Grote prijsstijging citizenship application vanaf 01/01/21

Hoe lang nadat je je permanent recidency hebt ontvangen kun je dit proces starten? 2 jaar?
 
Hoe lang nadat je je permanent recidency hebt ontvangen kun je dit proces starten? 2 jaar?

In mijn geval zegt Immiaccount 4 jaar na mijn oorspronkelijke entry mag ik gaan applyen. Maar hoe het zit met hoeveel tijd je daarvan buiten Oz geweest mag zijn, dat weet ik niet. Ik heb het getest door gewoon op Immi te gaan applyen, dan krijg je allemaal vragen en dan weet je het. Als je nog niet mag, kun je de application ook niet verder voortzetten.
 
Hoe lang nadat je je permanent recidency hebt ontvangen kun je dit proces starten? 2 jaar?
4 jaar na aankomst volgens mij. Voor RRV visa tellen ze echt de dagen dat je hier was. Voor Citizenship niet lijkt het, @FritsC zijn draadje volgend.
 
Last edited:
Maar zij is toch al een OzCit? Zij is hier geboren?
Je moet eerst een birth certificate aanvragen en dan citizenship. Ik weet niet of die kosten van citizenship waarover gesproken is alleen geldt voor permanent residents dit citizen willen worden of dus ook zo bij geboorte. In ieder geval voor 1 juli naar kijken

Edit: aangezien er ook dit in het artikel staat, denk ik dat er sowieso een verhoging in kosten is:
however, the fee for a child applying outside of a parent's application will increase from $180 to $300.
The fee for applying for Australian citizenship by descent will increase from $230 to $315.
 
Je moet eerst een birth certificate aanvragen en dan citizenship. Ik weet niet of die kosten van citizenship waarover gesproken is alleen geldt voor permanent residents dit citizen willen worden of dus ook zo bij geboorte. In ieder geval voor 1 juli naar kijken
Als je kind in Australie geboren is en op basis daarvan aanspraak kan maken op AU citizenship (jij was dus zelf een permie of AU citizen op de geboortedag), dan hoef je helemaal niets to doen om citizenship te verkrijgen; dat heeft het kind al. Birth Certificate en Passport zijn andere tarieven.
 
Als je kind in Australie geboren is en op basis daarvan aanspraak kan maken op AU citizenship (jij was dus zelf een permie of AU citizen op de geboortedag), dan hoef je helemaal niets to doen om citizenship te verkrijgen; dat heeft het kind al. Birth Certificate en Passport zijn andere tarieven.

Volgens mij moet het kind van een PR wel een citizenship certificate aanvragen...is alweer 3.5 jaar geleden, dus ik heb het niet helemaal helder meer.

Met dit als startpunt:
-> evidence that the child is an Australian citizen

-> an Australian citizenship certificate in your name.

-> How do I get a citizenship certificate? To get an Australian citizenship certificate, you have to apply to the Department of Home Affairs(link is external).

en
-> Certificaat is $190.
 
Volgens mij moet het kind van een PR wel een citizenship certificate aanvragen...is alweer 3.5 jaar geleden, dus ik heb het niet helemaal helder meer.

Met dit als startpunt:
-> evidence that the child is an Australian citizen

-> an Australian citizenship certificate in your name.

-> How do I get a citizenship certificate? To get an Australian citizenship certificate, you have to apply to the Department of Home Affairs(link is external).

en
-> Certificaat is $190.
Wellicht is dat veranderd, maar in 2013 was een birth cert en bewijs van permanente status van de ouders voldoende voor het paspoort van mijn oudste dochter. Voor de jongste waren wij inmiddels genaturaliseerd, dus moesten wij ons certificate of citizenship tonen in 2017. Het kind had toen ook geen eigen certificate nodig. Als je inderdaad dat extra certificate nodig hebt dan zul je dat uiteindelijk toch op de zelfde manier moeten bewijzen. Het lijkt mij dus volledig overbodig....
 
4 jaar na aankomst volgens mij. Voor RRV visa tellen ze echt de dagen dat je hier was. Voor Citizenship niet lijkt het, @FritsC zijn draadje volgend.

Vier jaar nadat je op je 100/309 visum binnen bent gekomen kan je je citizenship aanvragen.

De volgende voorwaarden gelden op het moment dat je citizenship aanvraagt::
  • living in Australia on a valid visa for the past 4 years
  • a permanent resident or eligible New Zealand citizen for the past 12 months
  • away from Australia for no more than 12 months in total in the past 4 years, including no more than 90 days in total in the past 12 months
 
or eligible New Zealand citizen for the past 12 months
@Thijsvr Dit klinkt te makkelijk... maar als Miss A nu een Kiwi citizen is (wordt?)
Dan 12 maanden hier,
Dan zij citizenship.
Dan trouwen en jij citizenship?

Dit klinkt te simpel, dus het zal wel niet....?
 
@Thijsvr Dit klinkt te makkelijk... maar als Miss A nu een Kiwi citizen is (wordt?)
Dan 12 maanden hier,
Dan zij citizenship.
Dan trouwen en jij citizenship?

Dit klinkt te simpel, dus het zal wel niet....?
Ik zit ook met verbazing te lezen. Dus Q zou als we uiteindelijk een PR hebben, maar een jaar te hoeven wachten (er van uitgaande dat we dan al vier jaar op temps hier hebben gezeten) om een Oz citizenship aan te mogen vragen? Hmm, en ik maar denken dat je vier jaar perm moest zijn…
 
Het zit hem vast in dat ELIGIBLE New Zealand citizen ...

Klopt. Voor als iemand het in de toekomst ooit nodig heeft, dit zijn de regels:

You are an eligible New Zealand citizen, or protected SCV holder, if you:

  • were in Australia on 26 February 2001 on an SCV
  • spent at least 12 months in Australia on an SCV in the 2 years immediately before 26 February 2001, or
  • have a Centrelink certificate from before 26 February 2004 that shows you were living in Australia
If you are an eligible New Zealand citizen, you can apply for citizenship (by conferral). You do not need to become a permanent resident first. You can also sponsor family members.

Er is dan nog de andere optie die wij origineel wilden doen:
The Skilled Independent visa (subclass 189) (New Zealand) stream is one permanent visa option for New Zealand citizens.

You might be eligible for the Skilled Independent visa if you:

  • hold an SCV
  • have been living in Australia for 5 years
  • started residency in Australia on or before 19 February 2016
  • have a taxable income at or above an income threshold for all 4 income years before lodging an application (unless claiming an exemption)
  • meet health, character and security checks
The income threshold is the same as the Temporary Skilled Migration Income Threshold and has been AUD53,900 since 2013-14.

Maar terwijl we aan het wachten waren op onze visum aanvraag werd de dikgedrukte regel toegevoegd. Wij kwamen aan in Oktober 2016.

We verwachten/hebben hoop dat die datum ergens in de komende paar jaar wat verschuift.
 
LOL!!

Dit geloof je niet...gaan ze deze avond onderhoud plegen, het systeem ligt eruit! De avond voor een price hike. We hadden alles al klaar staan om nog te reviewen.
 
Back
Top