GP hoe en wat

AJ

XPdite Sponsor
Kan iemand uitleggen hoe het werkt met een GP in Oz?

Als je in NL naar een andere gemeente verhuist dan bel je een huisartsenpraktijk op met de vraag of je opgenomen mag worden in de patienten administratie. Als je vervolgens denkt wat te mankeren dan bel je op voor een afspraak om op spreekuur te komen.

Hoe werkt dit in Oz? Kun je gewoon een willekeurige GP bellen met de vraag of je opgenomen mag worden in hun administratie? En hanteren ze ook zoiets als een spreekuur?

Thanks!

Ik ga gewoon als het nodig is naar zo'n medical practice in de stad. Even bellen voor een afspraak......
Nadeel: het is soms moeilijk om telkens dezelfde arts te spreken
voordeel: het kan altijd. Je hoeft niet ingeschreven te worden in hun administratie of zo. En alle dokters hebben alles in de computer.
Wel is het een beetje onpersoonlijk.

Ik weet dat je ook specifiek bijvoorbeeld een kleine praktijk of een gp met praktijk aan huis of zo kun uitkiezen. Ik heb het idee dat je het helemaal zelf kunt weten.....

Henriette

Hoi AJ,

Antwoord op je vragen is allemaal 'ja'. Mocht je een medische historie hebben, dan is het misschien wel makkelijk een kennismakingsbezoek te boeken. Je dossier moet je arts doorsturen naar je nieuwe arts(-enpraktijk).

Dus ja, spreekuur, dus afspraak maken. Is 'jouw' arts er niet is, dan kan je wachten tot 'ie terug is of je bezoekt een andere arts in de praktijk. Up to you.

In geval van belang; steeds minder praktijken 'bulk bill' (bulk billen??), maar als je met je rekening rechtstreeks naar Medicare gaat, kan je dezelfde dag al je rebate terug hebben. Waar er wel bulk billing wordt gebruikt, hoef je niets te betalen.  Een arts kan het ook nog 's per geval beslissen; kom je bijvoorbeeld voor wekelijkse injecties, dan is de kans groot dat je alleen je handtekening hoeft te zetten.

Easy peasy allemaal :)

Ireen

Hier gaat het weer anders (Port Macquarie). Je kunt jezelf pas inschrijven bij een dokter op het moment je hem nodig hebt. Ik moest heen en vroeg of mijn partner ook gelijk ingeschreven kan worden, maar dat kan pas, als hij iets mankeert en dan maar hopen dat ze tegen doe tijd nog patienten aannemen. Zo maar een praktijk bellen in je inschrijven, kan hier niet. Gewoon wachten tot je iets mankeert en dan al je gegevens opgeven en dan heb je een arts. Ik zie iedere keer dezelfde en hij is nog Nederlands ook, dat vond ik wel handig vanweg mijn dosier. Ik heb mijn eigen dosier vanuit Nederland meegenomen. Mijn huidige dokter wil het dosier niet hebben, maar hij wil er een keer samen doorheen lopen en alleen de belangrijke zaken registreren. Ook rontgen foto's krijg je zelf weer mee.

succes!

Back