[quote author=r2d2 link=topic=10426.msg147050#msg147050 date=1253653592]
[quote author=skippie link=topic=10426.msg147030#msg147030 date=1253630752]
Geef de nieuwkomers dan een verplichte cursus milieuvriendelijk leven!( zou eigenlijk goed zijn voor iedereen )
[/quote]
een cursus volgen (nog meer regeltjes/bureaucratie) heeft denk ik geen zin en ik denk ook dat bijna iedereen wel een idee heeft wat goed/slecht is voor het milieu. Het is juist een kwestie van willen! Mensen zullen ook denken, waarom zou ik mijn best doen, terwijl mijn buurman zijn airco en verwarming tegelijk aanzet.
Veel dingen die je kan doen, gaan ook lijnrecht tegen the 'Australian Dream' in. We willen allemaal graag een groot huis liefst in de bush of aan de kust, grote auto, zwembad, vaak en veel nieuwe kleren, goedkope producten enz. en dat strookt nu eenmaal niet met 'sustainable living'.
Het is de discipline waar Ireen aan refereert die maar weinig mensen hebben ... die daadwerkelijk een sustainable house laten bouwen met een Green Home Loan, zonnepanelen, rain water tanks, grey water gebruiken voor toilet, eigen biologische groente eten, enz.
Cheers
[/quote]
Ik deel de mening dat mensen veel meer kunnen doen dan ze nu doen en het veelal een gebrek aan interesse is.
Maar ik denk niet dat alles aan de huiseigenaar ligt. De green home loans moest ik googlen, wat meteen aangeeft wat het probleem is: er wordt totaal geen ruchtbaarheid aan gegeven door de overheid. Iedereen weet alles over de first home owners grant, maar deze subsidie is compleet stil gehouden (waarschijnlijk om de kosten laag te houden); dit is overigens niet voor het bouwen van een nieuw huis, maar voor het aanpassen van een bestaande woning.
Rain water tanks en grey water is in veel regios al een vereiste voor nieuwbouw, vooral als water schaars is; ik ben nu zelf bezig met plannen voor het bouwen van een huis dicht bij Gosford NSW en moet 10.000 liter onderbrengen. Ze hebben ook heel veel vereisten als het gaat om energiezuinigheid en dat gaat dus ook om hoe je het huis ontwerpt.
Eigen groente verbouwen: met de kleine stukkies grond die veel nieuwbouwprojecten rondom Sydney opleveren valt er niet veel te doen naast je huis. Je hebt net de ruimte om je was op te hangen. Om die reden hebben wij een groter stuk grond verder van Sydney uitgekozen, zodat we fruitbomen, vruchtenstruiken, moestuintje etc kwijt kunnen. Maar dan moet ik wel weer verder commuten, dus ik weet niet hoe de groen-balans uitvalt. Het is vooral dat we het gewoon leuk vinden om zelf wat te verbouwen.
Vwb die cursus, die zou dan voor iedereen moeten zijn. Alleen voor immigranten invoeren geeft al snel de indruk dat alle Australiers milieuvriendelijk leven en immigranten viespeuken zijn.