Goedkeuring NOOSR

Pat en Pien

New Member
Binnen 6 weken heeft de NOOSR de beroepserkenning afgegeven. Alles was gelukkig in orde en nu kunnen we eindelijk het visum aan gaan vragen. Ineens gaat het lekker snel en komen we steeds een stapje dichterbij. Dat maakt je ook meteen een stuk nerveuser. Ineens moet je echt gaan nadenken over wat we precies gaan doen. Pien zal het onderwijs in gaan en ik zal eens op een rijtje moeten zetten wat ik wil gaan doen. Zit er iemand in het zelfde schuitje en hoe ga je er mee om? Begin je in NL al concreet te zoeken of is het alleen zinvol om dit in Australie zelf te gaan doen?

Patrick

Ik vind werk zoeken vanuit België (of Nl) erg moeilijk, ze willen je graag 'in person' zien en dat gaat pas als je er bent hé.
Ik begin dus pas te solliciteren als ik in Oz ben aangekomen...... Wat niet wegneemt dat je hier al wat dingen kan opzoeken, interimburo's aanschrijven, bedrijven,....

Sara

Hoi, ik sluit me weer eens aan bij Sara.

De australiers willen graag zien wat voor een vlees ze in de kuip hebben, verder is het wat makkelijker om een gesprek (het zij telefonisch) wanneer je een bereop hebt wat erg in trek is, anders is het, zo weet ik uit ervaring, vrij moeilijk vanuit nederland te soliciteren. :|

Ik zelf ga daar in Oz pas aan de gang, maar ik ben erg makkelijk, ik pak eerst alles aan en wanneer ik dan wat inkomsten heb dan ga ik verder zoeken naar iets in de ICT, wel kijk ik nu al op Seek.com.au aangezien dat toch 1 van de grootste jobsites is in Oz.

Succes met alles,

Koen

Hoezo denken jullie dat men je perse gezien moet hebben? Dat is mijn ervaring namelijk niet.

Toen ik voor de eerste keer naar Australie vertrok had ik al een baan voordat ik aan kwam.

Na twee jaar ging ik weer terug naar Nederland, maar besloot na een jaar in NL om terug naar Australie te gaan. Datum geprikt, ontslag genomen, vliegreis geboekt, begonnen met solliciteren. Ik heb voor dat ik vertrok naar Australie 3 gerichte sollicitaties verstuurd. Met alle drie de organisaties heb ik een telefonisch interview gehad. Eentje bood me direct de baan aan (dat was circa 2 weken voordat ik in Australie zou aankomen) en toen ik aankwam lag het arbeidscontract in de bus.

Natuurlijk is dit wel enigszins afhankelijk van je opleiding, werkervaring en in hoeverre je beroep in trek is.

Mijn advies zou zijn:
- Alvast je CV updaten (en zorg dat je CV aan de Australische standaarden voldoet).
- Terwijl je in Nederland bent alvast onderzoek doen naar welke vacatures en organisaties geschikt zijn om te solliciteren. ('Veldonderzoek'). Wie is er geinteresseerd in mensen met jou kennis en ervaring.
- Pas als je een datum geprikt hebt direct gaan solliciteren - reageren op vacatures en bedrijven aanschrijven die interessant zijn gebleken uit je veldonderzoek.
- Niet zomaar overal op schrijven. Beter twee gerichte sollicitaties dan 50 naar functies waarvoor je eigenlijk niet geschikt bent brieven sturen.

Wow, Pat en Pien, wat ontzettend gaaf!!!
Is dit nu erg snel gegaan of lijkt dat maar zo (6 weken klinkt nl best erg snel...) :up:
Ik kan me goed voorstellen dat het nu ineens wel erg snel dichterbij komt! Leuk hoor, nu kunnen jullie echt gericht aan het zoeken gaan, daarbij komt natuurlijk ook dat er nu knopen doorgehakt moeten worden, da's altijd minder, helemaal als je het gewoon nog even niet weet!

Ik vraag me af of Pien vanuit Nederland scholen gaat aanschrijven of dat zij pas in Australië actief gaat solliciteren? En heeft dit zin? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan me zo voorstellen dat scholen liever iemand aannemen die ze in person hebben gezien....

Ik wens jullie veel succes met de verdere stappen, enneh... hou ons op de hoogte he?

Groetjes,
Martine

Ik ben tijdens de voorbereidingen ook al begonnen met solliciteren, met name via seek.com

Ik kreeg heel veel negatieve reacties, maar 1 positieve!
Die kwam van IPA, een headhunter. Ze hebben we eerst vanuit Londen gebeld, later vanuit Melbourne.

Inmiddels heb ik:

-Een sollicitatie per telefoon afgelegd van anderhalf uur
-4 Psychologische testen afgelegd in Amsterdam bij Hudson
-Volgende week een laatste technische test met de directeur van het bedrijf in een Hotel bij Heathrow.

Dus je ziet dat het wel kan, kwestie van vraag en aanbod.

Groetjes, Bart

Hoi Pat en Pien,

Ik wil jullie graag een mailtje sturen (ik heb even wat onderwijsgerelateerde vragen voor Pien;-), vandaar), maar jullie mailadres is hidden. Kun je mij mailen? martine.kramer@gmail.com

groetjes,
Martine

Back