Hi Mariette,
Hier dan de beloofde update. Allereerst: het dilemma speciaal versus regulier onderwijs vormt ook bij ons een onderwerp dat zich bij herhaling aandient, zeker omdat onze zoon, net als die van jullie, normaal begaafd is. Wij hebben hem, toen hij naar het voortgezet onderwijs ging, zelf de keus gelaten, waarbij hij vanuit een stuk zekerheid/veiligheid uiteindelijk toch koos voor bijzonder onderwijs, ondanks het feit dat de reguliere RSG extra begeleiding (verbonden aan het zgn. rugzakje) had aangeboden.
Voor ons blijft het echter een lastige aangezien hij nu als het ware de rol vervult van 'best of the rest' en dit niet echt een positief effect op zijn thuisgedrag heeft. Wat dat betreft geloven wij (en hebben de ervaring ook) dat het beter voor hem is om met kinderen om te gaan en in een omgeving te functioneren waar hij zich qua gedrag aan kan optrekken.
Dit laatste is ook waar wij ons bij de emigratie naar Oz nadrukkelijk op richten. En wat dat betreft lijkt het reguliere onderwijs in Australie hierop meer te zijn ingesteld. Of dit bewust dan wel onbewust (minder geld voor speciaal onderwijs) is weet ik niet, maar wij hebben in ieder geval de informatie gekregen dat kinderen met een lichte beperking sneller in het reguliere onderwijs worden opgenomen en dat men (dus ook andere kinderen) dit derhalve meer dan in Nederland 'gewend is'. Heb gezien dat jullie richting Melbourne gaan en weet natuurlijk niet of er regionale verschillen zijn, maar in/rond Sydney (waar wij terecht gaan komen) is dit zeker het geval.
Mijn echtgenote is bij Autism Spectrum Australia geweest (www.aspect.org.au) en heeft daar een uitstekend gesprek gehad. Bij dit in Forestville gevestigde hoofdkantoor zit een speciale school (Vern Barnett), maar dit is voor de 'serieuzere gevallen'. Dit geldt eveneens voor enkele andere speciale scholen in en rond Sydney. Wat echter interessant is, is dat Vern Barnett bij een aantal scholen in de regio een zogenaamde satellite class heeft, waar kinderen met een lichtere beperking in een speciale, kleine klas in een 'regulier onderwijs omgeving' hun opleiding volgen. Wellicht dat deze mogelijkheid ook in Melbourne wordt geboden.
Daarnaast is het dus, zoals boven aangegeven, ook gebruikelijk dat reguliere scholen deze kinderen volledig opnemen. Zo bezocht mijn echtgenote een school waar een kind met het Down Syndroom volwaardig meedraait, met een paar klasgenoten als begeleiders.
Overigens heeft zij ook nog prima contact gehad met het Department of Education (www.dest.gov.au). Konden haar ook van veel nuttige informatie voorzien.
Als je nog meer wilt weten, dan hoor ik het wel.
Succes!
Ed