regel daar alles in.
je kan ook nog een (ben de naam kwijt) ander ding op laten maken waar
je in regelt dat je partner alle beslissingen voor je kan nemen als jij dat
niet meer kan.

Verder merken wij geen verschillen tussen getrouwd zijn of niet.

Geregistreerd partnerschap bestaat hier niet, dus als je niet getrouwd bent moet je alles officieel vastleggen. Je moet daarvoor inderdaad naar een sollicitor die dit soort dingen doet. Die kan je ook precies uitleggen wat je allemaal in je testament moet vastleggen. Denk dan niet alleen aan wat er gebeurt als een van jullie overlijdt, maar ook als jullie tegelijk overlijden. Als je kinderen hebt/krijgt is het nuttig vast te laten leggen waar die heengaan. Ook zul je een executeur testamentair moeten aanwijzen (iemand die je testament uitvoert), of liever twee.
Inderdaad kun je ook laten vastleggen wie je "power of attorney" geeft in het geval jullie geen van beiden in staat zijn beslissingen te nemen, b.v. over medische behandelingen.

Nou ja, een sollicitor kan je dat precies uitleggen. Het is geen leuk karwei om dat allemaal te regelen, maar wel heel noodzakelijk. Ik zou je echt aanraden om dat nog dit jaar te doen. Als het eenmaal gedaan is hoef er verder ook niet meer aan te denken, tenzij dingen drastisch veranderen.

Voor het financiele gedeelte: als je een jaar samenwoont wordt je automatisch een "de facto" stel, of je het nu wilt of niet. Voor de belasting wil je dat wellicht niet, maar niets aan te doen. :smile:

Groetjes,
Rixta

Bedankt! dar kunnen we wat mee.

executeur testamentair... zal wel een australier moeten zijn.... eerste willekeurige australier die we zien ;)

[quote author=n2go link=topic=10385.msg146257#msg146257 date=1252297093]
Bedankt! dar kunnen we wat mee.

executeur testamentair... zal wel een australier moeten zijn.... eerste willekeurige australier die we zien ;)

[/quote]

Hahahahaha, hallo, ja ik woon hier net, ja ja, zeg...nu ik toch hoi tegen je hebt gezegd.....jij wilt VAST mijn
exec. test. worden mmmmwwwwhhhhhhhh????? grinnik

Hee, interessant topic...

Wij wonen nu ook 3 jaar samen, maar hebben verder niks op papier staan. We gaan volgend jaar richting Aussie (Perth) en zijn ook aan het kijken wat nu het handigst is. We zitten er b.v. over te denken om in NL nog te trouwen, puur omdat dit misschien het meest praktische is voordat we naar Aussie gaan. Dit ivm kids en hyphoteek in Aussie :). Dan is trouwen in NL misschien makkelijker dan alles regelen in Aussie?

Groeten,

Leon en Chantal

Goh, waarom niet gewoon hier (Australie/Perth) trouwen?? Dan denk ik dat je meteen allerlei zaken min of meer automatisch geregeld hebt. Zelfs als je in NL getrouwd bent, denk ik dat je nog risico's / verschillen hebt t.o.v. gewoon hier trouwen.

NB: Wij hebben eigenlijk ook al heel lang op het lijstje staan om eens te gaan praten met een sollicitor over de verschillen; eerst samenlevings contract & testament, later getrouwd in NL en nu hier wonend. Zonder het zeker te weten ben ik er bijna van overtuigd dat er (hopenlijk kleine) verschillen zijn tov hier trouwen omdat nu eenmaal ook de hele wetgeving (fiscaal etc) toch wel anders is dan in NL.

Als je geen testament hebt, gelden in eerste instantie regels van de federal government. Iedereen kan dan bezittingen claimen; een ex-partner, familie etc. Voor dat alles door de molen is kan het 6 of 8 maanden duren. In die tijd kan de overgebleven partner niets veranderen dat (ook) in jouw naam staat. Het kan dus handig zijn daarom een simpel testament te hebben, en al helemaal wanneer je partner óók overlijdt.

Ireen.

Nog even een vraagje,

omdat wij eerst naar Nieuw-Zeeland gaan voor maximaal een jaar twijfel ik of we in nederland al het een en ander vast moeten leggen met als gevolg dat het misschien niet erkend wordt in australie ofdat we het aankomende jaar nog "ongebonden" (om het zo maar te noemen  :p) door nieuw-zeeland moeten reizen.

Wie heeft hier een goed advies over??

Groetjes Marijn

Kan die link naar de site niet meer vinden, maar zolang je nog een Nederlands staatsburger bent, is het Nederlandse testament nog rechtsgeldig. Datzelfde geld ook voor een zelf opgesteld codicile (?). Zodra je een Australier bent geworden, moet je hier ook een nieuw testament op laten maken omdat de Nederlandse spullen dan niet meer geldig zijn volgens de wet.

Back