[quote author=Sjoem link=topic=10212.msg145265#msg145265 date=1250498694]
hoi Whale,
hoe zou dat komen dat de meeste Ozzies niet met het milieu bezig zijn?
Misschien omdat er (nog) genoeg ruimte en natuur is?
Of geloven de meesten dat de klimaatverandering discussie een 'hoax' is?
Ik dacht dat OZ wel een ambitieus CO2 plan (carbon pollution reduction scheme) had opgesteld.
groet
Jeroen
[/quote]
Het is inderdaad zoals r2d2 schrijft en jezelf ook al speculeert:
Er is heel zoveel wijdsheid en natuur dat men niet snapt dat het erg belangrijk is om OVERAL de leefomgeving gezond en duurzaamte houden; er is immers 'zat' over. En de vervuiling die er is leidt niet tot zichtbare schade (ook al is die er wel) en kennis van die schade onder de bevolking - de media is immers ook niet echt actief om dat te achterhalen. Wat dat betreft moet je AU echt vergelijken met NL in de jaren 70 qua milieubewustzijn.
Ik spreek nog wel eens mensen die me verbaast aankijken als ik ze attendeer op het feit dat je batterijen NIET in vuilnisbak moet gooien die daarna vrolijk op de vuilnisbelt beland (afval verbranden doen ze hier nog niet in QLD). Of een kennis die z'n oude motor-olie na verversing discreet in z'n eigen achtertuin laat weglopen.
Denk b.v. eens aan die vele honderduizenden woningen die nog vol met asbest zitten die tot diep in de jaren 80 zo werden gebouwd. Mensen weten wel dat het slecht is, maar je zou eens moeten zien hoe mensen die zo'n huis verbouwen soms daarmee omgaan - niks mondkapje of maanpakken zoals je die NL ziet bij een asbest-sanering .... Tijdens de flinke bushfires in Victoria een vorig jaar zijn er vele huizen met asbest erin in vlammen opgegaan - al die asbestvezels liggen dus nu her en der verspreid door de regio daar en dat is per definitie niet meer op te ruimen - moet je nagaan wat voor een gezondheidsrisico dat vormt ...
De overheid heeft nu wel een CO2 carbon tax voorgesteld, en als die aangenomen wordt zal dat wel hier en daar tot prijsstijgingen leiden, maar defacto is het onmogelijk om dat echt serieus aan te pakken, AU zit immers op een belangrijke berg met kolen wat veel geld oplevert. En brandstof zwaarder belasten is ook geen optie; de auto is immers de ENIGE realistische vorm van transport voor de meesten
In theorie kunnen we wel wat zuiniger auto's gaan rijden, maar dat kan lang niet altijd in alle gevallen; zodra je in een regio woont met wat hoogteverschillen of slechte wegen (en die zijn er veel) voldoet zo'n klein autootje niet - de typische AU Falcon of Commodore is dan wel een slurper, maar wel erg praktisch.