Groot Dictee

AARGH!!!!!!! Verd*mme; ZEVEN van de 15 antwoorden goed!! Minder dan de helft. Ik was geneigd om het weer te doen met de kennis die ik met de eerste keer had opgedaan. Maar ik wil niet vals spelen.

Maar; minder dan de helft goed?? En ik maar denken dat mijn Nederlands redelijk goed was. Niet dus!!

Moet weer terug naar school, denk ik.

Rene

Het is elk jaar dat een Vlaming wint........
niet zo verwonderlijk hoor........in Vlaanderen wordt zuiverder Nederlands gesproken
(en waarschijnlijk dus ook geschreven) dan in Nederland.
In Nederland hebben we veel woorden die uit het Engels, Frans of Duits komen.
In Vlaanderen misschien ook wel, maar toch in veel mindere mate.

Een goed voorbeeld vind ik altijd paraplu......in Vlaanderen noemen ze dat gewoon een regenscherm.
Klinkt voor Hollanders heel stom dit woord, maar het is zo Nederlands als het maar kan.
En wees nou eerlijk......een paraplu is toch ook een regenscherm.

Bert

Bert, vorig jaar en het jaar daarvoor waren het Nederlanders, als ik het me nog goed herinner!

Maar nu dus een Vlaamse, die als beroep films ondertitelt!!!!

Sara

[quote author=Rene-L link=topic=3545.msg41224#msg41224 date=1135160173]
AARGH!!!!!!! Verd*mme; ZEVEN van de 15 antwoorden goed!! Minder dan de helft. Ik was geneigd om het weer te doen met de kennis die ik met de eerste keer had opgedaan. Maar ik wil niet vals spelen.

Maar; minder dan de helft goed?? En ik maar denken dat mijn Nederlands redelijk goed was. Niet dus!!

Moet weer terug naar school, denk ik.

Rene
[/quote]

Nou Rene.......met jouw Nederlands is niks mis hoor.
Ik vind eigenlijk dat hele Groot dictee nergens op slaan.
Wat een achterlijke zinnen woorden daarin gebruikt zeg.
Dit heeft niks meer met spreektaal te maken.
Hier worden zinnen gebruikt waar in de eerste plaats al geen touw aan vast te knopen valt
en er worden dan ook nog eens woorden en uitdrukkingen in verwerkt die men zelden of nooit gebruikt.
Logisch dat er zoveel fouten gemaakt worden.
Natuurlijk zitten er ook wel instinkertjes bij, maar over het algemeen wordt er in het groot dictee
te veel de nadruk gelegd op koppeltekens, apostrofs.....wel of geen hoofdletter etc.
Kortom.......het slaat eigenlijk nergens op.
En dan hebben we ook nog eens vrijwel iedere paar jaar met een nieuwe spelling te maken.
En onze taal is al zo gemakkelijk........pffffffffffffff

Is het nou......burka,bourqa of boerka..........dat laatste dus!!!

Bert

[quote author=sarabaes link=topic=3545.msg41231#msg41231 date=1135161823]
Bert, vorig jaar en het jaar daarvoor waren het Nederlanders, als ik het me nog goed herinner!

Sara
[/quote]

Dat geloof ik niet hoor Sara.......in mijn herinnering wint bijna altijd een Vlaming!

Bert

Ik heb ook nog ff die Volkskrant test gedaan........ik kwam tot 4!!!!! goede antwoorden.
Een dikke onvoldoende dus!

havoër  havo'er ?????? Ik vind het eigenlijk allebei raar geschreven
en naziagressie had ik dus echt wel MET koppelteken verwacht.......nazi-agressie dus!!!!

Bert

MMMHHHWWWAAAHHHH,

Zoals van alle dingen waar je te veel van hoort/krijgt/ziet word ik een beetje onverschillig van al die taalveranderingen. Maaaar......natuurlijk ook even de test gedaan.

Hé ook ZEVEN goed, nou Rene. ons 'niveau' is gelijk  :-D :-D :-D (of is het nu inmiddels nivo?????, cadeau/kado etc. etc.)

groetjes Miranda  :)

Back