Goedemiddag!

Pieters1234

New Member
Hallo Allen,

Ik ben aan het oriënteren om in Australië te gaan wonen. Ik werk voor een Nederlandse webshop die actief is in AU/NZ. Ik mag gaan wonen waar ik wil, vandaar dat ik aan het rondkijken ben hier.

Ik ben 23 jaar en wil ergens in een leuke wijk/buurt gaan wonen. Maar heb 0,0 idee waar?
Mijn eerste gedachte is Sydney maar ik lees dat alles daar super duur is?

Enig idee waar ik een huis/appartement kan huren voor 2/3/4 maanden of langer?

Groet Peter
 
Hi Peter, welkom op het forum. Altijd leuk om hier een tijdje sfeer te proeven. Ik neem aan dat je gelet op jouw leeftijd op een working holiday visa komt? Daar zijn wat regels aan verbonden, dus check die eerst even. Ja, Sydney is heel duur om te wonen. Maar je kunt bv. aan house sharing doen om de kosten te drukken of wat verder van het centrum gaan zitten. Enig idee wanneer je deze kant op wilt?
 
Dat is nog eens luxe! Wel goed om een beetje achtergrond info te geven qua wat je precies aangeboden krijgt. Wonen is hier niet goedkoop, maar als je een gewoon inkomen hebt hoef je je echt niet teveel zorgen te maken. De vraag is dus of je betaald krijgt en of dat een Nederlands (=relatief laag) of Australisch loon is.

Kijk ook naar wat je zoekt. Als je wil surfen, zonnen en uit wilt gaan dan zou ik het meer richting de oost-kust zoeken. Melbourne is wat dat betreft bijvoorbeeld toch wat "saai". Als je niet in de haven van Sydney, dicht bij de CBD of direct op het strand wilt wonen is het allemaal best te doen qua prijzen. Ik zou er wel op rekenen dat je huisgenoten gaat hebben.

Succes!
 
Hey!

Wat Vet! Dank jullie wel alvast voor deze bijdrage!
Wat is een Australisch ''normaal'' loon voor een universitair geschoolde medewerker?

Ik twijfel om samen met een collega/vriend die kant op te trekken.
We zouden graag samen 1 appartementje willen huren vanaf 1 september tot in ieder geval 1 januari. Vanaf dan wil ik bekijken of het me bevalt, of eventueel eerder terug wil!

Ik hoef niet per sé midden in het centrum te wonen, maar een leuke buitenwijk of dichtbij het strand, eventueel in een andere stad, staan we ook voor open.

Is Sydney wel echt een van de gavere/jongere steden in Australie?

Peter!
 
Hoi Pieter, welkom! Gaaf dat je kunt gaan wonen waar je wilt met zo'n baan! Sydney is een geweldig mooie stad met een leuke sfeer en leuke buurten niet ver van het CBD, maar ook met de nadelen van een wereldstad (druk qua verkeer en duur). Als je zoekt naar een gave jongere stad zou ik eerder aan Brisbane denken. Net als Sydney aan de kust, lekker klimaat (iets warmer en zonniger nog) en mooie omgeving, maar minder druk, goedkoper en wat voor jou denk ik ook belangrijker is, een leuker uitgaansleven. Sydney heeft na een aantal incidenten een aantal jaren geleden strengere regels ingevoerd voor het nachtleven en dat heeft voor zover ik heb gehoord het uitgaansleven er bepaald niet leuker op gemaakt. En vanuit Brisbane ben je zo in Sydney met het vliegtuig voor een weekendje weg.
 
Last edited:
Hoi Janneke, Bedankt voor je bericht.

Heeft u ook enig idee over salarissen? Ik lees veel , en zie veel website, maar niet 1 die echt duidelijkheid verschaft!
 
Qua salarissen, je kunt op Seek.com.au vaak zien wat je ongeveer als jaar salaris kunt verwachten. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst de job krijgen ;)
 
haha ja, Maar het probleem is, ik wordt vanuit Nederland betaald. Dus ik wil gewoon een modaal Marketing Salaris verdienen, maar geen idee wat daar modaal is voor een 25-jarig internetmarketeer ?
 
Hi Pieters 1234, ik werkte hiervoor bij een klein Digital marketing bedrijf. Wij betaalden tussen de 70-85,000 dollar per jaar voor een digital marketeer. Ligt uiteraard aan je ervaring. De grote jongens zullen vermoedelijk meer betalen.
 
Hey Pieters, ik werk in digital (social focus), zoals je eerder misschien al had gelezen. Ik ben inmiddels 30, kwam hier op m'n 29e. Ik had het geluk in Nederland voor een redelijk bekende naam in die sector te werken. Had zo'n 6/8 jaar relevante werk ervaring waarvan de laatste paar jaar als senior account manager voor een paar bekende merken.

Ondanks redelijk wat uitnodigingen voor gesprekken (vanwege m'n Nederlandse werkgever) heeft het toch nog 5 maanden geduurd voor ik een baan had. Als (senior) account manager moest ik denken tussen de 60 en 70k in dollars. Ik ga er vanuit dat dit ietsje meer is in Sydney.
Uiteindelijk kreeg ik telkens de feedback dat ondanks dat ik technisch een van de sterkere applicants was, ze iemand wilden met lokale ervaring.

Dit was allemaal bureauzijde. Klantzijde ligt altijd hoger. Ik werk nu klantzijde en zit op ongeveer $110k per jaar, maar wel als contractor (en voor semi overheid), wat betekent dat je geen vakantiedagen of iets dergelijks krijgt en in principe geen echte zekerheid hebt.

Dit zijn allemaal managers functies en ik kreeg de indruk dat in een meer uitvoerende rol wat makkelijker een baan kunt krijgen. Lonen liggen dan wel iets lager, ik heb tussen de 50 en 65k gehoord afhankelijk van je ervaring. Wanneer ik solliciteerde op die banen kreeg ik als feedback te senior te zijn.

Hoop dat je wat aan deze info hebt.
 
Hey,
Bedankt voor jullie berichten!

Ik hoef niet op zoek naar een nieuwe werkgever.
Maar ik blijf werken voor mijn huidige werkgever maar dan in een nieuw land(aussie).

Maar dit geeft wel een goede indicatie wat ik kan/mag/wil verdienen.
Zoals het er op lijkt ga ik nu zo'n 3.000,- aus dollars verdienen p.m, wat mij prima lijkt als ik het vergelijk met jullie comments?
 
750 in de week (wij krijgen hier per week betaald, sommigen per 2 weken voor jouw info) en dan te bedenken dat je toch wel rond de 500 dollar zit voor iets fatsoenlijks om te huren in Sydney, dan blijft er toch niet zo heel veel over in de week naar mijn idee. Dus dan wordt het housesharing voor je! Gezellig en zo leer je mensen kennen.
Inmiddels zijn de zogenaamde "lock out laws" iets versoepeld in Sydney, for your info.
 
$3000 per maand. Dat is zo'n beetje minimumloon! Het dubbele zou iets meer realistisch zijn vermoed ik.
 
$3.000 is net iets meer dan €2.000. Ik zie niet of dat bedrag netto of bruto is. 3000*12/52=$695. Als dat bruto is en je blijft belastingplichtig in Nederland dan zakt dat naar zo'n $600 per week en ik vermoed dat je ook zoiets kwijt bent als je hier belasting moet betalen.
$50 per week gaat daar sowieso vanaf voor je Nederlandse ziektekosten verzekering.

Ik wil de droom niet verpesten, maar reken het allemaal goed door en durf ook wat terug te duwen op je baas. $3.000 is $36.000 per jaar. Het minimimloon hier is $36.134. Als één verdiener is dat al behoorlijk krap, en helemaal in een stad als Sydney.

Krijg je naast dat loon nog dingen als de vliegreis, telefoonkosten en reiskosten vergoed?
 
Hey,

Dank voor alle goede zorgen en warnings haha.

1. Mijn huis zal worden betaald, dus geen huur/koop kosten.
2. Telefoon vliegtickets onderdak wordt dus allemaal vergoed.
3. 3.000$ was in dollars inderdaad, maar dat verdien ik netto per maand.

Bruto zit ik rond de 4.500$ per maand dus.

Dus hoe schatten jullie mijn situatie in na deze informatie?:p
 
Back
Top