Gesprek met bewust emigreren

Ingriddh

XPdite Sponsor
Hallo,

Vrijdag heb ik een persoonlijk gesprek met Saskia Zimmermann van Bewust Emigreren.
Wij willen naar Australie emigreren, althans mijn man wil heel graag en ik twijfel. Dus ik wil
met Saskia kijken wat mij tegenhoud en waar mijn valkuilen zitten. Ik moet het gewoon duidelijk
in mijn hoofd krijgen, het is nu nog een waarboel voordat ik een besluit kan nemen. (missen familie, heimwee, vertrouwde
omgeving loslaten, andere taal leren, ander leven, helemaal opnieuw beginnen). Anderzijds zie ik het ook weer als
een avontuur, een betere toekomst voor onszelf en de kleine, rust, ruimte vrijheid.
Wie heeft hier ook mee getobt en heeft ook een gesprek gehad met Saskia.
Gr. Ingrid
 
Je hebt ook een werkboek van bewust emigreren. Zeker als je erg twijfeld erg goed om in te vullen. Hierin kun je al je sterke punten, minder sterke punten kwijt, waarom je wil/ niet wil emigreren, wat je zal missen en wat je aantrekt etc.
Veel succes  :up:
 
Ingrid,
Een belangrijke vraag zou ik als eerste willen stellen: Ben je al eens in Australie geweest?
 
Dus Australie heeft je nog niet in zijn greep? Vond je het wel leuk daar? Waar ben je geweest?
 
Ik ben nog niet helemaal overtuigd, ik vind het moeilijk om mijn familie achter te laten, alles wat me hier vertrouwd is.
Het is altijd de droom geweest van mijn man om ergens anders te gaan wonen.
We zijn in Sydney en Canberra geweest. Ik vond het fantastisch.
Ook al zouden we naar Belgie of Duitsland verhuizen zou ik het ook moeilijk vinden maar OZ ligt wel even verder weg.
Ik denk wel dat we die kant op gaan maar eerst maar even alles op een rijtje zetten.
 
Hoi,

Ik heb het gesprek gehad met Saskia en ik heb een helder beeld gekregen wat ik wil. We gaan er voor.
 
Ingrid,

Ik ben wel heel benieuwd naar de uitslag van het gesprek.
Mijn vriendin en ik hebben een hele tijd lopen dubben en voor onszelf de conclusie getrokken dat je kan blijven dubben maar dat het idee altijd zal blijven knagen...Je kan nou eenmaal niet op alle vragen een antwoord geven.
- Zal ik heimwee krijgen?
- Ga ik mijn familie niet enorm missen?
- Vind ik werk?
- Is alles inderdaad zo mooi/leuk/ontspannen als ik dat in mijn herinnering voorstel, deze herinnering is immers gebaseerd op een vakantiesituatie....?
- enz. enz.

Het avontuur blijft roepen, het land is gewoon fantastisch en het lijkt ons vreselijk om spijt te hebben van iets wat je had moeten doen, je kan beter geen spijt hebben en anders in ieder geval spijt hebben van iets wat je hebt durven ondernemen.

Dus zijn we gestart met de voorbereidingen voor het visum en laten we het verder op ons afkomen. Het is in ieder geval al een heerlijk gevoel in ieder geval dat besluit genomen te hebben....

Groet

Jasper
 
Ik denk dat je die vragen altijd hebt.
Als je in gedachte houd dat je altijd terug kunt is het wat makkelijker.
Je bent gestart met het visum en dat is ook geen makkelijke beslissing. Ga er voor.

Groetjes Jojo  :up:
 
Hoi,

Wat volgens mij iedereen gewoon heeft en gaat krijgen is heimwee en het missen van familie en vrienden. Maar het is niet zo dat je ze de rug toekeert en niet een warm hart toedraagt, dat is een heel andere emotie natuurlijk dan dat je bijvoorbeeld moet vluchten voor iets (zoals mensen in een oorlogssituatie). En natuurlijk is dat niet het gemakkelijkste. Nu is het gelukkig zo dat er internet is en e-mail. Met een redelijke webcam kun je elkaar live zien en ook telefoneren is tegenwoorig niet meer zo heel duur over deze afstanden. Bovendien kun je redelijk makkelijk heen en weer vliegen en is het niet meer zo als in de jaren 50 en 60 dat migranten niet meer terug konden omdat ze de poen niet meer hadden voor de terugreis. En volgens mij ga je schrikken als je na 2 jaar terug komt in Holland van de benauwdheid en opgefokte maatschappij.
 
Nou SV#1, die rationele benadering laat ik er ook op los, maar dit neemt nog steeds NIET weg dat je je vertouwde omgeving achterlaat en degene van wie je tot nu toe gehouden hebt (okay, sommigen gaan ook mee  :wink:). Desalniettemin realiseer ik me in ieder geval dat geluk, geluk niet is, als je het niet kunt delen met your loved ones... althans, dat geldt voor mij. Ik ben dus erg benieuwd wat Ingriddh over de streep getrokken heeft! Dus: Ingriddh, als je wat meer wilt/kunt loslaten.... please do!!!

Kath
 
[quote author=SV#1 link=topic=7062.msg94415#msg94415 date=1183550006]En volgens mij ga je schrikken als je na 2 jaar terug komt in Holland van de benauwdheid en opgefokte maatschappij.[/quote]

Die verwachting hadden wij ook toen we na 2,5 jaar teruggingen. Maar niets bleek minder waar. Sterker nog: hier vragen ze altijd how are you etc maar dat is gewoon een beleefdheidsvorm, niet oprechte belangstelling. Als ze je dat in een NL'se winkel vragen is het dat wel.

Ons viel het meeste op hoe verschrikkelijk groen en 'sappig' NL was, dat beeld waren we kwijtgeraakt. En ja dat mensen dicht op elkaar wonen zijn we in opgegroeid. Gelukkig niet in slechte wijken in grote steden dus daar heb ik helemaal geen slechte herinneringen aan.

MICHIEL
 
Ik vraag me af of zo'n gesprek zin heeft, helemaal niet om negatief daarover te doen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik zelf heb ervaren dat je pas echt weet wat het is als je het doet. Volgens mij kun je nooit echt van te voren bespreken hoe je het gaat vinden. Je moet het een kans geven. In het begin vond ik het helemaal moeilijk om het emigreren te noemen, dus noemde het gewoon een avontuur met een open einde. Nu zitten we hier een jaar, hebben toch al behoorlijk wat opgebouwd, maar het gemis aan mijn ouders is erger dan ik ooit had gedacht, zeker het contact dat ik hen ontneem met hun kleinzoon. Ik ben in april 3 weken in Nederland geweest en dat was een supertijd. Toch geloof ik dat ik mijn kind liever hier laat opgroeien, sowieso in mijn man hier veeeel gelukkiger dan ooit in Nederland. Maar ja, ik geloof dat mannen zo'n stap toch makkelijker nemen. Mijn man is ook totaal niet meer bezig met Nederland, terwijl ik nog elke dag even op nu.nl kijk, dat soort dingen. Maar dat je intens gelukkig kan worden van een stukje natuur hier, bijvoorbeeld, ja hoe kun je je dat van te voren bedenken.

Dus ik zou zeggen: als je het een beetje een vrijblijvend karakter kunt geven, dan scheelt dat een boel kopzorgen. En gewoon proberen, je kunt altijd nog terug (ok, kost een paar centen, maar dan heb je wel een ervaring erbij).

succes.
 
Ik sluit me aan bij Ellen en de slogan van sv#1
Ik heb lang getobt over de verkoop van ons zelf gebouwde huis maar realiseer me nu dat je je niet moet hechten aan een hoop stenen.
Wij gaan er voor en we zien wel, maar je gevoel moet er wel naar zijn.

Kees
 
Hoi, het is al weer een tijd geleden dat ik een gesprek met Saskia Zimmerman over de telefoon heb gehad. Na onze reis had moest ik het echt laten bezinken. Je gaat met een emigratie niet over een nacht ijs en zeker niet als het aan de andere kant van de wereld is.
Voordat ik het gesprek had was ik toch al bijna 75% over de streep, maar zij heeft me een aantal dingen laten benoemen wat voor mij hier belangrijk is en wat ik belangrijk vind om daar te bereiken. En toen kwam ik toch wel tot de conclusie dat je veel dingen toch wel naar je eigen hand kan zetten, er is ook een weg terug naar Nederland (maar daarom ga je niet emigreren, maar het is altijd bespreekbaar en Nederland blijft ook niet meer het zelfde). Wat voor mij is het belangrijkste dat we daar een betere toekomst voor onze zoon hebben en ons zelf en dat je daar meer vrijheid en ruimte hebben (en dat mis ik hier), ik kan mijn ei hier niet meer kwijt. En als je  hier in Nederland op zondag naar het strand wil (met mooi weer) dan sta je uren in de file, je kan hier met mooi weer bijna geen kant op overal druk, alleen in de achtertuin is het nog lekker rustig maar die zie ik al zo vaak.
Ik vond het gewoon even lekker om met iemand live te communiceren die ook geemigreerd is al is het dan niet naar Australie. Maar goed aan een gesprek had ik al genoeg. Maar het kost 75 euro (dat is veel geld), het is het voor mij waard geweest. De hele procedure voor je visum kost geld dus die 75 euro kon er dan ook wel vanaf.
 
Back
Top