Goede scholen voor kinderen met PDD-NOS

marjet

XPdite Sponsor
Hallo, ik ben mariette en ik heb mijzelf net voorgesteld in het rubriek "even voorstellen". Zoals je daar kunt lezen hebben wij plannen om in het Outer-Eastern-Melbourne gebied te gaan wonen. Alleen één probleempje....onze zoon van 10 heeft pdd-nos, een aan autisme verwante stoornis. Wie heeft er voor ons nuttige informatie over de voorziening (oa scholen) die er in dit gebied zijn voor kinderen zoals Nieck??? Groetjes Mariette
 
er gaan al een paar draadjes rond over speciale kinderen in het australische onderwijs. ik heb zelf een zoon met ADHD en (licht) autisme en ben redelijk gerustgeseld over het reguliere onderwijs. Speciaal onderwijs down under schijnt meteen particulier te zijn met soms enorme kosten.
 
Hallo Yoog

Dank je wel voor je antwoord. Ik begrijp dat jullie ook naar australie gaan emigreren? Waar willen jullie naar toe en naar wat voor een school gaat jullie zoon dan?
Ik heb begrepen dat onze kinderen in principe naar reguliere onderwijs gaan en daar schrok ik nogal van. Onze zoon zit nu op speciaal onderwijs en met al deze extra ondersteuning redt hij het maar op school hebben ze altijd gezegd dat hij het niet zal trekken op gewoon onderwijs en dat gevoel heb ik zelf ook.
Ben benieuwd naar je reactie.

groetjes Marjet
 
Hi Mariette,

Onze zoon van 13 heeft ook PDD-NOS. Mijn echtgenote is in februari 3 weken naar Australie geweest om ondermeer de onderwijsmogelijkheden voor hem te onderzoeken.
Heb nu even geen tijd om iets over haar bevindingen te schrijven maar zal dat een van de komende dagen wel proberen te doen. Kan in ieder geval al melden dat het systeem haar niet is tegengevallen en voor ons derhalve zeker geen belemmering vormt om de plannen door te zetten.

Groet,
Ed
 
Hallo Ed

Dank je voor jouw reactie. Ik zal het erg fijn vinden als je één dezer dagen tijd kan vinden om met mij jullie bevindingen te delen. Goede voorzieningen voor onze zoon is voor mij echt een must.

Mijn dank is nu al groot

Groetjes Marjet
 
Hoi Marjet,

Wij zijn 15 maanden geleden geemigreerd naar Australie. Onze zoon was toen 11 jaar. De diagnose ADHD was al vele jaren geleden door de kinderarts en het RIAG in Nederland vastgesteld en onze zoon slikte 3 x per dag Ritalin sinds zijn 8e jaar. 
Na een half jaar wonen in Australie en een onderzoek door de kinderarts blijkt dat onze zoon geen ADHD meer heeft. Wat een ongelooflijke last er toen van ons is afgevallen. Het leven hier in Australie blijkt zo ontzettend goed voor hem te zijn!! Er zijn maar zo weinig prikkels in vergelijking met Nederland. Zijn motoriek is nog steeds niet helemaal optimaal, maar doordat de kinderen zo aardig zijn hier op school, levert dit voor hem niet echts meer een frustratie op.
Ik hoop dat mijn verhaal laat zien dat wat onmogelijk lijkt mogelijk kan worden.

Cheers,
Joke
 
Onze zoon gaat ineerste instantie "gewoon" naar regulier onderwijs. Qua interlligentie kan hij dat aan en we hopen rond Perth waar we gaan wonen een school te vinden met kleinere klassen. Als alles misloopt zullen we hem toch particulier onder moeten brengen want hij moet nog te lang naar school om er weer een hekel aan te krijgen.
 
Hallo Joke en Yoog

Ja onze zoon zou het qua intelligentie ook wel redden op regulier onderwijs maar inderdaad al die prikkels.....! Ik weet dat het leven in Australie lekker relaxed is en dat dat hem waarschijnlijk héél veel goed zou doen. Hij zit nu op speciaal onderwijs en dat is ook niet alles hoor. Perfect dat hij in een klasje van 12 zit met 2 leerkrachten maar zijn klasgenootjes zijn ook druk en qua drukte is het waarschijnlijk vergelijkbaar met een klas van 25 kinderen. Ook loopt hij toch al 1 jaar achter met onderwijs ondanks een hoog-gemiddeld IQ. Wij zijn erg tevreden over de school en de begeleiding die dit met zich mee brengt maar vragen ons toch wel eens af of wij er goed aan doen......speciaal onderwijs bedoel ik dan.

Fijn dat je zoon zo goed wordt opgevangen op zijn school en nog veel mooier dat zijn ADHD lijkt te zijn verdwenen. Kijk van dit soort berichten wordt ik weer wat optimistischer. Het zou toch mooi zijn als dit ook zou gebeuren met onze zoon.

Nog meer tips of ervaringen zijn natuurlijk altijd van harte welkom

Groetjes Marjet
 
Hi Mariette,

Hier dan de beloofde update. Allereerst: het dilemma speciaal versus regulier onderwijs vormt ook bij ons een onderwerp dat zich bij herhaling aandient, zeker omdat onze zoon, net als die van jullie, normaal begaafd is. Wij hebben hem, toen hij naar het voortgezet onderwijs ging, zelf de keus gelaten, waarbij hij vanuit een stuk zekerheid/veiligheid uiteindelijk toch koos voor bijzonder onderwijs, ondanks het feit dat de reguliere RSG extra begeleiding (verbonden aan het zgn. rugzakje) had aangeboden.
Voor ons blijft het echter een lastige aangezien hij nu als het ware de rol vervult van 'best of the rest' en dit niet echt een positief effect op zijn thuisgedrag heeft. Wat dat betreft geloven wij (en hebben de ervaring ook) dat het beter voor hem is om met kinderen om te gaan en in een omgeving te functioneren waar hij zich qua gedrag aan kan optrekken.

Dit laatste is ook waar wij ons bij de emigratie naar Oz nadrukkelijk op richten. En wat dat betreft lijkt het reguliere onderwijs in Australie hierop meer te zijn ingesteld. Of dit bewust dan wel onbewust (minder geld voor speciaal onderwijs) is weet ik niet, maar wij hebben in ieder geval de informatie gekregen dat kinderen met een lichte beperking sneller in het reguliere onderwijs worden opgenomen en dat men (dus ook andere kinderen) dit derhalve meer dan in Nederland 'gewend is'. Heb gezien dat jullie richting Melbourne gaan en weet natuurlijk niet of er regionale verschillen zijn, maar in/rond Sydney (waar wij terecht gaan komen) is dit zeker het geval.
Mijn echtgenote is bij Autism Spectrum Australia geweest (www.aspect.org.au) en heeft daar een uitstekend gesprek gehad. Bij dit in Forestville gevestigde hoofdkantoor zit een speciale school (Vern Barnett), maar dit is voor de 'serieuzere gevallen'. Dit geldt eveneens voor enkele andere speciale scholen in en rond Sydney. Wat echter interessant is, is dat Vern Barnett bij een aantal scholen in de regio een zogenaamde satellite class heeft, waar kinderen met een lichtere beperking in een speciale, kleine klas in een 'regulier onderwijs omgeving' hun opleiding volgen. Wellicht dat deze mogelijkheid ook in Melbourne wordt geboden.
Daarnaast is het dus, zoals boven aangegeven, ook gebruikelijk dat reguliere scholen deze kinderen volledig opnemen. Zo bezocht mijn echtgenote een school waar een kind met het Down Syndroom volwaardig meedraait, met een paar klasgenoten als begeleiders.   
Overigens heeft zij ook nog prima contact gehad met het Department of Education (www.dest.gov.au). Konden haar ook van veel nuttige informatie voorzien.

Als je nog meer wilt weten, dan hoor ik het wel.
Succes!
Ed
 
Hallo Ed

Fijn dat je zo uitgebreid antwoord heb willen geven.

Die gedachten die jullie hebben heeft ook al vaker bij ons door het hoofd gespeeld (dat hij zich op kan trekken aan al het goede op regulier onderwijs). Maar het blijft zo'n grote stap.......ook omdat onze zoon al zoveel moeite heeft met afscheid nemen e.d.

Wij gaan ons er nog eens goed over buigen.....en ik zal zeker eens de websites bekijken die je noemde, en contact opnemen met de mensen die daar werken.

Nogmaals bedankt, en wie weet tot mails.

Groetjes Marjet

:flowers:
 
Back
Top