Great Barrier Reef mogelijk van werelderfgoedlijst

Ik kan me niet voorstellen dat er toeristen die daarom niet meer zouden komen. GBR is toch ook zo'n beetje het summum voor scuba diving?
Ik zou me denk ik eerder zorgen maken wat dat voor het rif zelf zou betekenen. Of er dan minder prioriteit zou zijn vanuit bijvoorbeeld de regering voor bescherming enzo.

Ik weet niet of toeristen aan de lijst denken, maar ik denk wel dat als het Rif eenmaal van de lijst af is, het einde zoek is. Dan is er niets meer dat zegt dat het Rif goed beschermt moet worden en wat daar op controleert. Naja, niks is misschien een groot woord, maar ik denk wel dat het een groot effect zal hebben op het rif.

Interessante reakties. Dus wat jullie feitelijk zeggen is dat wanneer de GBR van de lijst af gaat vanwege gebrek aan aandacht voor de bescherming van het rif, dan vermindert de aandacht voor de bescherming het rif. Een zelfversterkend effect dus. Zou het omgekeerde dan ook niet waar moeten zijn? Waarom heeft de waarschuwing dan geen positief effect gehad.

Eigenlijk is het überhaupt bizar dat een welvarend land als Australië hier te weinig voor zou doen, los van het feit of het Great Barrier Reef nou Werelderfgoed is of niet. Ik kan me voorstellen dat als er in een land honger of oorlog is, dat dan het redden of beschermen van natuurgebieden minder prioriteit heeft. Maar zodra voor iedereen bepaalde basisbehoeften zijn vervuld ga je toch als het goed is steeds meer om je heen kijken hoe je ook andere dingen kunt verbeteren? Wat er in het nieuwsbericht staat zijn trouwens wel uitkomsten van onderzoek van het WNF en de natuurorganisatie Australian Marine Conservation Society, dus het is misschien nog even afwachten of UNESCO er ook zo in staat. Maargoed, het geeft misschien wel al een indicatie.

Volgens mij klopt het nieuwsbericht trouwens niet. Ik heb nog even verder gezocht en het gaat niet om het schrappen van het GBR als World Heritage, maar het zou op de 'List of World Heritage in Danger' komen te staan.

In dit oude nieuwsbericht van 2 juni 2012 is te lezen waarom er ontwikkelingen zijn die het rif kunnen schaden, bijvoorbeeld door het aanleggen van nieuwe havens...

http://www.news.com.au/national-old...months-to-fix-it/story-e6frfkw0-1226381188474

Geld.

Back