Groenenveldjes naar Australie?

groenenveldjes

New Member
Hallo allemaal,

Na al wat draadjes hier op het forum te hebben bekeken vonden we het tijd om een account aan te maken en ons even voor te stellen.
Mijn man (Jan, 61 jaar) en ik (Diddy, 59 jaar) denken erover na om ons pensioen in Australië door te brengen. Mijn man is daar geboren en heeft daar 10 jaar gewoond. Hij is daarna teruggekomen met zijn ouders. We zijn samen al een paar keer op vakantie geweest in verschillende delen van Australië en genieten daar altijd met volle teugen. Het fijne klimaat en de prachtige natuur trekt ons enorm - en de vriendelijkheid van de bevolking ook zeker.

Nu moeten wij "helaas" nog wat jaartjes werken maar denken we er wel naar om rond ons pensioen die kant op te gaan.
aan de ene kant heel leuk om over na te denken, maar er komen ook veel praktische vragen in ons op.

Vooral zijn we benieuwd wat nu zo'n beetje de maandelijkse kosten zullen zijn om normaal te kunnen leven in Australië? We zijn met zijn tweeën, roken en drinken niet, hebben geen huisdieren. Gaan zo af en toe uit eten. Geen dure of luxe hobby's. We willen wellicht kijken of we iets eerder met pensioen kunnen maar weten niet of we dan nog goed kunnen leven daar. Kunnen jullie toevallig al wat meer inzicht geven aan welke kosten we moeten denken? Uiteraard begrijpen we dat het schattingen zijn.
We hebben uiteraard al een en ander geprobeerd te googlen maar vinden het toch lastig om er een realistisch beeld van te schetsen.

Wat betreft huisvesting hebben we straks bijna een afbetaald huis dus hopen we in Australië hypotheekvrij te kunnen leven. We hebben helaas geen enorm kapitaal dus we vermoeden dat er naast een huis kopen niet veel extra overblijft om structureel van te leven.

Wellicht iemand hier ook al ervaring met AOW uitbetaling in Australië? Ik heb er wel wat over gelezen, maar werd niet helemaal duidelijk of het bedrag hetzelfde blijft of dat ze het aanpassen aan Australische levensstandaard (en wat dat dan zou betekenen voor het bedrag). Goed, wellicht nog wat te voorbarig maar voor ons zeker niet onbelangrijk!

Regio waar we zouden willen wonen zijn we overigens nog niet over uit. We vonden de omgeving Perth heel mooi en rustig, maar North Queensland trekt ons ook wel. We hopen in ieder geval volgend jaar nog een keer een reis naar Australië te mogen maken en ons ook al wat te oriënteren op mogelijke woonplaatsen.

Ondertussen genieten wij van ieders verhalen hier en blijven we zeker dromen van de mogelijkheden! Alle tips zijn heel welkom en lezen we samen graag door.

Vrolijke groeten Diddy & Jan
 
Welkom! Jan, mooie Australische naam ook ;)

Er ziin natuurlijk allerlei persoonlijke ervaringen, maar er is ook 'onderzoek'. https://www.numbeo.com/cost-of-livi...ht&city2=Perth&tracking=getDispatchComparison

Je kunt elke stad invullen in NL en AU en de kosten vergelijken. Heb even Utrecht en Perth gedaan, maar vul gerust iets anders in (Utrecht is vrij duur in NL volgens mij) Als ik globaal naar de gegevens kijk, klopt het met mijn gevoel.
Denk dat huizen (huur of koop) nogal kan vertekenen. In een stad, suburb of wat verder er buiten kan de prijzen enorm beïnvloeden. Een beetje zoals Utrecht vs Drenthe zeg maar ;)

Perth en North Queensland, beide goede plekken, denk dat klimaat één van de grootste verschillen is. Wij hebben zelf in Canberra gewoond en nu in Noosa shire, Queensland. Canberra is warm en droog in de zomer (grofweg zoals Perth) Queensland en zeker het noorden is officieel minder warm, qua graden Celsius. Maar de gevoelstemperatuur is hier vaak heel hoog vanwege de enorm hoge luchtvochtigheid. De zomer is voor ons hier in QLD de periode dat we echt wat rustiger aan doen vanwege de luchtvochtigheid. De andere 9-10 maanden zijn perfect :)
 
Last edited:

Onthou ook dat je voor elk jaar dat je in NL WOONT, tot aan je pensioengerechtigde leeftijd (ik gok 68 bij jullie) automatisch 2 % AOW opbouwt. Van 18 tot 68 jaar is 50 x 2 % = 100 % AOW. De hoogte van de AOW wordt jaarlijks in NL vastgesteld en eventueel aangepast, het verschilt of je alleen of samen leeft. Als jullie besluiten om op je 63e volledig naar Oz te verhuizen, dan bouw je dus 5 jaar minder, is 5 x 2 % = 10 % MINDER AOW op.

De afhandeling van de AOW wordt niet door de SVB in NL gedaan, maar door Centrelink in Oz, zij hebben contact met de SVB. Dit is om te voorkomen dat je twee keer een ouderdomspensioen gaat trekken. De ATO in Oz bepaalt vervolgens hoeveel belasting je over je NL AOW moet betalen. Doorgaans liggen de belastingtarieven in Oz iets lager dan in NL.

Centrelink bepaalt of je ook nog rechten hebt op compensatie van verlies op je AOW via het Oz Aged Pension systeem. Dat levert weinig tot niets op. Bovendien -als je al kwalificeert- gaat het pas 10 jaar na je definitieve aankomst in Oz in. Je kunt wel die 10 % AOW-verlies in NL zelf bijverzekeren, maar dat is wel een dure aangelegenheid en maar beperkt in duur mogelijk.

Het is dus verstandiger om nu al in je NL privepensioen te investeren en eventueel bij te verzekeren met lijfrentes en kapitaalverzekeringen. Van de AOW moet je het niet hebben.

En tot slot heb je met NL inkomsten in Oz (AOW, privepensioen, uitkering, loon, verzekering), te maken met valutakoersen, renteschommelingen, transactiefees, en bankkosten. Dat betekent dat je niet iedere maand precies hetzelfde ontvangt, meestal minder overhoudt dan in NL, en soms een (on)aangename verrassing krijgt.

ETA Diddy, heb je je al verdiept in jouw partnervisumprocedure? Die vergt nl. nogal wat tijd en geld.
 
Last edited:
Welkom! Jan, mooie Australische naam ook ;)

Er ziin natuurlijk allerlei persoonlijke ervaringen, maar er is ook 'onderzoek'. https://www.numbeo.com/cost-of-livi...ht&city2=Perth&tracking=getDispatchComparison

Je kunt elke stad invullen in NL en AU en de kosten vergelijken. Heb even Utrecht en Perth gedaan, maar vul gerust iets anders in (Utrecht is vrij duur in NL volgens mij) Als ik globaal naar de gegevens kijk, klopt het met mijn gevoel.
Denk dat huizen (huur of koop) nogal kan vertekenen. In een stad, suburb of wat verder er buiten kan de prijzen enorm beïnvloeden. Een beetje zoals Utrecht vs Drenthe zeg maar ;)

Perth en North Queensland, beide goede plekken, denk dat klimaat één van de grootste verschillen is. Wij hebben zelf in Canberra gewoond en nu in Noosa shire, Queensland. Canberra is warm en droog in de zomer (grofweg zoals Perth) Queensland en zeker het noorden is officieel minder warm, qua graden Celsius. Maar de gevoelstemperatuur is hier vaak heel hoog vanwege de enorm hoge luchtvochtigheid. De zomer is voor ons hier in QLD de periode dat we echt wat rustiger aan doen vanwege de luchtvochtigheid. De andere 9-10 maanden zijn perfect :)
Bedankt! Haha tsja, iets met traditie en namen van een opa krijgen..

Bedankt voor de link! Dat kan al een eind helpen. Mist nog wel het een en ander aan kosten zoals gemeentebelastingen en dergelijke, maar zal eens in wat random gemeentes kijken of ik dat kan vinden.

Ja dat merken we ook qua huizen online inderdaad. We vinden het lastig inschatten welke kosten er nog bijkomen en in welke staat de huizen zijn. Zeker niet onbelangrijk!

Haha ja zeker een groot verschil. We twijfelen of het klimaat in Perth niet teveel op dat van Nederland lijkt, dat zou een reden zijn om toch richting queensland te gaan. Anderzijds lijken er qua betaalbare woningen in omgeving Perth wel meer mogelijkheden, dus die overweging nemen we zeker ook mee!
 

Onthou ook dat je voor elk jaar dat je in NL WOONT, tot aan je pensioengerechtigde leeftijd (ik gok 68 bij jullie) automatisch 2 % AOW opbouwt. Van 18 tot 68 jaar is 50 x 2 % = 100 % AOW. De hoogte van de AOW wordt jaarlijks in NL vastgesteld en eventueel aangepast, het verschilt of je alleen of samen leeft. Als jullie besluiten om op je 63e volledig naar Oz te verhuizen, dan bouw je dus 5 jaar minder, is 5 x 2 % = 10 % MINDER AOW op.

De afhandeling van de AOW wordt niet door de SVB in NL gedaan, maar door Centrelink in Oz, zij hebben contact met de SVB. Dit is om te voorkomen dat je twee keer een ouderdomspensioen gaat trekken. De ATO in Oz bepaalt vervolgens hoeveel belasting je over je NL AOW moet betalen. Doorgaans liggen de belastingtarieven in Oz iets lager dan in NL.

Centrelink bepaalt of je ook nog rechten hebt op compensatie van verlies op je AOW via het Oz Aged Pension systeem. Dat levert weinig tot niets op. Bovendien -als je al kwalificeert- gaat het pas 10 jaar na je definitieve aankomst in Oz in. Je kunt wel die 10 % AOW-verlies in NL zelf bijverzekeren, maar dat is wel een dure aangelegenheid en maar beperkt in duur mogelijk.

Het is dus verstandiger om nu al in je NL privepensioen te investeren en eventueel bij te verzekeren met lijfrentes en kapitaalverzekeringen. Van de AOW moet je het niet hebben.

En tot slot heb je met NL inkomsten in Oz (AOW, privepensioen, uitkering, loon, verzekering), te maken met valutakoersen, renteschommelingen, transactiefees, en bankkosten. Dat betekent dat je niet iedere maand precies hetzelfde ontvangt, meestal minder overhoudt dan in NL, en soms een (on)aangename verrassing krijgt.

ETA Diddy, heb je je al verdiept in jouw partnervisumprocedure? Die vergt nl. nogal wat tijd en geld.

Ja we hadden inderdaad begrepen dat eerder weggaan consequenties heeft voor de AOW. Dat maakt dat het mogelijk verstandig is om in ieder geval op het pensioen van Jan te wachten. Ook omdat eerder stoppen natuurlijk veel met ons pensioen doet. Juist omdat het zo onduidelijk is welke kosten daar nou precies vanaf gaan vinden we het lastig inschatten hoe haalbaar eerder stoppen gaat zijn voor (een van) ons.

Nee eerlijk gezegd hebben we ons daar nog niet goed in verdiept. Dat willen we zeker wel gaan doen, want we hebben nu nog wel even de tijd en de kans is erg groot dat we er uiteindelijk toch gebruik van gaan maken!
 
Bedankt! Haha tsja, iets met traditie en namen van een opa krijgen..

Bedankt voor de link! Dat kan al een eind helpen. Mist nog wel het een en ander aan kosten zoals gemeentebelastingen en dergelijke, maar zal eens in wat random gemeentes kijken of ik dat kan vinden.

Ja dat merken we ook qua huizen online inderdaad. We vinden het lastig inschatten welke kosten er nog bijkomen en in welke staat de huizen zijn. Zeker niet onbelangrijk!

Haha ja zeker een groot verschil. We twijfelen of het klimaat in Perth niet teveel op dat van Nederland lijkt, dat zou een reden zijn om toch richting queensland te gaan. Anderzijds lijken er qua betaalbare woningen in omgeving Perth wel meer mogelijkheden, dus die overweging nemen we zeker ook mee!
Zoek eens op " Council Rates Fees Charges + plaatsnaam". Het blijft voor een deel een zoekplaatje omdat de rates voor een deel afhankelijk zijn van je locatie/oppervlak enz.

Qua Perth & Klimaat NL. Ik weet niet in welke mate het NL klimaat veranderd is in de laatste paar jaar. Maar ik denk dat het nog steed in niets lijkt op NL ;)

Klimaat staatjes:
Perth: http://www.bom.gov.au/climate/averages/tables/cw_009225.shtml
Cairns: http://www.bom.gov.au/climate/averages/tables/cw_031011.shtml

en voor good measure; Noosa, QLD waar wij wonen. Redelijk een Goldilocks zone wat mij betreft maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld ;) http://www.bom.gov.au/climate/averages/tables/cw_040908.shtml
 
Nee eerlijk gezegd hebben we ons daar nog niet goed in verdiept. Dat willen we zeker wel gaan doen, want we hebben nu nog wel even de tijd en de kans is erg groot dat we er uiteindelijk toch gebruik van gaan maken!
Als ik jullie was, zou ik daar NU al mee starten. Een partnervisum is voor Diddy namelijk verplicht, zonder dat visum heb je geen recht om in AU te blijven. De procedure tot aan permanente verblijfsvergunning (Permanent Residency of PR) neemt minimaal 26 maanden, meestal 30 tot 36 maanden in beslag (ergo 2,5 tot 3 jaar). Op dit moment kost dit visum AUD 9.000, maar reken op veel bijkomende kosten als verklaringen en aktes, gecertificeerde vertalingen e.d. en deze prijs wordt ieder jaar fors verhoogd. Langer wachten = veel duurder.

Je kunt er NU al in NL mee beginnen (309/100 Offshore), zodat je al PR hebt voor jullie vertrekken en meteen voorgoed in Oz mag blijven en werken:


Het partnervisum aanvragen vanuit Australia kan ook (820/801 Onshore), maar is veel ingewikkelder en duurder. Omdat je 1. een extra inreisvisum moet betalen, 2. veel meer documenten uit NL moet opvragen en 3. je een deel van de tijd in Oz niet mag werken. Vanuit NL kun je gewoon blijven doorwerken, geld verdienen en sparen.

Een partnervisum aanvragen is doorgaans niet heel moeilijk, je kunt het meestal zonder visumbureau zelf afhandelen (wat ongeveer E 3.000 tot E 4.000 bureaukosten bovenop de visumprijs scheelt). Maar verkijk je niet op de enorme hoeveelheid werk van maanden en maanden die het vergt. Als je NU al begint, kun je zowel de kosten als de benodigde arbeid lekker langzaam over de tijd uitspreiden, en met je PR in handen naar Oz afreizen.

Een partnervisum wordt minder vaak afgewezen dan de beroepsvisa, maar de kans op afwijzing is zeker niet nul (bijvoorbeeld als je chroniche medische issues hebt, of een verleden met justitie, of je papieren niet compleet of in orde zijn -wat vaker gebeurt dan je verwacht). Ook dat is een reden om nu al te beginnen. Als het mislukt, heb je nog alle tijd om een nieuwe of andere aanvraag in te dienen.

Bereid je aanvraag heel goed voor voordat je start. Je krijgt de visumkosten van AUD 9.000 plus bijkomende kosten namelijk nooit terug, ook niet als je de aanvraag tussentijds stopzet, of je wordt afgewezen.
 
Last edited:
En verder qua financien:


En dan qua klimaat:

Er is niets dat "te veel lijkt op Nederland" in Australia. Het land ligt gemiddeld 1000 km dichterbij de evenaar dan NL, wat de temperatuur beinvloedt. Maar er is veel meer van invloed, zoals de ligging op het zuidelijk halfrond, bergen, woestijnen, winden, bebossing, habitat, golfstromen, sea straits en de ligging als eiland tussen 2 oceanen. En of je op dit continent in het noorden of het zuiden woont, er zijn 3 klimaatzones. Het klopt niet dat Melbourne of Perth "net Nederland" zijn. Perth is mediterraan met een redelijk stabiele temperatuur tussen 20 en 40 C het hele jaar rond. Melbourne ligt ter hoogte van Bordeaux in EU, maar is compleet krankjorum in temperaturen, soms naderen we het vriespunt in juli, maar ook 44 C in maart, dat vind je niet in Bordeaux. Een stabiel grijs klimaat als Utrecht kom je in dit land niet tegen en ook de NL temperaturen niet. Wat je op dit continent wel vindt is, wat men wel noemt, "die hoge luchten" itt de lage grijze wolkendeken in NL. Onthou dan dat dit komt door het resterende gat in de ozonlaag dat precies boven Australia ligt. Een van de redenen waarom Oz de "skin cancer capital of the world" is. De "top end" in Australia is tropisch, met alle aspecten die daarbij horen, positief en negatief. Elk voordeel hep se nadeel, om te parafraseren. Het is maar net wat je uiteindelijk het best gaat bevallen.
 
Last edited:
Leuk om te lezen. welkom op het forum en veel succes met het waarmaken van de droom.
 
Back
Top