Gwendolyn in Brissie

gwen86

New Member
Hi iedereen,
Tijdens mijn aanvraag periode was ik, zoals velen met mij, nogal nerveus en niet zeker van dat ik alles goed aan het doen was en dit forum heeft me enorm geholpen, bedankt daarvoor.

Even in het kort wie ik ben want het is lang geleden dat ik voor het laatst heb gepost.
Ik ben Gwendolyn, 29 en woon in Brisbane. Ik ben in 2013 op een WHV binnen gekomen om te reizen en mijn zus te zien. Een paar maanden na aankomst een heerlijke man ontmoet en met hem gaan reizen en samenwonen. Toen mijn visum op was ben ik 2 maanden in nl geweest, mijn hele hebben en houden verkocht en terug gegaan naar de liefde en het land van mijn leven. (Op een holiday VISA... Werd ondervraagd op het vliegveld omdat ik zo snel terug kwam... Dat was wel griezelig hoor! Ik raad iedereen aan geen border security te kijken voor vertrek)
Nadat we het geld voor een partnervisa hadden gespaard hebben we de aanvraag gedaan. Nu, bijna 10 maanden later, heb ik mijn temporary partner VISA binnen! Helemaal gelukkig. En dan komt daarna weer meer wachten. Nog een maand of 14 en dan is het crunch time, de toe- of afwijzing van mijn permanente visum.

Tips van mij:
-Als je nog in Nederland bent regel een kopie van je geboorteakte en een verklaring omtrent gedrag.
-uitschrijven uit de gemeente is makkelijk geregeld vanuit aussie dus als je nog twijfelt en misschien binnen een jaar terugbent kun je je beter niet uitschrijven uit gemeente en is het ook beter om je zorgverzekering nog aan te houden. Let wel: de zorgverzekeraar schrijft je hoogst waarschijnlijk met terug werkende kracht uit, de gemeente echter niet.
- het nl consulaat in brisbane gaat sluiten dus als je paspoort tegen de geldigheidsdatum aan zit kun je deze beter in nl nog vernieuwen. Dit geldt volgens mij voor alle steden behalve Sydney.
- Op het werk zijn mensen niet zo open als de nuchtere Hollanders. Ik ben nogal een flapuit en ben niet bekend met alle regeltjes, hierdoor mijn baan moeten opzeggen.
- tip voor je vrienden: pakketjes verzenden naar aussie is meestal het goedkoopst via DHL (tot 10 kilo is betaalbaar)

Dit zijn de dingen die nu zo in me opkomen. Als me nog iets tebinnen schiet dan zal ik dat zeker even melden.

Hoi Gwendolyn, welkom terug! :up: En natuurlijk gefeliciteerd met je visum. Goed om te horen dat het forum je heeft geholpen tijdens je visumaanvraag.

Ha Gwendolyn, welcome back here & natuurlijk gefeliciteerd met je visum! Dank voor het delen van je tips :)

Welcome back Gwen! Wat fijn dat je hier lekker gesetteld bent en dat je je temporary partner visum hebt. En ook leuk om bij je zus in de buurt te zitten! Of is zij ondertussen weer in NL?
Lijkt me inderdaad mega griezelig om ondervraagd te worden door de Douane! Ik was er ook bang voor deze keer, maar gelukkig geen vragen gehad.

Dank jullie wel allemaal!
Je hebt geen idee hoe eng dat was Gwen. Stond enorm te shaken. Maar de meneer van de douane was echt heel aardig en adviseerde me zelfs om vóór ik na drie maanden weer weg moest een visum aan te vragen omdat hij bang was dat ik anders niet meer binnen zou komen. Maar ja, allemaal vragen over mijn intenties en mijn financiën en mijn motieven etc dus wel spannend.
Mijn zus woont gelukkig nog steeds hier, is inderdaad heel fijn.

Nu we toch aan het lezen zijn met z'n allen... Weet iemand wat 'matriculation score' is? Ben aan het solliciteren en wil niet al te dom over komen :)

Ta!

Dank jullie wel allemaal!

Nu we toch aan het lezen zijn met z'n allen... Weet iemand wat 'matriculation score' is? Ben aan het solliciteren en wil niet al te dom over komen :)

Ta!
volgens mij de score/punten die je behaald hebt op einde van middelbaar/year 12. Belangrijk bv voor als je bepaalde universitaire studie wil doen

dus, kortom, er wordt getest of je na 2 jaar nog serieus in de relatie zit? Om permanent residency te kunnen krijgen? makes sense

dus, kortom, er wordt getest of je na 2 jaar nog serieus in de relatie zit? Om permanent residency te kunnen krijgen? makes sense
Zo heb ik t altijd begrepen ja. Weet niet of je werkelijk 'getest' wordt maar je moet iig doorgeven of je nog in relatie zit.

In de mail staat dat ze 2 jaar na de aanvraag kijken of je in aanmerking komt voor de permanente visa en dat ze kort voor die datum contact opnemen om verdere informatie te krijgen. Zal idd wel te maken hebben met je relatie.

@gwen86 Hoi Gwendolyn!
Ik heb ongeveer hetzelfde verhaal, met een WHV naar Australië getrokken, mijn vriend ontmoet, maar dan moest ik in februari terug naar België keren. Hij is ondetussen al op bezoek gekomen voor 6 weken en in oktober vertrek ik terug om dan ginder mijn partner-visa aan te vragen. Ik ga deze keer het land in met een tourist-visa. Kreeg jij na je aanvraag dan een bridging visa waarmee je mag werken? Ik hoor van iedereen verschillende meningen... Ik kan geen WHV meer aanvragen, omdat ik net te oud geworden ben...
Had je een one-way ticket geboekt?
Ik had eens contact opgenomen met een migration agent die die vertelde me dat ik aan de grens niets mocht zeggen van mijn plan om het partner-visa aan te vragen. Dit leek me toen al wat raar, dus zou hier wel nog wat meningen over willen.
Dank je!

@ElienDauwe Waarom ga je niet nu alvast dat visum aanvragen vanuit hier? Scheelt je een angstig moment aan de grens.
Als zet het niet vertrouwen, spitten ze je hele leven uit. Wordt je vervolgens geweigerd, dan ben je een aantal jaren niet welkom in Oz, dus ook niet bij je vriend...:(

@ElienDauwe Waarom ga je niet nu alvast dat visum aanvragen vanuit hier? Scheelt je een angstig moment aan de grens.
Als zet het niet vertrouwen, spitten ze je hele leven uit. Wordt je vervolgens geweigerd, dan ben je een aantal jaren niet welkom in Oz, dus ook niet bij je vriend...:(
Ik gok omdat ze dan niet alvast bij haar partner kan zijn op een bridging visa.

Immigratie kan nogal tegenstrijdig zijn.. als je een toeristenvisum zonder 'no further stay' condition hebt mag je op dst visum dus gewoon een ander visum aanvragen. Aan de andere kant kunnen ze weer zeggen dat je nu officieel niet als toerist het land binnen komt want je doel is niet reizen enzo, je doel is bij je vriend zijn en uiteindelijk permanent blijven. Op basis daarvan kunnen ze je dan weer weigeren.
Ik zou, in het geval je vragen krijgt, lekker in het midden blijven. Je komt terug in Aus omdat het de vorige keer zo goed bevallen was en je nu weer opnieuw van het lekkere weer hier wilt genieten. Je verblijft bij een vriend. En je hebt een enkel ticket omdat je nog niet weet of je mogelijk nog even naar NZ of Bali of Thailand wilt en vanuit daar terug naar huis vliegt.. Het is dan wel belangrijk dst je aan kunt tonen dat je genoeg spaargeld hebt om deze 'plannen' uit te kunnen voeren.

Ps, niet elke reiziger met een toeristen visum en een enkel ticket wordt bevraagd hoor.
Een andere optie is het in de gaten houden van WeFlyCheap.nl. Hier staan soms aanbiedings vluchten naar Aus op voor onwijs lage prijs. Zelfde prijs voor retour als je normaal voor enkeltje zou betalen. En dan dus een retour boeken en vliegtuig terug gewoon niet instappen.

@HardCore zoals @Gwen zegt, ik wil graag bij mijn partner zijn en m'n leven beginnen, als ik hier de aanvraag doe, kan het tot een jaar duren eer ik kan vertrekken, en zo lang wil ik niet meer wachten. Als ze het nodig vinden om m'n leven uit te spitten is dat dan maar zo, ik heb niets te verbergen :)

Ik vind het wel een beetje raar te 'liegen' als ze me ondervragen. Ik zal sowieso mijn geboorte-certificaat en bewijs van goed gedrag bij me hebben, dus als ze dat ontdekken zullen ze wel in de gaten hebben dat ik plannen heb om te blijven. Ik hoopte dat ik gewoon kun uitleggen wat mijn plan is en de nodige bewijzen bij heb, dat ze me wel zullen binnen laten.

Als iemand hier wat meer ervaring mee heeft of tips wat te doen als je ondervraagd word als je het land binnenkomt, die zijn altijd welkom!

Dank je!

@Gwen waar woon je in Perth? Ik zal naar Fremantle trekken, waar ook een groot deel van m'n familie woont!

Ik woon nu in High Wycombe (naast het vliegveld) en wil me uiteindelijk settelen in de Hills (Kalamunda eo).

@ElienDauwe Sorry voor de late reactie. Ik werd ondervraagd omdat ik maar 2 maanden het land uit was en alweer terug kwam. Het ligt denk ik aan de douane persoon of je de waarheid verbuigt of niet. Ik heb half gelogen en half de waarheid verteld. Mijn VOG en geboortecertificaat had ik in mijn grote koffer zitten en die is nooit gecheckt. Maar omdat ik genoeg reden had terug te komen (vriend en zwangere zus) mocht ik naar binnen en de meneer vertelde me dat het hem een goed idee leek een partnervisum aan te vragen. Maar het is idd zo dat als ze twijfelen aan je intentie je geweigerd kan worden.

Het lijkt mij een goed idee om wat reisgidsen van Nieuw Zeeland en Indonesië mee te nemen, kun je aantonen dat je van plan bent verder te reizen, you never know. Ik zou zeker niet zeggen dat je een aanvraag gaat doen want dan laten ze je geheid niet binnen. Je moet iig voldoende geld hebben of kunnen bewijzen dat je partner je kan/wil onderhouden.

Ik kreeg goedkeuring van mijn visum aanvraag vrij snel na de aanvraag zelf en de bridging VISA werd geldig nadat de eerste 3 maanden van mijn holiday visum op waren. Ik mocht wel werken maar niet reizen met dat visum. Maar had ik willen reizen dan kun je een aanvraag doen voor een andere bridging waarmee ik wel had mogen reizen.

En ja ik had een enkeltje geboekt en dat was op zich niet een probleem. Idd aangegeven dat ik wellicht nog door ging reizen etc.

Verder zou ik niet teveel naar de migratie officers luisteren, die vragen $10000 + voor hun hulp en niks is gegarandeerd. Dus dat ze je bang maken is waarschijnlijk zodat ze hopen dat jij hen inschakelt. Het is uiteindelijk niet een lastig proces, vooral veel werk.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben. Als je nog met dingen zit, schroom niet!

@gwen86 Dank je voor je reactie!
Als ik het land binnenkom, kan ik dan al direct mijn aanvraag indienen voor het partner-visa, of wacht ik beter even? En hoe lang na je aanvraag had je dan je goedkeuring van je partner-visa?
Ik ben nu nog steeds aan het twijfelen of ik een mijn one-way ticket zou wijzigen in een return...

Ik zou na een maand de aanvraag doen. Je hebt dan nog 2 maanden te gaan op je visum voordat deze wordt omgezet in een bridging visa. Vervolgens moet je tussen de 9 en 15 maanden wachten op goedkeuring van je aanvraag en krijg je je temporary partner VISA en dan 2 jaar na je aanvraag kijken ze of je een permanent visum krijgt.
Ik zou lekker een enkele reis houden. Je komt niet uit een 'eng' land dus je hebt niet veel te vrezen. Als ze je al aanhouden aan de grens dan geef je gewoon aan dat je aan het reizen bent en hier start omdat je vriend hier woont en hij waarschijnlijk met je mee gaat reizen.

Back