Gesponsord visum (457) of permanent???

Dani & Roy

Member
Hallo allemaal,

Wij hebben een half jaar geleden, na vele jaren wikken en wegen, de knoop doorgehakt om te emigreren naar Australie. ;) We hebben 2 zoontjes van bijna 5 en 3 jaar oud. Aangezien we een redelijk duur huis hadden, hebben we de keuze gemaakt om eerst te zorgen voor de verkoop van het huis, en hierna de procedure te starten. Gezien de huizenmarkt durfden we het niet aan om al ons geld in een procedure te stoppen, om vervolgens met het huis achter te blijven.
Momenteel hebben wij voor de 2e keer dezelfde kijkers gehad die echt serieus zijn...ze hebben zelfs al een bod gedaan, dus dat beloofd hopelijk goed nieuws eind van deze week (fingers crossed):up: De bedoeling is dat we dan tijdelijk zullen verhuizen naar een huurhuis hier in de buurt. Maar dan.....graag jullie advies....zullen we gaan voor een 457 of voor een GSM permanent visum? Mijn man is 36 jaar, heeft HTS werktuigbouwkunde gestudeerd en al ruim 12 jaar ervaring als engineer en projectleider in een machinefabriek. We willen ons graag gaan settelen in Perth. Mijn beroep is trouwens HRM-adviseur. Kan iemand ons adviseren hoe de kansen liggen voor een gesponsord visum via een werkgever? Volgens ons is er werk genoeg in engineering en zou dit een reele optie kunnen zijn. We vinden het niet erg om een risico te nemen, als we het maar kunnen overzien. Voordeel zou zijn dat we dan sneller kunnen gaan en het scheelt een hoop procedurekosten. Na 2 jaar kun je volgens mij dan een permanent visum aanvragen. Een GSM visum kost misschien nog wel 2 jaar tijd en een hoop geld, maar biedt wel zekerheid. Het zou fijn zijn als ik via dit geweldige forum wat ervaringen van jullie mag vernemen of tips! Alvast super bedankt! Greetz, Dani

Tja, persoonlijke voorkeur denk ik.
457: werk vinden (en dus een sponsor)vanuit NL is denk ik moeilijk, probeer eens wat via seek.com
je zit 2 jaar vast aan die werkgever en de plaats
maar dan heb je wel werk voordat je gaat
175 (GSM): vrijheid, je kan gaan en staan waar je wil en werken voor wie je wil
geen idee hoe lang het tegenwoordig duurd, zie onderschrift hoe het ons verging
genoeg punten nodig

Succes

Onze ervaring is dat het niet eenvoudig is om vanuit belgie werk te vinden in Oz.
Vind het ook wel een toffere gedachte om een permanent visum te hebben, dan ben je alvast zeker dat je kan blijven en ben je veel vrijer. Dan zit je ook niet vast aan die werkgever, stel dat het tegenvalt.
Bij ons heeft de ganse procedure voor een state sponsored permanent visum 176 in totaal (vanaf tekenen contract bij M2A tot visa grant) net iets meer dan een jaar geduurd. Wel doenbaar lijkt mij?

Tja, het zal waarschijnlijk ook afhangen van de persoonlijke voorkeur (en of we nog spaargeld hebben na de verkoop van ons huis...) @Kat: Wat een snelle procedure inderdaad! Super. Heb je geen IELTS hoeven te doen of lees ik dat niet goed? Zijn er misschien mensen die specifiek in WA ervaring hebben of zicht hebben op de mogelijkheden van sponsoship (457) via een werkgever? Ik hoor van veel mensen die wij kennen die geemigreerd zijn, dat daar juist werk genoeg is, zeker als engineer/werktuigbouwkundige. Er zijn ook redelijk wat vacatures op seek.com die adverteren met sponsorship namelijk.

Waarschijnlijk gaan wij 2 maandjes proberen om te solliciteren om te kijken of we er tussen komen, zo niet, dan knallen we er alsnog een procedure in! Belangrijkste is de verkoop van ons huis, en dat lijkt er (nog) goed uit te zien......nog een paar daagjes in spanning wachten...:confused::rolleyes: Haha..het lijkt wel alsof wij alles andersom doen dan ieder ander...grappig eigenlijk hoe ieder z'n keuzes maakt...maarja, zal wel moeten in deze tijd >:D
Bedankt alvast voor jullie reacties!
groetjes, Dani

@Kat: Wat een snelle procedure inderdaad! Super. Heb je geen IELTS hoeven te doen of lees ik dat niet goed?

Als je kijkt bij andere hun procedureverloop, is een jaar realistisch, gesteld dat er geen speciale problemen opduiken. Ik weet natuurlijk niet hoe het met de nieuwe regels vanaf 1 juli zal zijn...
Ja hoor wij hebben wel IELTS gedaan, hadden die al gedaan voor we met procedure starten. ik (als secundary applicant) heb die in de loop van vorig jaar nog een 2de keer moeten doen, omdat die voor partner slechts 1 jaar geldig is...

Succes alvast! :up:

Wij zitten met hetzelfde dilemma! We zouden op dit moment kiezen voor een 457, als we een sponsor vinden natuurlijk. Met het nieuwe systeem ben je nooit zeker of je ooit een visum zal krijgen, als je voor een permanent gaat. In ons geval zullen er altijd kandidaten zijn met meer punten, waardoor wij bijna geen kans meer maken op een visum. Het eerste is, zoals je al aangaf, een pak goedkoper en minder omslachtig. En je kan idd na 2 jaar een permanent visum aanvragen.

Hou er rekening mee dat wanneer je op een 457 in Australia komt, de ATO vindt dat je een permanente inwoner bent en dus de volle mep belasting betaalt, terwijl DIAC en de meeste andere overheidsorganen vinden dat je een temporary resident bent en dus geen aanspraak kan maken op sociale verzekeringen, allerlei "rebates" etc. Wel de lasten, niet de lusten zeg maar...

En een 457 kan gewoon overgezet worden naar een andere werkgever hoor, dus je zit niet voor 2 jaar vast.

Hey nog een HTS'ers :))))

Wordt lastig om achter de computer werk te vinden in Australie, waarom niet 3 maanden op vakantie en lekker aan de deuren kloppen? Ik had succes na 2 dagen, wel in regionale gebieden zoeken en dan na 1 maand werken voor 857 gaan, zoals ik heb gedaan. Heb je gelijk een permanent visum ;-)!
Een collega "werkplaats chef" uit Thailand is ook gewoon aan de deur komen kloppen, een 457 gekregen en dan omgezet naar een 857 zoals mij. Voor een 857 moet je 1 maand op een temp visa werken, zoals 457 of 417 zoals mij. Er is een hele waslijst van temp visa's die geschikt hier voor zijn.
Ik heb nog nooit de volle mep belasting moeten betalen, niet op mijn temp visa of nu als permanent resident. Ik geloof niet dat ik geluk heb, maar ik heb gewoon de juiste weg gekozen om zo snel mogelijk een permanent resident te worden.

Maak je geen zorgen over de lasten! Procentueel leef je hier bijna gratis als ingenieur ;-). De lusten is ook geen probleem, ik loop gewoon elke keer de emergency van het public system binnen, lekker gratis en goede zorg toen ik temp resident was. Nu betaal ik gewoon voor een prive doctor 75 dollar en krijg je 40 dollar terug van medicare. Je kan altijd naar een Bulk doctor gaan, dan betaald medicare alles maar ik vertrouw die Indiers niet, die willen gewoon zoveel mogelijk patiënten hebben.

Laat me weten als je vragen hebt?

Cheers, Will.

Ik heb nog nooit de volle mep belasting moeten betalen, niet op mijn temp visa of nu als permanent resident. Ik geloof niet dat ik geluk heb, maar ik heb gewoon de juiste weg gekozen om zo snel mogelijk een permanent resident te worden.

Maak je geen zorgen over de lasten! Procentueel leef je hier bijna gratis als ingenieur ;-). De lusten is ook geen probleem, ik loop gewoon elke keer de emergency van het public system binnen, lekker gratis en goede zorg toen ik temp resident was. Nu betaal ik gewoon voor een prive doctor 75 dollar en krijg je 40 dollar terug van medicare. Je kan altijd naar een Bulk doctor gaan, dan betaald medicare alles maar ik vertrouw die Indiers niet, die willen gewoon zoveel mogelijk patiënten hebben.

Laat me weten als je vragen hebt?

Cheers, Will.
Met de aankomende belastingaangifte in het achterhoofd: ik hou me aanbevolen voor goede tips!

Back