Great Ocean Road

ilse5

Member
Is er iemand die de Great Ocean Road al heeft gereden en tips heeft? Zoals: wat is de moeite waard om onderweg te bekijken, leuke wandelingen of overnachtingsadresjes, hoeveel dagen raadt je aan om er over te doen? Alle info is welkom.
 
Hallo Ilse,

Ik heb de Great Ocean Road vorig jaar gedaan samen met mijn vriendin en mijn vader. Ik vind de hele weg de moeite waard, schitterend om eens te zien en lekker afwisselend.

Wij hebben aan het begin van de weg een hotel gepakt en zijn s'morgens vroeg gaan rijden en hebben hem in 1 dag gedaan. Moet ik wel bij zeggen dat mijn vader reed waardoor wij alle kans hadden om rond te kijken en foto's te maken e.d.
 
Hey Ilse,

Ik heb het een aantal keer gedaan. Ik zou er zeker de tijd voor nemen, en er een aantal dagen over doen. Appolo Bay is een prettige uitvalsbasis.

In de bossen waar je door rijdt naar Blanket bay, stikt het van de Koala's.

Ligt er aan wanneer je gaat: maar in juni ofzo kun je in Warrnambool walvissen langs de kust zien.

Als je van beestjes houdt zou ik Tower Hill niet overslaan!
http://www.totaltravel.com.au/travel/vic/greatoceanroad/southwestvictoria/attractions/gardens/tower-hill-state-game
Binnen de korste keren zie je daar tientallen koala's, wallibies, kangaroes, vossen enz. enz.

:)
 
Alle mooie plekjes staan aangegeven.
Wij hebben er zo'n drie dagen overgedaan.
Ik vond het Cape Otway een mooi NP.

Veel plezier, groetjes Jolanda  :up:
 
's avonds kan je ook de pinquins  aan strand zien komen.  Niet zoveel als op Philip Island, maar toch heel leuk om te zien. 
 
Hoi,

Wij komen er net (een uurtje geleden) vandaan, en gaan altijd naar Otway NP voor onze weekend bushwalk. Helaas is er nu een grote brand aan de gang op de Anglesea Heath... die onze elec. centrale bedreigd. De stroom is hier gelukkig niet uitgevallen... we zullen zien.

De bushfire zal waarschijnlijk geen grote impact hebben, vanwege rustige zeewind die er vandaag was. Toch goed in de gaten houden.

W.b. Great Ocean Road:

Onze hotspots:
- Speciaal Melba Gully is de parel van Otway. Erg mooi temperate rainforest. Andere (minder bekende) goede opties zijn Coralyn Cascades boven Lorne en Lake Elizabeth bij Forrest.
- Anglesea Golfcourse voor een populatie van 300 grey Kangaroo's.
- Blanket Leaf Picnic Ground (op dit moment erg veel King Parrots).
- Maits Rest Boardwalk (leuk als je even een kort wandelingetje wil maken).
- De inland dirtroad Lorne- Lake Elizabeth (platypus) - Forrest. Zo'n coole dirtroad hadden wij nog nooit gehad!

Het stuk na Apollo Bay heb ik 3 jaar voor het laatst gereden, dus daar kan ik niet zoveel van zeggen. (Otway Treetop Walk is nice... but expensive).. voor de rest de bekende dingen Twelve Apostles, Bay of Islands, enz. Wil je hem alternatiever afleggen is de Great Ocean Walk geweldig. Bij Warnambool inderdaad Southern Right Whales bij Logans Beach.... maar inderdaad pas rond augustus. Pinguins en Zeeleeuwen bij de 12 apostles, en veel minder uitgemolken als Philip Island (waar je met 2000 man in een Arena zit... bummer). De beste pinguinplek blijft Pennshaw en Kingscote op Kangaroo Island, SA.

De Great Ocean Road begint in Torquay (alhoewel de boog tussen Fairhaven en Lorne staat), maar moest oorspronkelijk beginnen bij ons in het dorp Ocean Grove - daarna naar Barwon Heads, en dan via Breamlea naar Torquay. Ook een erg mooie rit (wel een beetje bevooroordeeld  :wink:). Tot en met 16 maart is er een erg leuke tentoonstelling over het grootse oorlogsmomument ter wereld (want dat is de GOR) in het Wool Museum, omdat hij nu 75 jaar bestaat.

Neem er rustig de tijd voor (even surfen, even snorkelen  :wink:) en bedenk dat ze hem in December en Januari het ook wel de Great Ocean Carpark noemen.. het begint nu rustiger te worden. Meerdere dagen over doen!

Groeten Sander
 
Ik heb hem twee keer gedaan. Alhoewel mooi, persoonlijk vind ik het zeker niet het mooiste gedeelte van Australië dus ik zou er ook niet veel meer dan een dag of 3 aan besteden.

Nog een tip, ga er liever niet in de zomermaanden heen (december, januari), vooral het opzoeken van de Apostels is dan een hel. Het is er dan onwijs heet en je wordt gillend gek van de vliegen. Natuurlijk geldt dat ook voor andere plekken in Aussie, maar op de een of andere manier is het erger bij de GOR, terwijl je daar toch aan het water bent.
 
[quote author=EandE link=topic=8514.msg112813#msg112813 date=1204399676]
Ik heb hem twee keer gedaan. Alhoewel mooi, persoonlijk vind ik het zeker niet het mooiste gedeelte van Australië dus ik zou er ook niet veel meer dan een dag of 3 aan besteden.

Nog een tip, ga er liever niet in de zomermaanden heen (december, januari), vooral het opzoeken van de Apostels is dan een hel. Het is er dan onwijs heet en je wordt gillend gek van de vliegen. Natuurlijk geldt dat ook voor andere plekken in Aussie, maar op de een of andere manier is het erger bij de GOR, terwijl je daar toch aan het water bent.


[/quote]

Het is en blijft een strookasfalt door het landschap, en gelukkig is dat niet het mooiste stukje Australie :up: De mooiste stukjes Australie zijn te vinden in WA, NT, SA, VIC, TAS, NSW, QLD en de ACT (en Jervis Bay Territory?)
 
Weet iemand nog leuke slaapplekken langs de GOR waar je goed met kids kunt blijven (3 en 1 jaar)
Zij vinden het asfalt niet erg spannend, maar speeltuin en dieren wel....

Gr Jeroen
 
Wij hebben in Apollobay in een motel tegenover het strand geslapen, leuk strand, en er zijn genoeg speeltuinen voor de kids.
Wat wij jammer vonden, was dat de mooiste watervallen e.d. toch een stukje lopen waren. Dat is met kids iets minder leuk...
Je kunt regematig stoppen en even met de kids het strand oplopen...
Wij zijn in oktober geweest, schitterend weer gehad!! no flies...
 
Ik heb de Great Ocean Road gedaan, helaas bewolkt en overbevolkt.. was niet echt onder de indruk, maar dat kwam misschien door de omstandigheden. Voor de Great Ocean Drive bij Esperance mooier eerlijk gezegd!

28743654.AcrosstheBay.jpg
 
[quote author=Lilygirl link=topic=8514.msg116033#msg116033 date=1207907554]
Wij waren wel onder de indruk en hadden prachtig mooi weer in oktober!
[/quote]

Mooi zo, oktober lijkt mij er ook een prima maand voor! Dan hoef je de vliegen en mede-toeristen iig niet van je af te slaan.
 
euhh... vliegen... als je niet buiten gaat eten, valt het wel mee, maar die krengen zijn er wel hoor! Het is de ozzie-groet....wave to the flies..... :|
Maar inderdaad, toeristen valt enorm mee, vooral als je buiten de vakanties gaat, al zie overal aziaten....
 
Hoi,

Vliegen zijn er alleen als je pech hebt: als er net een stevige warme landwind is geweest, die vanuit de "Mallee" vliegen naar het zuiden blaast richting de GOR. Ik heb hier in de 5 maanden dat ik hier zit, geen vliegen gezien, op een week in December na. En we rijden eigenlijk iedere 2 weken wel een deel van de GOR... veel mensen gegroet, maar niet met de noodzakelijke ozzie-groet.

Vermijd in Australie gewoon de public holidays en de weekenden ... dan is het eigenlijk overal wel rustig. In het hoogseizoen is het inderdaad de Great Ocean Carpark. W.b. de Aziaten: bedenk trouwens dat er in heel Australie vele duizenden toeristen zijn, maar dat vooral buiten de steden de Aziaten opvallen vanwege hun niet Europese uiterlijk, en hun reizen in grotere groepen (en als toerist gedragen :peace: op iedere foto). Europese toeristen vallen vaak minder op, of worden niet als toerist gezien, maar dit geeft denk ik een vertekent beeld.

Groeten Sander
 
Back
Top