Zo ingewikkeld is het volgens mij niet (voor toeristen)
Mijn vader is vorig jaar toen hij bij ons op bezoek was in Alice Springs in het ziekenhuis opgenomen. De klachten kwamen voort uit een al bestaande aandoening. Hij heeft ongeveer een week in het ziekenhuis in Alice Springs gelegen, met een ziekenauto naar het vliegveld vervoerd, vandaar met de Flying Doctors naar Adelaide gevlogen, vandaar weer met een ziekenauto naar het Royal Adelaide Hospital vervoerd en vervolgens ruim een week in het RAH gelegen alvorens ontslagen te worden.
Bij aankomst/opname in Alice Springs is er nooit gevraagd of hij in NL wel verzekerd was en wat voor reisverzekering hij had. Het feit dat hij een Nederlands Paspoort heeft is genoeg voor gratis behandelingen etc.
Het "Reciprocal Health Care Agreements (RHCA)" heeft niets te maken of je in het land van herkomst wel of niet verzekerd bent of dat je wel of niet een reisverzekering hebt, het gaat er ALLEEN om of je een "legale" inwoner bent van dat land.
Als ik een schatting moet maken van de kosten van mijn vaders verblijf in de twee ziekenhuizen, inclusief alle onderzoeken, medicijnen, vervoer etc zal de rekening wel in de buurt van de 35.000-40.000 dollar zijn geweest ( wellicht zelfs hoger). Hij heeft niets hoeven te betalen, ook in Nederland achteraf geen rekeningen gekregen die alsnog door hem of de verzekering betaald moesten worden.
Hij had dus ook GEEN Australische Medicare card of iets dergelijks.
Mijn vader had wel een reisverzekering en heeft in NL een particuliere ziektekosten verzekering maar er is geen beroep gedaaan op 1 van die verzekeringen.
Wil niet zeggen dat je geen reisverzekering moet hebben want de kosten van vervoer naar Adelaide van mijn moeder en mijzelf en het verblijf van ons in Adelaide zijn dus door de Nederlandse reisverzekering betaald, maar nogmaals, alle kosten van mijn vader vielen onder het RHCA en hoefde hij, nog zijn Nederlandse reis of ziektekosten verzekering, te betalen.
Cheers
Willem