"Groene" bank

Tijlcarm

New Member
Hallo,
Ik ben op zoek naar een "Groene bank" in Australië ; Een maatschappij- en milieubewuste bank..
Zoals in Nederland de Triodosbank  bijvoorbeeld...
en ervaringen het liefst
Iemand suggesties?
BVD Carmen.

Bedoel je iets als dit?

groenebank.jpg

(geintje natuurlijk, je bedoelt zo'n financiële instelling)

In Google gezocht op:

environment banking australia

en dan krijg je:

Results 1 - 10 of about 30,200,000 for environment banking australia. (0.20 seconds)

Niet alles zal even relevant zijn, maar de eerste 2 resultaten hier zijn de HSBC en NAB bank. Maar iets verderop vind ik ook de Commonwealth bank....

Hallo!

De Rabobank is zo'n bank! :smile:
DIt uit betrouwbare bronnen, werk zelf bij de Rabobank! :up:

Groetjes

Immigranten in spe

Hoi,

Ik weet dat de NAB bank zijn employees laat eco-volunteeren. Iedere werknemer krijgt x dagen betaald om tijdens werktijd te volunteeren op een project naar hun keuze. Wij hadden laatst een groep van 20 aan het bomen planten in een reservaat.

Cheers

Hey goeie vraag! (over die groene bank)

Is het makkelijk om daar een credit (of debit) card te krijgen?
Mijn ING cc verloopt als ik in Australie ben straks.

groet
Jeroen

CBA en NAB hebben beide debit cards respectievelijk Mastercard en Visa. En een CC is volgens mij ook niet zo moeilijk te krijgen maar die hebben we niet omdat we met onze debit cards vrijwel net zoveel kunnen als met een CC (Behalve een heel hoog credit hebben  :wink:). En het kan nog wel eens gebeuren dat een debit card niet overal geaccepteerd wordt maar dat heb ik eigenlijk nog niet meegemaakt.

Veel banken zijn meer bezig met betrokkenheid in de community dan echt het mileu en dat komt ook weer terug met b.v. extra dagen voor vrijwiligers werk etc. BeGreen heeft wel iets van een overzicht: http://www.begreen.com.au/banking.php maar daar komt maar 1 bank naar voren. De credit Union Bigsky komt vaak naar voren in google http://www.bigsky.net.au/GreenInformation en ook Bendigo Bank doet wat groens.
Als je op google 'green banking'  dan komt er wel aardig wat naar voren dus.

[quote author=r2d2 link=topic=10212.msg143515#msg143515 date=1247986949]
Nou Ireen, daar heb je meteen mijn werkgever te pakken  :up:
[/quote]

Gaaf! :)

Grappige vraag en typisch NL-ands  ... de meeste Ozzies zijn helemaal niet het milieu bezig; laat staan als het gaat om banken.

Sowieso mag je al blij zijn als je een bank hebt kunnen vinden die een beetje klantvriendelijk is en niet al te duur; daar is NL een paradijs bij hoor.

Goed nieuws is er wel: de ING (Hier ING Direct) komt binnenkort met een Postbank-style betaalrekening:
- zonder maandelijkse abbo kosten
- zonder aparte roodstaan boetes (los van de rente natuurlijk)
- en zonder boetes als je bij een flappentap van een andere bank gebruik maakt

Voor een goed begrip; alle andere banken hebben dat doorgaans wel .....

hoi Whale,

hoe zou dat komen dat de meeste Ozzies niet met het milieu bezig zijn?
Misschien omdat er (nog) genoeg ruimte en natuur is?
Of geloven de meesten dat de klimaatverandering discussie een 'hoax' is?

Ik dacht dat OZ wel een ambitieus CO2 plan (carbon pollution reduction scheme) had opgesteld.

groet
Jeroen

[quote author=Sjoem link=topic=10212.msg145265#msg145265 date=1250498694]
hoi Whale,

Ik dacht dat OZ wel een ambitieus CO2 plan (carbon pollution reduction scheme) had opgesteld.

groet
Jeroen
[/quote]

Ik denk dat een groot deel van de Ozzies (maar dat geldt eigenlijk voor mensen in het algemeen op deze Aarde - dus ook in NL) niet in met natuurbehoud/milieubescherming bezig zijn omdat het niet tastbaar voor ze is. Zaken als klimaatsverandering, verzilting van de bodem of het verlies van habitat spreken nu eenmaal niet tot de verbeelding als een wollige panda, grotesque olifant of de uitgespreide Kakadu Wetlands, maar zijn wel de grote milieuproblemen hier in Australie. Veel mensen moeten iets aan den lijven ondervinden voordat ze zich echt zorgen maken. En dan zal het wel eens te laat kunnen zijn....

Zaken die echt onder druk staan als (en dan heb ik het alleen over Victoria - ben niet zo goed op de hoogte van andere staten) de Murray - Darling, de Victorian Volcanic Grasslands, Barmah SP en bijvoorbeeld de Latrobe Valley is het grote publiek nauwelijks tot niet geinteresseerd. Vaak wordt ieder stukje groen als natuur gezien (van weilanden tot parken) en je kan afvragen of dat nog iets met natuur te maken heeft...

Cheers

... Ik dacht dat OZ wel een ambitieus CO2 plan (carbon pollution reduction scheme) had opgesteld....
[/quote]
Nee Jeroen, ze er niets aan om de carbon 'pollution' te reducen, ze hebben een ambitieus Emissions Trading Scheme ETS in de pen. Een extra belasting op uitstoot van carbon, niet een vermindering van de uitstoot....
het is zoiets als roken: we weten dat het slecht is, maar we gaan het niet verbieden maar we verhogen de accijns nog maar een keer. dan snijdt het mes aan 2 kanten: sommige mensen kunnen het niet meer betalen maar de overheid ziet de penningen in elk geval binnenstromen.

hoi Whale,

groet
Jeroen
[/quote]

Het is inderdaad zoals r2d2 schrijft en jezelf ook al speculeert:

Er is heel zoveel wijdsheid en natuur dat men niet snapt dat het erg belangrijk is om OVERAL de leefomgeving gezond en duurzaamte houden; er is immers 'zat' over. En de vervuiling die er is leidt niet tot zichtbare schade (ook al is die er wel) en kennis van die schade onder de bevolking - de media is immers ook niet echt actief om dat te achterhalen. Wat dat betreft moet je AU echt vergelijken met NL in de jaren 70 qua milieubewustzijn.

Ik spreek nog wel eens mensen die me verbaast aankijken als ik ze attendeer op het feit dat je batterijen NIET in vuilnisbak moet gooien die daarna vrolijk op de vuilnisbelt beland (afval verbranden doen ze hier nog niet in QLD). Of een kennis die z'n oude motor-olie na verversing discreet in z'n eigen achtertuin laat weglopen.

Denk b.v. eens aan die vele honderduizenden woningen die nog vol met asbest zitten die tot diep in de jaren 80 zo werden gebouwd. Mensen weten wel dat het slecht is, maar je zou eens moeten zien hoe mensen die zo'n huis verbouwen soms daarmee omgaan - niks mondkapje of maanpakken zoals je die NL ziet bij een asbest-sanering ....  Tijdens de flinke bushfires in Victoria een vorig jaar zijn er vele huizen met asbest erin in vlammen opgegaan - al die asbestvezels liggen dus nu her en der verspreid door de regio daar en dat is per definitie niet meer op te ruimen - moet je nagaan wat voor een gezondheidsrisico dat vormt ...

De overheid heeft nu wel een CO2 carbon tax voorgesteld, en als die aangenomen wordt zal dat wel hier en daar tot prijsstijgingen leiden, maar defacto is het onmogelijk om dat echt serieus aan te pakken, AU zit immers op een belangrijke berg met kolen wat veel geld oplevert. En brandstof zwaarder belasten is ook geen optie; de auto is immers de ENIGE realistische vorm van transport voor de meesten :) In theorie kunnen we wel wat zuiniger auto's gaan rijden, maar dat kan lang niet altijd in alle gevallen; zodra je in een regio woont met wat hoogteverschillen of slechte wegen (en die zijn er veel) voldoet zo'n klein autootje niet - de typische AU Falcon of Commodore is dan wel een slurper, maar wel erg praktisch.

Back