Goed nieuws voor alle Belgen onder ons.

Klonk mij inderdaad ook wel fijn in de oren toen ik het hoorde.

Maar dekt deze voldoende?

Bij mijn ziekenkas (Christ Mutualiteit) zeiden ze dat deze wel veel dekt, maar niet alles en dat je zowiezo beter nog een privé-verzekering nam.

Ze vernoemden toen als voorbeeld tandarts, ziekenvervoer, ... dat zulke zaken allemaal er niet inzitten..

As a resident of one of these countries you are entitled to the following for any ill-health or injury requiring treatment while in Australia:

*free treatment as a public in-patient or outpatient in a public hospital
*subsidised medicines under the Pharmaceutical Benefits Scheme
*Medicare benefits for out-of-hospital medical treatment provided by doctors through private surgeries and community health centres.

Is dat voldoende of dienen we toch nog verzekering af te sluiten voor alles via privé-verzekering (+- 700 euro / 2 personen)?
=>iemand op het forum die veel te maken krijgt met verzekeringen?

.

Tandarts en ziekenauto worden niet door Medicare vergoed, voor niemand. En deze regeling geldt voor bezoekers alleen voor noodgevallen. Medisch niet dringende zaken worden niet vergoed. Wat precies dringend is en niet is natuurlijk altijd open voor discussie, maar dat kun je beter vragen voor je een dokter bezoekt of een medicijn afhaalt. Je moet bovendien aantonen dat je in je eigen land bent verzekerd voor ziektekosten voor je een Medicare kaart krijgt.
Zoek dus even heel goed uit wat voor jullie situatie geldt. Als je hier als permanent resident komt kun je sowieso een volledige Medicare card krijgen. Maar als bezoeker ligt dat dus ingewikkelder.

Groetjes,
Rixta

Zo ingewikkeld is het volgens mij niet (voor toeristen)

Mijn vader is vorig jaar toen hij bij ons op bezoek was in Alice Springs in het ziekenhuis opgenomen. De klachten kwamen voort uit een al bestaande aandoening. Hij heeft ongeveer een week in het ziekenhuis in Alice Springs gelegen, met een ziekenauto naar het vliegveld vervoerd, vandaar met de Flying Doctors naar Adelaide gevlogen, vandaar weer met een ziekenauto naar het Royal Adelaide Hospital vervoerd en vervolgens ruim een week in het RAH gelegen alvorens ontslagen te worden.

Bij aankomst/opname in Alice Springs is er nooit gevraagd of hij in NL wel verzekerd was en wat voor reisverzekering hij had. Het feit dat hij een Nederlands Paspoort heeft is genoeg voor gratis behandelingen etc.

Het "Reciprocal Health Care Agreements (RHCA)" heeft niets te maken of je in het land van herkomst wel of niet verzekerd bent of dat je wel of niet een reisverzekering hebt, het gaat er ALLEEN om of je een "legale" inwoner bent van dat land.

Als ik een schatting moet maken van de kosten van mijn  vaders verblijf in de twee ziekenhuizen, inclusief alle onderzoeken, medicijnen, vervoer etc zal de rekening wel in de buurt van de 35.000-40.000 dollar zijn geweest ( wellicht zelfs hoger). Hij heeft niets hoeven te betalen, ook in Nederland achteraf geen rekeningen gekregen die alsnog door hem of de verzekering betaald moesten worden.
Hij had dus ook GEEN Australische Medicare card of iets dergelijks.

Mijn vader had wel een reisverzekering en heeft in NL een particuliere ziektekosten verzekering maar er is geen beroep gedaaan op 1 van die verzekeringen.
Wil niet zeggen dat je geen reisverzekering moet hebben want de kosten van vervoer naar Adelaide van mijn moeder en mijzelf en het verblijf van ons in Adelaide zijn dus door de Nederlandse reisverzekering betaald, maar nogmaals, alle kosten van mijn vader vielen onder het RHCA en hoefde hij, nog zijn Nederlandse  reis of ziektekosten verzekering, te betalen.

Cheers

Willem

Nico, mis ik nou iets? Dit is toch geen nieuws? :?

Cheers,

Irene

Edit; zorrie, misschien dat de Belgen zijn toegevoegd, had ik niet aan gedacht.

Idd de Belgen zijn toegevoegd sinds 1 september maar je krijgt alleen je medicare kaart als je nog in orde bent met je ziekte verzekering in Belgie.  :| Bij mij dus niet het geval.

[quote author=nico link=topic=10456.msg147689#msg147689 date=1254524152]
Idd de Belgen zijn toegevoegd sinds 1 september maar je krijgt alleen je medicare kaart als je nog in orde bent met je ziekte verzekering in Belgie.  :| Bij mij dus niet het geval.

[/quote]

Wel gewoon proberen hoor zou ik zeggen, we hebben ons vorig jaar laten inschrijven en er werd niet eens gevraagd of we wel waren verzekerd, maar dat zou natuurlijk te maken kunnen hebben omdat wij pr visum hebben????

cheers Bennie :up:

Back