Gesponsord worden door vriend?

Maaike

New Member
Hallo allemaal,

Mijn Australische vriend en ik zijn ondertussen 4 jaar samen en na 2,5 jaar een lange afstandsrelatie wonen we nu al 1,5 jaar samen in NL. Volgend jaar juli/aug willen we naar Melbourne verhuizen en we zijn ons nu aan het verdiepen in mijn visum, defacto partner visum. Nu wordt er aangegeven dat mijn vriend mij moet kunnen sponsoren als we in Australië zijn, maar omdat we nu in NL wonen heeft hij uiteraard geen werk in Australië. Bij de visum aanvraag wordt aangegeven dat je een contract of loonstroken van je sponsor mee moet sturen maar tja als je nog geen werk in Australië hebt omdat je hier woont wordt dat een beetje lastig... Hebben jullie hier ervaring mee?

Groetjes,
Maaike
 
Mijn vriend heeft zijn tax return papier van het laatste jaar dat hij in Australië heeft gewerkt bij zijn accountant opgevraagd. Misschien een oude werkgever een briefje laten typen ook? Of kopie laatste jaaropgave/tax return? Het zijn maar ideeën.. Wij doen er ook een ondergetekende brief van zijn moeder bij dat we bij haar welkom zijn om te komen wonen etc.
 
  • Like
Reactions: FOL
Dankje Annely! Wij hebben inderdaad ook een officiële brief van zijn moeder dat we bij haar komen wonen en geen
huur hoeven te betalen en we hebben gister zijn oude baas gemaild of hij een verklaring wil schrijven dus dat moet goed komen. Ik ga nog een achter de tax return aan, das een goeie!!

Heb jij je visum al akkoord gekregen? En woon je al in Australië?
 
Graag gedaan, fijn dat iedereen elkaar kan helpen! :) Nee ik zit nu letterlijk midden tussen de papieren haha.. en maar door mijn mailbox spitten opzoek naar nieuwe bewijzen. De arme printer maakt over uren! Ik probeer vandaag heel creatief te zijn met het zoeken naar bewijzen voor Nature of Household.. Ik hoop het binnen nu en een week wel af te hebben..

en te midden tussen de papier in Den Haag. Dus nog niet in Australië helaas... We gaan zoiezo in november en ik dan op een toeristen visum.. hopelijk wordt het partner visum in het eerste kwartaal 2014 toegekend, anders moet ik wel erg lang op een houtje bijten zonder werkvergunning...;)
 
Wij hebben ook NL loonstrookjes toegevoegd en een bewijs dat we voldoende spaargeld hebben om een tijd van te kunnen leven.
 
  • Like
Reactions: FOL
Hoi Maaike,

Ik heb destijds even gebeld hierover want ik vond dat ook nogal vreemd. Wat ik me kanherinneren is dat dat niet nodig is voor een partnervisum. Financieel gezien hoeft hij niet jou sponsor zijn. Wij hebben geen contracf bijgevoegd. Maar vraag het voor de zekerheid nog even na. Succes!
 
(...)

We gaan zoiezo in november en ik dan op een toeristen visum.. hopelijk wordt het partner visum in het eerste kwartaal 2014 toegekend, anders moet ik wel erg lang op een houtje bijten zonder werkvergunning...;)

Hoi Annely, weet niet hoe oud je bent, maar kun je niet op een Working Holiday Visa in plaats van een toeristen visum?
 
Hoi Annely, weet niet hoe oud je bent, maar kun je niet op een Working Holiday Visa in plaats van een toeristen visum?

Helaas deze heb ik al verbruikt. Ik heb mijn vriend in mijn laatste maand leren kennen, helaas geen 90 dagen farm work en dus geen 2e jaar. Toen wel in het land een extra 4 maanden toeristen visum toegekend gekregen, scheen vrij uitzonderlijk te zijn dat ze dat aangesloten op je WHV toekennen. Dat was een mazzeltje...anders was het leren kennen van mijn vriend -Nick- denk ik heel anders verlopen...of niet..Daar denk ik liever niet aan.
We wonen nu samen in NL, hij is nu op een WHV, dat kon nog net met z'n 31 jaar. In september vliegen we even het schengen gebied uit en kan hij nog 3 maanden blijven. Gaan we daarna saampjes terug voor een warme kerst in Tasmanië :)
 
Last edited:
Nou we zijn ondertussen druk bezig en zijn al een heel eind met alle documenten verzamelen. Ideaal jouw lijstje Kikker, hebben we veel aan gehad!
Hebben jullie de verblijfsvergunning van jullie Australische vriend voor het verblijf in Nederland ook officieel laten vertalen en certificeren? Wij hebben
ook de brieven van de IND waarin de aanvraag voor een verblijf bij partner (moi) goedgekeurd werd etc, zowel die van vorig jaar als dit jaar, maar
hebben jullie die ook helemaal laten vertalen? Ik vind het zo lastig wat je wel allemaal officieel moet laten vertalen en certificeren en wat niet pfff!

We hebben trouwens nu wel een stat dec van Simons baas dat hij bij aankomst in Aus gelijk bij hem weer in dienst mag komen dus dat is weer een
extra bewijs met oog op t sponsorship gebeuren :) :) En inderdaad ook zijn tax return papieren van voordat hij naar NL kwam en een overzicht van ons
spaargeld dus ik denk dat dat wel goed moet komen...
 
Ik heb niets laten vertalen, nog geen visum binnen maar al wel bevestiging dat ze verder geen bewijzen nodig hebben (ook spouse visum aangevraagd)
 
Ennnn.... mn aanvraag is zaterdag op de post gegaan!!! SPANNEND!!! Uiteindelijk 1651 gram papier, halleluja! Ik kan nog niet zien of hij
al in Berlijn is, er staat dat t pakket vandaag of morgen wordt afgeleverd bij Track and Trace dus ben benieuwd!! Maar dit is een stap in DE richting!
Bedankt nog voor al jullie hulp :)
 
Back
Top